2015
Houd je vast aan de ijzeren roede
Maart 2015


Houd je aan de ijzeren ROEDE VAST

Naar de toespraak ‘Becoming a Work of Art’ op 5 november 2013 in een devotional aan de Brigham Young University gehouden. De volledige Engelse tekst staat op speeches.byu.edu.

Als we geloof oefenen en de geboden van de Heer ijverig gehoorzamen, is het makkelijker om het goede te kiezen.

Afbeelding
Illustration of Nephi with fruit

Illustraties Katie Payne

Toen een goed lid van de kerk dat ik ken aan de universiteit studeerde, werd hij op een zaterdagavond op een feestje uitgenodigd bij een klasgenoot thuis. De docenten van mijn vriend waren ook uitgenodigd, vooral diegenen die op vriendelijke voet met de studenten stonden. Het feestje leek leuk en veilig.

Maar toen mijn vriend er arriveerde, besefte hij al snel dat de sfeer niet was wat hij ervan verwacht had. De studenten dronken, rookten, gebruikten drugs en deden in elke hoek van het huis vreselijke dingen. Hij maakte zich zorgen en besloot weg te gaan, maar het feestje was ver van zijn huis. Hij was met zijn vrienden meegereden en had dus geen vervoer om thuis te komen.

Op dat ogenblik bad hij de Heer in stilte om hulp. Hij dacht na over de situatie en voelde dat hij naar buiten moest gaan. Hij gaf gehoor aan dat gevoel en bleef buiten tot het feestje was afgelopen.

Op weg naar huis praatten zijn vrienden over de vreselijke dingen die tijdens het feestje plaatsgevonden hadden. Mijn vriend voelde zich niet op zijn gemak. Hij had het er moeilijk mee.

Toen hij de dag erop in de kerk aan het avondmaal deelnam, voelde hij zich rustig en vredig. Hij wist hij dat hij de juiste beslissing genomen had. Hij besefte wat het inhield om de ijzeren roede vast te pakken en niet los te laten, zelfs niet in de misten van duisternis. Hij begreep wat Nephi zijn broers leerde: ‘Wie ook naar het woord Gods luisterden en zich eraan vasthielden, zouden nimmer verloren gaan; evenmin konden de verzoekingen en brandende pijlen van de tegenstander hen overweldigen en verblinden om hen weg te voeren naar de ondergang’ (1 Nephi 15:24).

Denk je eens in wat er gebeurd zou zijn als die jonge man uit schaamte niet sterk genoeg was om zich aan de ijzeren roede vast te houden. Dankzij deze en andere beslissingen huwde hij in de tempel met een jonge dame, stichtte hij een rechtschapen gezin en ging het hem voor de wind. Vandaag de dag dient hij trouw in de kerk en probeert hij een goed voorbeeld voor zijn kinderen te zijn.

De natuurlijke mens

Het is niet makkelijk om dagelijks met verleiding te worden geconfronteerd. We worden allemaal aan een maatschappij blootgesteld die het evangelie van Jezus Christus niet goed gezind is. We leven in een wereld die op het morele vlak achteruitgaat. De media en technologie nodigen ons uit om destructieve en levensverwoestende bezigheden na te jagen, die lijnrecht tegenover ons geloof en de waarden van het evangelie van Jezus Christus staan. Vrienden die onze waarden niet hebben, of die wel dezelfde waarden hebben, maar zwak in hun geloof staan, oefenen druk op ons uit en willen ons zo tot hun bedenkelijke niveau verlagen. Bovendien krijgen we met de natuurlijke mens te maken die in ieder van ons zit.

Volgens de Gids bij de Schriften is de natuurlijke mens ‘iemand die zich liever laat leiden door de hartstochten, begeerten, lusten en zinnen van het vlees dan door de influisteringen van de Heilige Geest. Zo iemand kan wél materiële maar geen geestelijke zaken begrijpen. […] Iedereen die de natuurlijke mens wil afleggen, moet worden wedergeboren door de verzoening van Jezus Christus.’1

President Thomas S. Monson citeert vaak een eenvoudige spreuk waarmee we verleidingen kunnen weerstaan en in de juiste richting blijven gaan: ‘Je kunt niet goed zitten als je fout doet, en je kunt niet fout zitten als je goed doet.’2

Als we geloof oefenen en de geboden van de Heer ijverig gehoorzamen, is het makkelijker om het goede te kiezen.

Het licht van Christus

De profeet Mormon leerde zijn volk het volgende:

‘Welnu, ik toon u de wijze van oordelen; want alles wat uitnodigt om goed te doen en overreedt om in Christus te geloven, wordt door de macht en gave van Christus uitgezonden; daarom kunt gij met volmaakte kennis weten dat het van God is.

