2016
God eren door onze verbonden na te komen
July 2016


God eren door onze verbonden na te komen

We ontvangen de grootste zegeningen van ons geloof in God als we Hem eren door onze verbonden na te komen.

Afbeelding
woman-taking-the-sacrament

In 1985 maakten mijn vrouw en ik in Nairobi (Kenia) kennis met Roger Howard. Hij was daar met zijn vrouw, Eileen, op zending. Ze nodigden ons uit om naar de kerkbijeenkomsten te komen die ze met een handjevol mensen bij hen thuis hielden. Dat was de eerste keer dat we een dienst van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen bijwoonden. We voelden de Geest in die eerste bijeenkomst en sindsdien zijn we elke zondag naar de kerk geweest.

Een paar maanden later doopte Roger ons en onze negenjarige zoon. Kort daarna liep hun zending ten einde en keerden ze terug naar huis. We hoorden zo nu en dan nog iets van hen.

Aan het begin van 2010 zagen we Roger eindelijk weer terug. Hij was bijna negentig. Hij leunde sterk op zijn looprek en zag er uitgeput uit vanwege zijn leeftijd en slechte gezondheid. Toen we elkaar na vele jaren weer zagen, voelden we allebei een onbeschrijflijke vreugde. De tranen stroomden over onze wangen toen we elkaar omhelsden. We waren erg dankbaar voor elkaar en voor het prachtige geschenk van het evangelie. We waren één in geloof als medeburgers in het koninkrijk Gods.

Toen ik van dat ogenblik genoot, schoot me een Schrifttekst te binnen: ‘Bedenkt dat de waarde van zielen groot is in de ogen van God; […]

‘En al ware het zo dat u al uw dagen arbeidde om dit volk bekering toe te roepen, en slechts één ziel tot Mij bracht, hoe groot zal dan uw vreugde met hem zijn in het koninkrijk van mijn Vader!’ (LV 18:10, 15.)

God belooft enkele van zijn grootste zegeningen aan wie zielen tot zijn koninkrijk brengen. De Heiland heeft gezegd: ‘Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u ertoe bestemd dat u zou heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht zou blijven, opdat wat u ook maar van de Vader vraagt in Mijn Naam, Hij u dat geeft’ (Johannes 15:16).

Roger overleed datzelfde jaar. Ik had sterk het gevoel dat hij vrede had met God toen hij stierf. Hij had een grote invloed op ons gehad door het evangelie te verkondigen. Zijn toegewijde dienstbetoon aan zijn medemensen, en die van het grote leger van jonge en oudere zendelingen van de kerk, zijn een voorbeeld van een van de manieren waarop wij God eren.

Onze verbondsrelatie met God

Dankzij ons lidmaatschap in de herstelde kerk van Jezus Christus heeft ieder van ons door middel van verbonden een persoonlijke band met onze hemelse Vader. Elk verbond wordt bevestigd door een verordening, waarmee we het verbond aanvaarden en beloven het na te komen. Als we geloof in Jezus Christus oefenen, stelt zijn verzoening ons in staat om onze verplichtingen die uit elk verbond voortvloeien, na te komen.

We eren onze hemelse Vader door onze band met Hem te versterken. En dat doen we door alle heilsverbonden aan te gaan en na te komen, en de heilsverordeningen te ontvangen. Hij zegent wie hun verbonden nakomen met zijn Geest, die hen leidt en sterkt. Hierna volgen de belangrijkste verbonden die we met onze hemelse Vader kunnen aangaan.

Het doopverbond

De doop is ons eerste verbond met God. We zijn klaar voor deze verordening als we ons ‘voor het aangezicht van God verootmoedigen, […] naar voren treden met een gebroken hart en een verslagen geest, en aan de kerk laten blijken dat [we ons] waarlijk van al [onze] zonden hebben bekeerd, […] en waarlijk door [onze] werken tonen dat [we] van de Geest van Christus hebben ontvangen ter vergeving van [onze] zonden’ (LV 20:37).

Als we tonen dat we ‘gewillig zijn de naam van Jezus Christus op [ons] te nemen, met het vaste voornemen Hem tot het einde te dienen’ (LV 20:37), ‘elkaars lasten te dragen, opdat zij licht zullen zijn; […] te treuren met hen die treuren; […] en hen te vertroosten die vertroosting nodig hebben, en om te allen tijde en in alle dingen en op alle plaatsen waar [we ons] ook [mogen] bevinden, als getuige van God op te treden, zelfs tot de dood’ (Mosiah 18:8–9), komen we dit verbond na.

God eert ons op zijn beurt met de gave van de Heilige Geest, waardoor we de Heilige Geest voortdurend als metgezel hebben, die ons leidt in alles wat we doen en ons de weg naar het eeuwige leven wijst (zie Mosiah 18:9–10).

Na mijn doop voelde ik grote vreugde en was ik met de Geest vervuld. Datzelfde gevoel heb ik als ik me bijzonder dicht bij God voel.

