2016
Miksi me teemme kasteita kuolleiden puolesta
Maaliskuu 2016


Miksi me teemme kasteita kuolleiden puolesta

Kasteissa kuolleiden puolesta tapahtuu paljon enemmän kuin se, mitä näemme.

Kuva
temple baptistry

Valokuva kastehuoneesta Ogdenin temppelissä Utahissa Yhdysvalloissa

Jos olet ollut kasteilla kuolleiden puolesta aiemmin, olet luultavasti kokenut temppelipalvelun siunauksia: olet vähemmän stressaantunut, keskittyneempi ja tunnet suurempaa rauhaa ja uskoa. Siunaukset, joita voit saada menemällä temppeliin, ovat suunnattomia, mutta temppelipalvelussa on kyse enemmästäkin kuin vain siunauksista, joita sinä saat. Joskus on vaikea muistaa sitä toista henkilöä, joka on mukana temppelipalvelussasi, mutta hän on enemmän kuin nimi sinisellä tai vaaleanpunaisella paperinpalalla. Kun sinut kastetaan tai konfirmoidaan sijaisena jonkun puolesta, sinä autat todellista henkilöä.

Mitä siis tiedät näistä ihmisistä, jotka ovat kuolleet? Ja miksi on tärkeää, että sinut kastetaan ja konfirmoidaan heidän puolestaan? Pyhissä kirjoituksissa on paljon tietoa kuolevaisuuden jälkeisestä elämästä.

Fyysinen kuolema

Aadamin lankeemuksen vuoksi jokainen maan päälle syntynyt ihminen kokee kuoleman (ks. Moos. 6:48). Kuolemassa ihmisen henki eroaa ruumiista, ja henki menee henkimaailmaan odottamaan ylösnousemusta.

Henkimaailma: paratiisi ja henkivankila

Henkimaailma jakautuu paratiisiin ja henkivankilaan. Ihmiset, jotka on kastettu ja jotka ovat pysyneet uskollisina eläessään kuolevaisuudessa, menevät paratiisiin. Se on levon, rauhan ja ilon paikka. Jeesus Kristus kävi kuolemansa ja ylösnousemuksensa välisenä aikana paratiisissa olevien henkien luona ja opetti heitä (ks. OL 138:18–27).

Hyvät ihmiset, jotka ovat kuolleet vailla tietoa evankeliumista, menevät henkivankilaan. Sinne menevät myös ne, jotka olivat tottelemattomia tai jumalattomia eläessään kuolevaisuudessa. Vanhurskaat henget opettavat näille ihmisille evankeliumia, ja sitten he saavat mahdollisuuden ottaa evankeliumin vastaan ja tehdä parannuksen (ks. OL 138:28–37). Koska heillä ei ole ruumista, heitä ei voi kuitenkaan kastaa eivätkä he voi osallistua muihin toimituksiin, jotka ovat välttämättömiä iankaikkisen elämän saamiseksi. (Ks. Alma 40:14.)

Sijaistoimitukset

Onneksi taivaallinen Isä on armelias, rakastava ja oikeudenmukainen, joten Hän tarjoaa kaikille lapsilleen keinon pelastua. Tässä asiassa sinä voit auttaa. Kun olet sijaisena toimituksissa kuolleiden puolesta, heillä on mahdollisuus ottaa vastaan nämä toimitukset. Sinä voit tehdä heidän hyväkseen sellaista, mitä he eivät voi itse tehdä polullaan iankaikkiseen elämään. Nämä parannuksen tehneet sielut voidaan lunastaa ”kuuliaisuuden kautta Jumalan huoneen toimituksille” (OL 138:58; ks. myös jae 59). Ja sinä voit kokea suurta iloa, joka tulee siitä, että autat jotakuta henkivankilassa saamaan nämä välttämättömät toimitukset.

Ylösnousemus

Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen ansiosta jokainen maan päälle syntynyt voittaa fyysisen kuoleman ja nousee kuolleista (ks. 1. Kor. 15:22). Jeesus opetti: ”Sillä minä elän ja tekin tulette elämään” (Joh. 14:19). Ylösnousemuksessa jokaisen ihmisen henki yhdistyy jälleen hänen ruumiiseensa. Se tarkoittaa jokaista – niitä, jotka elivät jumalattomasti, niitä, jotka elivät vanhurskaasti, ja niitä, jotka tekivät parannuksen ja ottivat vastaan sijaistoimitukset kuolemansa jälkeen.

Tuomio

Kun kaikki ovat nousseet kuolleista, jokainen kohtaa Jumalan ja tulee tuomituksi ”tekojensa mukaan” (3. Nefi 27:15), myös sen mukaan, ovatko he ottaneet vastaan toimitukset (ks. 3. Nefi 27:16–20). Vain ne, jotka ovat ottaneet vastaan evankeliumin toimitukset (joko itse tai temppelityön kautta) ja pitäneet noihin toimituksiin kuuluvat liittonsa, saavat iankaikkisen elämän.

Koska sinä olet elossa ja olet kelvollinen temppelisuosituksen haltija, sinulla on uskomaton tilaisuus ja vastuu auttaa muita Jumalan lapsia heidän polullaan iankaikkiseen elämään. Sinä olet keskeisellä sijalla Jumalan suunnitelmassa.