2014
Mitä minun pitäisi ajatella sakramentin aikana?
Kesäkuu 2014


Kysymys ja vastaus

”Mitä minun pitäisi ajatella sakramentin aikana?”

Vaikka me olemmekin Jeesuksen Kristuksen todistajina kaikkina aikoina, kaikessa ja kaikkialla (ks. Moosia 18:9), joskus ympärillämme maailmassa olevat vaikutukset kilpailevat huomiostamme. Sakramentti antaa meille mahdollisuuden keskittää ajatuksemme Vapahtajaan ilman häiriötekijöitä.

Sakramentin aikana voit ajatella toimituksen tarkoitusta ja kauneutta. Se, että nautit Vapahtajan ruumiin ja veren vertauskuvat, voi auttaa sinua pohtimaan Hänen ääretöntä sovitusuhriaan. Kun nautit sakramentin, uudistat kasteenliittosi. Niin tehdessäsi voit sitoutua uudelleen muistamaan Hänet aina ja pitämään Hänen käskynsä.

Voit parantaa sakramenttikokemustasi valmistautumalla hengellisesti. Voisit viikolla tutkia yleiskonferenssipuheita tai pyhien kirjoitusten kohtia, jotka auttavat sinua keskittymään Vapahtajan uhriin ja omaan opetuslapseuteesi. Keskity sakramenttilaulun ja -rukousten aikana laulamiisi ja kuulemiisi sanoihin ja pohdi niiden merkitystä.

Mieti sakramentin aikana kaikessa rauhassa niitä muutoksia, joita teet omassa elämässäsi tullaksesi enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi. Kun olet nauttinut sakramentin kelvollisesti, voit tuntea itsesi puhtaaksi ja tahrattomaksi, aivan kuten tunsit kastepäivänäsi.

Mietiskele liittosi lupauksia

Kun olin nuorempi, ainoa asia, mitä ajattelin sakramentin aikana, oli, kuinka voisin olla hiljaa. Nyt kun olen pappeudenhaltija, ymmärrän, että sakramentin aikana minun pitää mietiskellä, jotta sakramentti olisi merkityksellinen ja auttaisi minua kasvamaan hengellisesti. Minä ajattelen Vapahtajan sovitusta ja sitä, kuinka Hän osoitti rakastavansa meitä. Ajattelen myös sitä, kuinka sakramentin nauttiminen voi vahvistaa uskoani ja haluani täyttää kasteenliittoni lupaukset.

Levi F., 19, Abia, Nigeria

Ajattele Jeesusta Kristusta

Minä ajattelen sakramentin aikana sitä, mitä Vapahtaja koki, jotta me voimme tehdä parannuksen tekemistämme virheistä. Ajattelen myös kaikkia siunauksia, joita Hän on antanut minulle, ja niitä hämmästyttäviä ihmeitä, joita Hän on tehnyt ja tulee tekemään. Olemme hyvin siunattuja saadessamme nauttia sakramentin, jotta voimme tehdä parannuksen synneistämme ja sitoutua toimimaan paremmin.

Andee B., 13, Utah, USA

Pohdi sakramenttilaulujen sanoja

Sakramenttilaulut opettavat, mitä meidän tulee ajatella sakramentin aikana. Esimerkiksi sakramenttilaulusuosikissani, ”Nöyrästi Sua rukoilemme” (MAP-lauluja, 102), sanotaan: ”Poikas kärsi, auta meitä Häntä aina muistamaan, Suurta veriuhriansa Ristinpuulla Golgatan.” Sakramenttilaulujen sanojen muisteleminen tämän pyhän toimituksen aikana auttaa minua tuntemaan rauhaa ja lisää kiitollisuuttani Jeesuksen Kristuksen sovituksesta.

Austin B., 15, Alberta, Kanada

Muista ja huomaa

Sakramentin tarkoitus on se, että uudistamme liittomme taivaallisen Isämme kanssa ja tulemme puhdistetuiksi synneistämme, joista olemme tehneet parannuksen. Sakramentin aikana voimme muistaa uhria, jonka Kristus antoi puolestamme, ja mietiskellä, kuinka hyödynnämme sitä omassa elämässämme. Minä yritän ajatella, mitä olen tehnyt kuluneella viikolla ja kuinka hyvin olen pitänyt liittoni Isäni kanssa. Huomaan synnit, joita olen tehnyt, ja keskityn siihen, kuinka voin käyttää sovitusta niiden voittamiseksi. Kun teen näin, sakramentti on kohottava ja hengellisesti vahvistava kokemus.

Abagail P., 14, Arizona, USA

Kiitä siunauksista

Sakramentin aikana meidän tulee ajatella sitä, kuinka suuren uhrin Vapahtajamme antoi meidän hyväksemme, ja saada sydämemme täyteen kiitollisuutta. Kun nautin sakramentin, haluan kiittää taivaallista Isää ja Hänen rakasta Poikaansa Jeesusta Kristusta saamistani siunauksista.

Elen S., 16, Paraíba, Brasilia

Estä ajatuksiasi harhailemasta

Olen laittanut pyhien kirjoitusteni väliin pienen kortin, jonka vedän esiin joka sunnuntai sakramentin aikana. Se muistuttaa luvusta Moosia 18, jossa Alma asettaa kasteenliiton. Korttiin on kirjoitettu lyhyitä lauseita, kuten ”Ole kiitollinen sovituksesta”, jotka auttavat minua muistamaan sakramentin tarkoituksen ja pyhyyden. Näiden lauseiden läpikäyminen auttaa minua pitämään ajatukseni keskittyneinä sakramentin tarkoitukseen ja pyhyyteen.

Alisha M., 19, Texas, USA

Muistele viimeistä ateriaa

Meidän tulee ajatella Jeesuksen Kristuksen sovitusuhria ja sitä, miten tärkeää on nauttia kelvollisesti Hänen ruumiinsa ja verensä vertauskuvat. Voimme myös ajatella hetkeä, jolloin Hän siunasi leivän ja viinin kahdentoista apostolinsa kanssa.

Jonás A., 18, Morelos, Meksiko

Käännä ajatuksesi sovitukseen

Sakramentin aikana ajatukseni kääntyvät Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa. Minun on vaikea ilmaista, mitä tunnen sakramentin aikana, kun ajattelen Jeesuksen Kristuksen sovitusta. Tiedän, että Jeesus Kristus valittiin Lunastajaksemme. Tiedän, että Hän elää.

Nephi B., 20, Brazzaville, Kongon demokraattinen tasavalta