De eed en het verbond van het priesterschap

Mannen die hun doopverbond nakomen, komen in aanmerking om de eed en het verbond van het priesterschap aan te gaan. Die ontvangen we door middel van de verordening van handoplegging. Het priesterschapsverbond is een dienend verbond om het heil van Gods kinderen te bevorderen. We eren God door onze roeping groot te maken (zie LV 84:33) en ‘Hem met geheel [ons] hart, macht, verstand en kracht’ (LV 4:2) en met ‘geloof, hoop, mensenmin en liefde, met het oog alleen gericht op de eer van God’ (LV 4:5) te dienen.

Getrouwe priesterschapsdragers ontvangen veel zegeningen van de Heer, zoals heiliging ‘door de Geest […] ter vernieuwing van hun lichaam’ (LV 84:33). Zij worden erfgenamen van de zegeningen van Mozes en Abraham (zie LV 84:34). Hedendaagse profeten en apostelen zijn goede voorbeelden van mannen die hun priesterschap grootmaken. Hun leven is een bewijs dat de Heer hen eert.

Tempelverordeningen en -verbonden

Mannen die het hoge priesterschap waardig dragen, en vrouwen die dit waardig zijn, kunnen in de tempel heilige verordeningen ontvangen en heilige verbonden aangaan. Dankzij de tempelverordeningen en -verbonden leren we het doel van dit leven begrijpen en bereiden we ons voor op het eeuwige leven. We ontvangen de verordening en gaan het verbond van het eeuwig huwelijk en de verzegeling aan ons gezin aan. We beloven ons leven aan God en aan het heilswerk voor zijn kinderen toe te wijden. Als we deze verbonden trouw nakomen, hebben we recht op geestelijke leiding en kracht om de moeilijkheden van het sterfelijk leven te overwinnen, en de verhoging, het grootste geschenk dat God zijn kinderen kan geven (zie LV 14:7), te verkrijgen. Verhoging, of het eeuwige leven, betekent als gezin het soort leven leiden dat onze hemelse Vader leidt.

Het avondmaal

Afbeelding
Jesus-in-Gethsemane

De grootste van allen, Del Parson

Het is voor de leden van de kerk van groot belang dat zij elke sabbatdag waardig aan het avondmaal deelnemen. Met deze verordening bevestigen we dat we bereid zijn de naam van Jezus Christus op ons te nemen en hernieuwen we onze belofte om al onze verbonden na te komen. We doen een beroep op de kracht van de verzoening van Jezus Christus om beter tot het einde toe te kunnen volharden. Doen we dat, dan hebben we recht op alle zegeningen van de verbonden die we gesloten hebben.

Rechtschapen verlangens

Als we een verbond overtreden, mishagen we God en komen we niet in aanmerking voor de beloofde zegeningen (zie LV 82:10).

In 1 Samuel 2:12–17, 22–34 lezen we over de wandaden van de zonen van de priester Eli. Zij maakten misbruik van hun vaders positie en overtraden het priesterschapsverbond. Ze bevredigden hun verlangens door hun onzedelijke gedrag met vrouwelijke gelovigen en door het vlees van de offers van het volk Israëls voor zichzelf op te eisen. De Heer veroordeelde hen streng, en veroordeelde Eli omdat hij hen er niet van had weerhouden.

We kunnen zulke vleselijke lusten overwinnen door onze verbonden met God vastberaden na te komen. Jozef van Egypte gaf het voorbeeld toen hij met een wellustige ongelovige geconfronteerd werd (zie Genesis 39:9, 12). God eerde Jozef en hielp hem om alle snode plannen tegen hem te overwinnen. Hij werd de op één na machtigste man in Egypte en een werktuig in Gods handen voor het behoud van het huis Israëls (zie Genesis 45:7–8).

Als we door verleiding overweldigd worden, zet ons verlangen om de band met onze hemelse Vader te herstellen ons tot oprechte bekering aan. De verzoening van Jezus Christus geeft ons vervolgens de nodige kracht om weer naar de normen van het evangelie te leven.

De profeten volgen

Toen Christus zijn kerk vestigde, koos hij apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars ‘tot opbouw van het lichaam van Christus,

‘totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volwassen man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus’ (Efeze 4:12–13).

Onze hedendaagse profeten en apostelen onderwijzen dat ‘de kans op een gelukkig gezinsleven het grootst [is] als de leringen van de Heer Jezus Christus eraan ten grondslag liggen. Een geslaagd huwelijk en een hecht gezin worden gegrondvest op en in stand gehouden met de beginselen van geloof, gebed, bekering, vergeving, respect, liefde, mededogen, werk en gezonde ontspanning.’ (‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, november 2010, 129.)

Ons thuis en ons gezin vormen het fundament waarop we sterke banden met God kunnen bouwen, die op verbonden gebaseerd zijn. Als we de geïnspireerde leringen van onze hedendaagse profeten volgen, versterken we ons gezin, ontvangen we kracht om onze verbonden na te komen en maken we aanspraak op de grootste zegeningen van ons geloof.