‘Maar alles wat de mens overreedt om kwaad te doen en niet in Christus te geloven en Hem te verloochenen en God niet te dienen, daarvan kunt gij met volmaakte kennis weten dat het van de duivel is; want op die wijze gaat de duivel te werk, want hij overreedt geen enkel mens om goed te doen, neen, niet één; en zijn engelen evenmin; en evenmin zij die zich aan hem onderwerpen’ (Moroni 7:16–17).

Onze hemelse Vader heeft ons het licht van Christus gegeven, ‘goddelijke energie, kracht of invloed die via Christus van God uitgaat en alles leven en licht schenkt.’3 Het helpt iemand tussen goed en kwaad kiezen. Met dit geschenk en de invloed van de Heilige Geest kunnen we bepalen of een keuze ons dichter bij de Heer of bij vijandelijk gebied brengt. Als ons gedrag goed is, worden we door God geïnspireerd. Als ons gedrag slecht is, worden we door de tegenstander beïnvloed.

Afbeelding
illustration of a young adult man sitting.

Mijn vriend aan de universiteit gebruikte deze twee gaven. Met het licht van Christus bepaalde hij wat het goede was en de Heilige Geest leidde hem om de juiste beslissing te nemen. Beide gaven zijn beschikbaar voor wie zich aan de ijzeren roede vasthouden.

De gave van bekering

Laten we stellen dat we om de een of andere reden misleid of verward zijn door verleiding en zonde begaan. Wat moeten we dan doen? Als we verleid worden en zonde begaan, moeten we ons met God verzoenen. Om de taal van de Schriften te gebruiken: we moeten ons bekeren.

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

‘Als wij zondigen, wenden wij ons van God af. Als wij ons bekeren, wenden wij ons weer tot God.

‘De uitnodiging tot bekering klinkt zelden als een terechtwijzing, maar vaak als een liefdevolle oproep tot een ommekeer om zich weer tot God te wenden [zie Helaman 7:17]. Een liefdevolle Vader en zijn eniggeboren Zoon wenken ons om meer te zijn dan we zijn, op een hoger plan te leven, te veranderen en de vreugde van het onderhouden van de geboden te ervaren. Als discipelen van Christus verheugen wij ons in de zegen van bekering en de vreugde van vergeving. Zij worden een deel van ons en bepalen mee onze gedachten en gevoelens.’4

Bekering is een geweldig geschenk voor allen die het verlangen hebben om tot God terug te keren en Hem toe te staan hun leven te vormen.

We zijn met het zaadje van goddelijkheid in onze geest geboren omdat we Gods kinderen zijn. Dat zaadje moet groeien. Het groeit als we onze keuzevrijheid ten goede gebruiken, als we de juiste beslissingen nemen, en als we ons door het licht van Christus en de Heilige Geest in onze beslissingen laten leiden. Dat proces vergt tijd, maar het is mogelijk om onze geest en ons leven dag na dag te vormen.

De Heer ziet onze toewijding en volharding en geeft ons wat we zelf niet kunnen bereiken. Hij vormt ons omdat Hij ziet dat we proberen om onze onvolmaaktheden en menselijke zwakheden te overwinnen.

In dat verband wordt bekering onderdeel van ons dagelijks leven. Het is erg belangrijk om wekelijks van het avondmaal te nemen — om ootmoedig en nederig voor de Heer te komen, onze afhankelijkheid van Hem te erkennen, Hem te vragen om vergeving en hernieuwing, en te beloven Hem altijd indachtig te zijn.

Soms lijkt het erop dat we bij onze dagelijkse inspanningen om zoals Christus te worden, steeds weer met dezelfde moeilijkheden te kampen hebben. Het is alsof we een rijk beboste berg beklimmen. We zien onze vorderingen soms pas als we hogerop vanaf de bergkam omlaag kijken. Laat je daardoor niet ontmoedigen. Als je naar bekering streeft en eraan werkt, ben je met het bekeringsproces bezig.

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Met slechte gewoontes of verslavingen breken, houdt meestal in dat we er vandaag aan werken, en morgen weer, en de dag daarna, misschien wel vele dagen, zelfs maanden en jaren, totdat we de overwinning hebben behaald.’5

Als we ons verbeteren, krijgen we beter zicht op het leven en ervaren we de Heilige Geest sterker. Ik moedig de oprechte boetvaardige die maar geen verlichting lijkt te vinden aan om de geboden te blijven onderhouden. Ik beloof u dat verlichting zal komen op de tijd van de Heer. Genezen kost tijd.

Laten we een eeuwig perspectief behouden door de natuurlijke mens te overwinnen, met het licht van Christus te oordelen, naar de leiding van de Heilige Geest te streven, ons te bekeren als we tekortschieten, en onze hemelse Vader toe te staan ons leven te veranderen overeenkomstig zijn plan voor ons.