2015
De moed om het evangelie uit te dragen
Maart 2015


De moed om het evangelie uit te dragen

Afbeelding
illustration of young man and young woman talking with speech bubble

Illustraties Michael Mullan

Het vergt moed om iemand die je niet kent over het evangelie te vertellen. Vraag maar aan een nieuwe voltijdzendeling. Soms vergt het zelfs nog meer moed om je vrienden te vragen of ze meer over de kerk, het Boek van Mormon of ons geloof willen weten.

Je vraagt je af: wat als ze geen interesse hebben? Wat als ze zich beledigd voelen? Wat als ze me uitlachen? Wat als ze zeggen dat ze me haten en me nooit meer willen zien?

Maak je geen zorgen. Dat is heel onwaarschijnlijk. Je vrienden zeggen waarschijnlijk: ‘Nee, bedankt.’ Maar wees niet verbaasd als iemand zegt: ‘Is goed, vertel me er meer over’ — vooral als je het evangelie naleeft.

Ouderling M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘We zijn lid van de herstelde kerk van Jezus Christus, gemachtigd en uitgestuurd door de Heer zelf, om allen die op zoek zijn naar de waarheid, te vinden, te voeden en veilig in zijn kerk te brengen.’

Vanuit dat perspectief is het evangelie uitdragen ‘eenvoudig en duidelijk’. Maar ouderling Ballard gaf toe: ‘Het zendingswerk [kan] soms een hele uitdaging en soms wel beangstigend [zijn].’

Hoe kunnen we die angst overwinnen? Ouderling Ballard geeft hieronder drie tips:

Ten eerste: bid persoonlijk en in gezinsverband dat de Heer jullie zal helpen om gelegenheden te vinden om het evangelie uit te dragen. (In de rechterbalk kun je lezen wat een Braziliaanse jongevrouw gedaan heeft.) Vraag de Heer ook om je te leiden naar mensen die er klaar voor zijn.

Ten tweede: wees een voorbeeld. In een wereld waarin normen steeds meer verwateren, zullen je vrienden jouw licht opmerken. Je persoonlijke rechtschapenheid zal je moed en geestelijke kracht geven.

Ten derde: oefen geloof en vertrouw op de Heer. Wees altijd lief voor anderen.

‘Sommige leden zeggen: “Ik breng niet graag mensen in contact met de kerk omdat ik ze niet wil beledigen”’, zei ouderling Ballard. ‘Ervaring leert ons dat men niet beledigd is als onze bedoeling gemotiveerd wordt door de geest van liefde en zorg. Hoe kan iemand nou beledigd zijn als we zoiets zeggen als: “Ik vind het fijn dat de kerk mij helpt bij” om daaraan toe te voegen wat de Geest ingeeft?’1

Alle leden van de kerk hebben de plicht om het evangelie uit te dragen — jij ook. Wees dus moedig en laat de Heer je inspanningen zegenen.

Noot

  1. M. Russell Ballard, ‘Het belang van zendingswerk door leden’, Liahona, mei 2003, pp. 38, 39–40.