2015
»Jeg har erfaret for mig selv«
September 2015


»Jeg har erfaret for mig selv«

Ønsker I selv at vide, at evangeliet er sandt? Hæv niveauet for jeres evangeliske læring i seminar.

Billede
Dixie Seminary

»Jeg har erfaret for mig selv«, var seks enkle ord udtalt af profeten Joseph Smith til sin mor, da han havde oplevet det første syn (JS–H 1:20). Disse ord indeholder en stor lektie for os i dag. Præsident Thomas S. Monson har udtalt: »Uanset om I er 12 eller 112 – eller et sted imellem – så kan I personligt vide, at Jesu Kristi evangelium er sandt.«1

For at hjælpe jer til »selv at vide det« opfylder seminarelever over hele verden nu to ekstra krav for at bestå seminar: (1) læse standardværket for kurset og (2) bestå to evalueringer af indlæring i løbet af hvert kursus. Sådan kan de nye krav til beståelse bidrage til at styrke jeres vidnesbyrd:

I læser og studerer skrifterne, der hører til kurset.

Når I studerer skrifterne, begynder I at mærke Åndens tilskyndelser, der vil føre jer til en højere grad af omvendelse. En seminarelev fortalte, da hun havde færdiggjort læsekravet i skrifterne i det sidste år i seminar, at hun havde lært meget mere, fordi hun »virkelig læste skrifterne – ikke kun læste dem, men studerede dem.«

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har fortalt, hvad det vil sige at studere: »Når jeg siger ›studere‹, mener jeg … at I læser nogle få vers, standser op for at overveje dem, og derpå omhyggeligt læser disse vers igen, og mens I tænker på, hvad de betyder, beder om forståelse, stiller spørgsmål i jeres sind, venter på åndelige indtryk og skriver disse indtryk og denne indsigt ned, som gør, at I kan huske det og lære mere.«2

I kan bruge evaluering af indlæring til at vurdere, hvad I har lært.

En evaluering af indlæring er som det spørgsmål, Herrens engel stillede til Nefi: »Hvad ser du?« (1 Ne 11:14). Dette spørgsmål fik Nefi til at vurdere og give udtryk for, hvad han havde lært.

Evaluering af indlæring består af tre dele: Multiple choice-spørgsmål og en kort besvarelse af et spørgsmål, og disse giver en karakter, samt en personlig bedømmelse af jeres tro, som der ikke gives karakter for. Efter at have gennemgået en evaluering af indlæring sagde en elev: »Jeg så frem til det, for jeg ville gerne se, hvad jeg havde fået ud af seminar.« En anden elev kommenterede, at evaluering af indlæring vil »hjælpe dig til at forstå, hvor du er i evangeliet, og hvor du bør være.«

Evalueringerne kan være endnu mere effektive, når I fokuserer på de evangeliske læresætninger og principper, der er grundlaget for spørgsmålene i evalueringen af indlæringen. Da en seminarklasse havde drøftet læresætningerne bag spørgsmålene, udtalte en elev: »Det ændrede hele meningen med prøven til mere at være en drøftelse og opbygger af vidnesbyrd. Det var med til at styrke det, man havde lært.«

Man kan lære at elske selv at lære noget.

Selv at erfare, at Jesu Kristi gengivne evangelium er sandt, kan være en af de bedste og mest glædelige oplevelser i livet.3 En elev sagde: »Jeg har nydt at være mere involveret og har forstået, at jeg må give det lidt mere hver dag i stedet for blot at komme og sidde i en stol og lytte, men ikke nødvendigvis deltage.«

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt om betydningen af at lære: »At lære at elske læring er centralt i Jesu Kristi evangelium, det er afgørende for vores fortsatte åndelige og personlige udvikling og er en absolut nødvendighed i den verden, hvor vi nu og stadig vil leve, tjene og arbejde.«4

Jo større indsats, I investerer, jo mere glæde og læring vil I opleve.

Noter

  1. Thomas S. Monson, »Vov at stå alene«, Liahona, nov. 2011, s. 62.

  2. D. Todd Christofferson, »Når du engang omvender dig«, Liahona, maj 2004, s. 11.

  3. Se Craig C. Christensen, »Jeg kender selv til dette«, Liahona, nov. 2014, s. 50.

  4. David A. Bednar, »Learning to Love Learning«, Ensign, feb. 2010, s. 26.