2015
De eigenschappen van Jezus Christus: lankmoedig en geduldig
Maart 2015


Huisbezoekboodschap

De eigenschappen van Jezus Christus: lankmoedig en geduldig

Bestudeer dit materiaal onder gebed om te weten te komen wat u moet bespreken. Hoe zal meer begrip van het leven en de taken van de Heiland ons geloof in Hem vergroten en zal het hen over wie u waakt en bij wie u op huisbezoek gaat tot zegen zijn? Ga voor meer informatie naar reliefsociety.lds.org.

Geloof, gezin, hulp

We zien geduld vaak als een passieve eigenschap, maar president Dieter F. Uchtdorf, tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Geduld is geen passieve overgave, noch is het een gebrek aan actie ten gevolge van angst. Geduld betekent dat je actief wacht en volhardt. Het betekent dat je met iets bezig blijft […] zelfs als de verlangens van ons hart niet meteen uitkomen. Geduld is meer dan alleen volharden, het is goed volharden!’

In het voorsterfelijk leven maakte onze hemelse Vader een plan voor ons, zijn geestkinderen, en we juichten omdat we naar de aarde mochten gaan (zie Job 38:7). Als we tijdens ons aardse leven onze wil met de zijne in overeenstemming brengen, maakt Hij ons ‘tot een werktuig in [zijn] handen […] tot behoud van vele zielen’ (Alma 17:11).

President Uchtdorf heeft verder gezegd: ‘Geduld betekent dat we aanvaarden wat niet te veranderen is, en het met moed, edelmoedigheid en geloof tegemoet treden. Het betekent dat we “gewillig [zijn ons] te onderwerpen aan alles wat de Heer goeddunkt [ons] op te leggen, ja, zoals een kind zich aan zijn vader onderwerpt” [Mosiah 3:19]. Uiteindelijk betekent geduld dat we elk uur van elke dag “onwrikbaar en standvastig, en onveranderlijk in het onderhouden van de geboden des Heren” zijn [1 Nephi 2:10], zelfs als dat moeilijk is.’1

Aanvullende teksten

Psalmen 40:1; Galaten 5:22–23; 2 Petrus 1:6; Alma 17:11

Uit de Schriften

In de Schriften staat dat we in ons aardse leven ‘geduldig in benauwingen’ moeten zijn, ‘want [we zullen] er vele hebben’. God geeft ons vervolgens deze vertroostende belofte: ‘Verdraag ze, want zie, Ik ben met u, ja, tot aan het einde van uw dagen’ (LV 24:8).

Het volgende verhaal in de Bijbel is een voorbeeld van geduld en geloof.

Afbeelding

‘En een vrouw die al twaalf jaar bloedvloeiingen had […] raakte de zoom van [Christus’] bovenkleed aan; en onmiddellijk hield het vloeien van haar bloed op.

‘En Jezus zei: Iemand heeft Mij aangeraakt, want Ik heb gemerkt dat er kracht van Mij uitgegaan is.

‘Toen de vrouw zag dat zij niet onopgemerkt was, kwam zij bevend naar Hem toe, en nadat zij voor Hem neergevallen was, vertelde zij voor heel het volk om welke reden zij Hem aangeraakt had en dat zij onmiddellijk genezen was.

‘Hij zei tegen haar: Heb goede moed, dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede’ (Lukas 8:43–48).

Net als zij kunnen wij zegeningen, vertroosting en zelfs genezing ontvangen als we Jezus Christus de hand reiken. Zijn verzoening kan ons genezen.

Noot

  1. Dieter F. Uchtdorf, ‘Ga voort in geduld’, Liahona, mei 2010, pp. 57, 59.