2019
Luotu Hänen kuvakseen
Elokuu 2019


Nuorille aikuisille

Luotu Hänen kuvakseen

Ruumistamme ei ole luotu sen vuoksi, että sillä pöyhkeillään tai sitä ylistetään tai se tuomitaan kauneuden subjektiivisten mittapuiden mukaan. Se on luotu, jotta me saisimme iankaikkisen elämän.

Kuva
woman looking at herself in a compact hand mirror

Valokuvat Getty Images

Digitaalisena aikakautena meitä pommitetaan viesteillä siitä, että ruumiimme ei ole kyllin hyvä, ellei se ole tietyn kokoinen ja muotoinen. Jotkin sosiaalisen median julkaisut näyttävät antavan ymmärtää, että meidän pitäisi juoda vain vihreitä smoothie-juomia, jotka on tehty luomuaineksista, ja juosta 16 kilometriä päivässä, jotta saavuttaisimme ”täydellisen” kehon ja siten saisimme ihailua sekä ystäviltä, sukulaisilta että tuntemattomilta.

Monet meistä tuntevat häpeää sen vuoksi, mikä kehossamme ei mielestämme ole täydellistä. Meistä tuntuu, että koska emme voi olla täydellisiä – koska emme näytä samalta kuin joku Instagram-malli – me emme ansaitse rakkautta ja hyväksyntää.

Mutta mikään ei voisi olla kauempana totuudesta. Meidän ruumiimme on lahja Jumalalta. Sitä ei ole luotu sen vuoksi, että sillä pöyhkeillään tai sitä ylistetään tai se tuomitaan kauneuden subjektiivisten mittapuiden mukaan. Se on luotu, jotta me saisimme iankaikkisen elämän.

Jumalallisia totuuksia

Kuolevaisuutta edeltävässä elämässä taivaallinen Isä esitteli pelastussuunnitelmansa hengille taivaassa. Osana Hänen suunnitelmaansa me saisimme ruumiin kokeaksemme kuolevaisuuden maan päällä. Fyysisessä ruumiissamme me käyttäisimme tahdonvapauttamme oppiaksemme evankeliumia ja vastaanottaaksemme toimitukset, jotka sallivat meidän palata asumaan Hänen luonaan ylösnousseina olentoina.

Niinpä pannakseen suunnitelman käyntiin ”Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät” (1. Moos. 1:27). Koska taivaallisella Isällämme on liha- ja luuruumis (ks. OL 130:22), oman ruumiin saaminen suo sinulle mahdollisuuden tulla Hänen kaltaisekseen. Fyysinen ruumis ei ole vain epämukava säilytyspaikka hengellemme – se on välttämätön meidän pelastuksellemme ja korotuksellemme.

Meitä ei ole kutsuttu pysymään tietyn painoisena tai mukautumaan tietyn yhteisön kauneusihanteisiin. Meidät on kutsuttu palvelemaan Jumalaa ja tulemaan enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi. Meidät on kutsuttu julistamaan evankeliumia, kasvattamaan vanhurskas perhe Herralle ja kulkemaan liittopolkua palataksemme taivaallisen Isämme luo.

Saatanan valheet

Jos ruumiin saaminen on niin suuri siunaus, miksi niin monilla ihmisillä on vaikeuksia kehoitsetunnon kanssa tai pakkomielle fyysisen ulkomuotonsa suhteen? Miksi niin monet ihmiset katsovat ruumistaan tuntien inhoa sen sijaan että tuntisivat sitä rakkautta ja huolenpitoa, jolla se on luotu?

Ruumiimme on etuoikeus ja lahja. Kenties yksi syy siihen, miksi Saatana aiheuttaa meille vaikeuksia rakastaa ja arvostaa ruumistamme, on se, että hänellä ei ole sellaista. Hän hylkäsi pelastussuunnitelman, ja hänet karkotettiin taivaasta, eikä hän voi koskaan kokea kuolevaisuuden suuria iloja tai suuria tuskia. Hän voi houkutella meidät ajattelemaan, ettei kehomme ole kyllin hyvä, että meidän pitää mennä vaarallisiin tai epäterveellisiin äärimmäisyyksiin täyttääksemme maailman ”kauneuden” mittapuut. Kun uskomme, että meidän täytyy olla täydellisen kauniita ollaksemme rakkauden arvoisia, niin meidän näkemyksemme saattaa horjua ja vastustaja voi kuiskata mieleemme riittämättömyyden, arvottomuuden ja itseinhon ajatuksia.

