2016
De Heiland indachtig zijn
July 2016


De Heiland indachtig zijn

Wij worden gezegend als we tijdens het avondmaal Jezus Christus indachtig zijn.

Afbeelding
sacrament cup

Illustraties Kevin Keele

Elke week krijgen we de kans om in de kerk van het avondmaal te nemen. Dat is eigenlijk een van de belangrijkste redenen om naar de kerk te gaan. Maar weet je waarom het avondmaal zo belangrijk is? We beloven iets waardoor het avondmaal een van de belangrijkste verordeningen in de kerk is: Jezus Christus indachtig zijn.

Denk daar maar eens goed over na: de Heiland indachtig zijn, is een heel belangrijk onderdeel van de avondmaalsgebeden. We beloven ‘Hem altijd indachtig te zijn’ (LV 20:77, 79), niet alleen op zondag, maar altijd. Als we de Heiland altijd indachtig zijn, zal ons leven een weerspiegeling van zijn normen en leringen zijn, en zullen we een krachtige en blijvende invloed voelen.

Hoe een jonge man geholpen werd omdat hij Hem indachtig was.

Afbeelding
Alma the Younger and an angel

Toen een engel van God Alma de jonge tot bekering riep, viel Alma op de grond en kon hij dagenlang niet praten of zich bewegen. In die tijd werd hij gekweld door de herinnering aan zijn zonden. Maar toen herinnerde hij zich dat hij ‘zijn Vader […] had horen profeteren over de komst van een zekere Jezus Christus, een Zoon van God, om voor de zonden der wereld verzoening te doen.’ Toen zei hij: ‘Zodra deze gedachte bij mij opkwam, riep ik in mijn hart: O Jezus, Zoon van God, wees barmhartig jegens mij, die in de gal van bitterheid verkeer en door de eeuwigdurende ketenen des doods ben omsloten. En nu, zie, toen ik dat dacht, kon ik mij mijn pijnen niet meer herinneren’ (Alma 36:17–19).

Alleen al de gedachte aan Christus bracht Alma ertoe om voor genade te bidden, waardoor zijn schuldgevoelens werden verlicht, zijn pijn werd verzacht en hij zich kon bekeren. Net als Alma kunnen wij ons aan Christus overgeven en de vreugde ervaren die we ontvangen als we het evangelie naleven. Het begint allemaal met onze keuze om Jezus Christus en de kracht van zijn verzoening indachtig te zijn.

Hieronder staan nog vijf zegeningen die wij kunnen ontvangen als wij ons aan onze belofte houden om de Heiland altijd indachtig te zijn.

  1. Dan is zijn Geest bij ons.

    Wanneer we op zondag aan het avondmaal deelnemen, worden we herinnerd aan de belofte dat we, als we Christus indachtig zijn, zijn geboden onderhouden en zijn naam op ons nemen, altijd zijn Geest bij ons mogen hebben. In een wereld vol problemen is het gemakkelijk om af te dwalen. Maar als we de Heilige Geest bij ons hebben, kunnen we door ‘de macht van de Heilige Geest de waarheid van alle dingen kennen’ (Moroni 10:5). De Geest van de Heer kan ons leiden en ons zegenen met leiding, instructie en bescherming.

  2. Hij kan ons de kracht geven om verleiding te weerstaan.

    Onze beste en sterkste bescherming tegen verleiding is ons geloof in Jezus Christus (zie Alma 37:33). Wanneer we onze gedachten op Christus richten, herkennen we de leugens van Satan en zijn pogingen om ons te misleiden. Omdat Jezus werd verleid en niet aan de verleidingen toegaf, kunnen wij op Hem vertrouwen als wij verleid worden. Nephi heeft gezegd dat zij die zich aan het woord Gods vasthielden, ‘nimmer verloren [zouden] gaan; evenmin konden de verzoekingen en brandende pijlen van de tegenstander hen overweldigen en verblinden om hen weg te voeren naar de ondergang’ (1 Nephi 15:24). Wanneer we de Heiland en zijn leringen indachtig zijn, kan Hij ons opbouwen en tegen verleidingen beschermen.

  3. Hij leidt ons door zijn voorbeeld.

    Jezus zegt niet alleen waar het eeuwige leven te vinden is; Hij leidt ons ernaartoe. Hij heeft gezegd: ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven’ (Johannes 14:6). Christus is ons volmaakte voorbeeld. Tijdens zijn aardse bediening onderwees Jezus in, en was Hij een voorbeeld van, liefde, zachtmoedigheid, nederigheid en mededogen. Hij onderwees, diende en had anderen lief.

    Hij gehoorzaamde altijd de wil van zijn Vader (zie Johannes 5:30). In alles gaf de Heiland ons het voorbeeld van hoe we moeten leven, en Hij nodigt ons allemaal uit om zijn voorbeeld te volgen.

    Als we niet weten waar we heen moeten of wat we moeten doen, moeten we de Heiland indachtig zijn. Hij heeft gezegd: ‘Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben’ (Johannes 8:12).

  4. Met zijn hulp kunnen wij anderen dienen

    Afbeelding
    Jesus Christ

    Jezus gaf de behoeften van anderen altijd voorrang boven zijn eigen behoeften. ‘Terwijl Hij goeddeed’ (Handelingen 10:38). Hij genas de zieken en hielp de mensen om Hem heen. Als we Jezus indachtig zijn, denken we aan het onzelfzuchtige dienstbetoon waardoor zijn leven werd gekenmerkt. Dan herinneren we ons ook dat Hij van ons verwacht dat wij Hem dienen door anderen te dienen. ‘Wanneer gij in dienst van uw medemensen zijt, [zijt] gij louter in dienst van uw God’ (Mosiah 2:17).

    De Heer zal onze ogen openen zodat we de behoeften van de mensen om ons heen zien. We worden ook geleid in de manier waarop we anderen mensen dienen. Door onze kleine en eenvoudige liefdediensten zijn we gelukkiger en tevredener. Als we anderen dienen, krijgen we een gevoel van gemoedsrust en vreugde.

  5. We kunnen ons bekeren

    We schieten allemaal tekort in het onderhouden van de geboden, zelfs als we oprecht ons best doen. Maar door het leven en de zending van Jezus Christus is er een weg terug.

    Als we Jezus Christus indachtig zijn, worden we herinnerd aan de gave van bekering die door zijn verzoening mogelijk is gemaakt. Jezus nodigt ons allemaal uit om ons te bekeren. En als we ons van onze zonden afkeren en ons tot Hem wenden, ervaren we vreugde. Als we een oprecht verlangen hebben om te veranderen en de geboden te onderhouden, belooft de Heer ons: ‘Wie zich van zijn zonden bekeerd heeft, die ontvangt vergeving, en Ik, de Heer, denk er niet meer aan’ (LV 58:42).

    Wanneer we aan het avondmaal deelnemen, beloven we de Heiland altijd indachtig te zijn. Hoe meer we Christus in gedachten hebben, hoe meer Hij het middelpunt van ons leven wordt, en hoe meer Hij ons zal leiden om ons volledige potentieel te bereiken. Als we de Heiland altijd indachtig zijn, worden we gezegend.