2017
Vi tror på, at Kirken vil fylde hele jorden
January 2017


Det tror vi på

Vi tror på, at Kirken vil BLIVE UDBREDT OVER hele jorden

Kirken talte kun seks medlemmer, da den blev organiseret i 1830 i en lille by i staten New York i USA. Siden da er Kirken vokset og tæller nu flere end 15,5 millioner medlemmer fordelt på menigheder og grene i flere end 150 lande. Denne vækst er en opfyldelse af en profeti i Det Gamle Testamente om, at Kirken skulle rulle frem og fylde hele jorden (se Dan 2:31-45). Kirken, Guds rige på jorden, beskrives som en sten, der bliver »revet løs fra bjerget, men ikke ved menneskehånd« (Dan 2:45), hvilket afslører, at det er et guddommeligt værk, og ikke et menneskeskabt.

Selvom Kirkens indflydelse fylder mere på jorden, så vil antallet af medlemmer stadig være relativt småt. Nefi forudså dette og skrev om vor tid: »Jeg så Guds lams kirke, og dens antal var lille« på grund af ugudelighed rundt omkring (1 Ne 14:12). Efterhånden som tiden for Jesu Kristi andet komme nærmer sig, vil verden blive mere og mere ugudelig, og »det vil blive mindre og mindre populært at være sidste dages hellig«.1

Men Nefi forudså også, »at Lammets kirke, som var Guds hellige, også var overalt på jordens overflade« (1 Ne 14:12). Man finder grene og menigheder over hele verden, generalkonferencerne tolkes på mere end 90 forskellige sprog og næsten 75.000 fuldtidsmissionærer forkynder evangeliet i 418 missioner. Evangeliet spredes verden over gennem de sociale medier og hjemmesider som Mormon.org og LDS.org.

Denne indsats er væsentlig og udbredt, men lever ofte en stille eksistens. »Dette Herrens værk er virkeligt stort og forunderligt; og det går i bund og grund fremad ubemærket af mange af menneskehedens politiske, kulturelle og akademiske ledere. Det går frem et hjerte og en familie ad gangen, stille og i al ubemærkethed, dets hellige budskab velsigner mennesker overalt.«2

Den sten, der blev profeteret om for så længe siden, ruller frem, og når vi gøre vores del, vil evangeliet fortsætte med at blive spredt og fylde hele jorden (se Dan 2:31-45).

Hvad kan vi gøre for at bidrage til, at evangeliet ruller frem?

  • Det giver os et grundlag for at sprede evangeliet, at vi holder buddene og styrker vores vidnesbyrd.

  • Evangelisk undervisning af vores familie styrker dem til at leve trofast i en verden, der fortæller dem noget andet.

  • Når vi passer vore kaldelser, styrker det Kirken i vores lokalområde.

  • Vi kan hjælpe med at sprede evangeliet ved blot at tale med andre om det.

  • I templet kan vi udføre ordinancer for dem, der er døde uden at høre om evangeliet i dette liv.

Billede
Ways to help move the gospel forward

Noter

  1. Russell M. Nelson, »Vær det bedste, jeres generation har at byde på«, Liahona, okt. 2016, s. 50.

  2. Se L. Whitney Clayton, »Tiden skal komme«, Liahona, nov. 2011, s. 13.