Saatana haluaisi meidän unohtavan, että meidät on luotu taivaallisten vanhempiemme kuvaksi ja että iankaikkinen arvomme ei riipu siitä, miltä me näytämme. Vastustaja tietää, että takertuminen ruumiiseemme kääntää huomiomme pois tärkeämmistä asioista: arvoistamme, suhteistamme muihin ihmisiin ja suhteestamme Jumalaan. Vastustaja haluaa meidän keskittyvän niin tiiviisti ulkonäköömme tai painoomme, että unohdamme työn, jota meidät on kutsuttu tekemään onnensuunnitelman edistämiseksi.

Voima korkeudesta

Meidän ruumiimme on lahja Jumalalta, ja se on välttämätön, kun pyrimme edistymään pitkin liittopolkua. Sen ymmärtäminen, että ruumiin saaminen on etuoikeus, joka on kielletty niiltä, jotka päättivät seurata taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen sijaan Lusiferin suunnitelmaa, on uskomattoman voimaannuttavaa. Me tarvitsemme ruumiin saadaksemme toimitukset temppelissä, missä voimme lisäksi oppia kauniita totuuksia ruumiimme tarkoituksesta ja mahdollisuuksista. Fyysinen osallistumisemme pappeuden toimituksiin on välttämätöntä, jotta se valmistaisi meitä iankaikkiseen elämään. Siitä syystä meidän täytyy suorittaa temppelityötä kuolleiden puolesta, joiden henget ovat tällä hetkellä erotettuina ruumiistaan – he eivät voi tehdä sitä omasta puolestaan.

Sen käsittäminen, miten ruumiin saaminen on todellinen etuoikeus, voi vähentää sinulla mahdollisesti olevat kehoa koskevat epävarmuudet minimiin ja korvata ne kiitollisuudella.

Kuva
woman making a heart with her thumb and index fingers

Suloinen uudelleen yhdistyminen

Jonakin päivänä myös jokainen meistä kuolee. Ruumiimme erkaantuu tilapäisesti hengestämme, kunnes nousemme ylös kuolleista. Kun nousemme ylös kuolleista, fyysisen olemuksemme jokainen jäsen, nivel ja karva ”palautetaan oikeaan ja täydelliseen muotoonsa” (Alma 40:23). Kuvittelen, että tämä tulee olemaan suloinen uudelleen yhdistyminen, kun kosketamme, maistamme, haistamme, kuulemme ja näemme uudistuneella voimalla ja tarmolla. Kuvittelen, että menen sukulaisteni luo avosylin halaamaan heitä. En kuvittele kantavani huolta viimeisen kasvupyrähdyksen aiheuttamista venytysjuovista tai ylimääräisestä rasvakerroksesta vyötärölläni. Ne ovat mennyttä. Kuvittelen, että pystymme näkemään itsemme ja toisemme sillä tavoin kuin Vapahtaja näkee meidät, ja ruumiissamme me pääsemme jälleen yhteyteen Jumalan kanssa (ks. 2. Nefi 9:4).

Ruumis on annettu meille, jotta voimme täyttää luomisemme tarkoituksen ja vastaanottaa kirkkauden kruunun Isän Jumalan luona (ks. OL 88:19). Tämä on mahdollista Jeesuksen Kristuksen sovituksen ja ylösnousemuksen ansiosta. Hän lunastaa meidät kuolemasta ja synnistä. Jos käytämme kehoamme suorittaaksemme työn, joka meidät on kutsuttu tekemään, emmekä jumiudu siihen, miltä kehomme näyttää, me pystymme paremmin yltämään täysiin mahdollisuuksiimme tässä elämässä ja tulevassa.