2020
Barn og ungdom: Et fokus for hverdagen
Januar 2020


Barn og ungdom:Et fokus for hverdagen

Bilde
youth

Fotografier: Randy Collier

Det har kanskje overrasket deg at Barn og ungdom ikke inneholder detaljerte sjekklister over alt du burde gjøre. Du gjør allerede så mange fantastiske ting! Isteden ble denne personlige tilnærmingen utarbeidet for å hjelpe deg å komme nærmere Frelseren på måter som er inspirert av dine egne behov og interesser.

Hovedformålet med Barn og ungdom er å hjelpe deg å styrke din tro på Jesus Kristus. Lukas 2:52 lærer oss at i Jesu Kristi ungdom “gikk [han] fram i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker”. Han levde et balansert liv, og det samme kan du. Ved å fokusere på de åndelige, sosiale, fysiske og intellektuelle aspektene av livet ditt, kan du bli mer lik Frelseren.

Bilde
Painting of the Savior

Detalj fra Beside Still Waters [Ved stille vann], av Simon Dewey

Hvordan fungerer det?

Barn og ungdom oppfordrer deg til å vokse åndelig, sosialt, fysisk og intellektuelt ved å delta i læring av evangeliet, tjeneste og aktiviteter og personlig utvikling.

Læring av evangeliet

Akkurat slik Frelseren “gikk fram i visdom” (Lukas 2:52), kan du vokse i din kunnskap om og forståelse av evangeliet. Ethvert prinsipp i evangeliet du lærer, vil hjelpe deg å vite hvordan Frelseren kan styrke og velsigne deg på alle områder av ditt liv.

Vi har så mange ressurser vi kan bruke for å lære mer om evangeliets prinsipper og bli som Frelseren. Bønn, skriftstudium og Ånden danner for eksempel grunnvollen. Din familie og dine ledere i Kirken kan hjelpe deg å lære mer om Frelseren. Kom, følg med meg-materiellet og Seminar kan veilede ditt studium. Når du bruker dine ressurser til å lære om Jesus Kristus og hans evangelium, vil ditt forhold til ham bli bedre.

Tjenesteprosjekter og aktiviteter

Å tjene andre er en av de viktigste tingene Frelseren gjorde mens han var på jorden. Ved å finne enkle og naturlige måter å hjelpe personer i din familie og ditt lokalsamfunn på, følger du hans eksempel og engasjerer deg i å bli mer lik ham.

Meningsfylte gruppeaktiviteter kan hjelpe deg og andre ungdommer å finne måter å tjene andre på, så vel som å vokse åndelig sammen. Morsomme og oppbyggende aktiviteter er sunne. Og når dere kommer sammen som en gruppe unge, trofaste siste dagers hellige, kan dere ofte lære og utrette mye mer enn dere kan på egenhånd.

Personlig utvikling

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus bryr seg virkelig om deg og om den personen du blir. Når du setter deg mål for å utvikle deg til den personen vår himmelske Fader ønsker at du skal bli, kan du komme nærmere ham og hans Sønn.

Alle er unike, så dine mål om personlig forbedring skulle tilpasses dine behov. Hvis du for eksempel ønsker å lære å spille salmer på piano, kan du sette deg som mål å øve hver dag. Hvis du ønsker å bli flinkere til å studere Skriftene, kan du sette av en tid hver dag til å lese. Søk Åndens veiledning for å finne en plan som vil fungere best for deg.

Barn og ungdom er for DEG

Den som har størst nytte av det, er deg! Når du setter deg dine egne mål for å studere og etterleve evangeliet, delta i tjeneste og aktiviteter og utvikle deg personlig, vil du lære mer om deg selv og hvem du egentlig er. Arbeidet med å bli en Jesu Kristi disippel kan være krevende, men det er det mest givende målet vi kan sette oss.

Bilde
twin sisters and friend

Tvillingsøstre omsetter Barn og ungdom i handling

Ungdommer akkurat som deg har allerede begynt å se velsignelsene ved å strebe etter å bli mer lik Jesus Kristus i hverdagen. Danika og Natasha R., 15, fra Ohio i USA, er tvillingsøstre som har bestemt seg for å gjøre nettopp det. Faren deres er fra Thailand, og fordi de noen ganger besøker familien der, bestemte Danika og Natasha seg for å lære mer om thailandsk mat og språk.

Danika satte seg som mål å lære å lage noen thailandske suppeoppskrifter. Hun handlet inn ingrediensene og øvde på nye matlagingsteknikker sammen med faren. Natasha ønsket å lære å kommunisere med familien i Thailand, så hun satte seg som mål å lære ett nytt thailandsk ord hver dag. Hun brukte et nettsted som hjalp henne å studere språket, og øvde på å uttale ord sammen med faren.

Mens Danika og Natasha arbeidet med målene sine, ønsket de å dele det de lærte, med de andre unge kvinnene i menigheten. Deres ledere hjalp dem å organisere en aktivitet for å lære mer om Thailand. På aktiviteten laget Danika suppe til alle mens Natasha lærte dem noen thailandske ord.

Søstrene inkluderte også sin venn Grace i aktiviteten. Grace hadde et personlig mål om å bli flinkere til å tale offentlig, så hun holdt en presentasjon om hvordan man bruker spisepinner slik at de kunne spise suppen sin!

Bilde
twin sisters and friend 2

Ved å øve på sine mål og samarbeide med sine ledere og andre unge kvinner, var Danika og Natasha i stand til å planlegge en morsom kveld som de kunne glede seg over sammen med vennene sine.

Velsignelser ved å delta i Barn og ungdom

Danika og Natasha forteller at de har mottatt mange velsignelser ved å strebe etter å lære mer om sin arv og feire den sammen med sin familie og andre unge kvinner. Deres erfaring kom ikke uten utfordringer. Natasha forklarer: “Jeg gikk på skolen mens jeg lærte thailandsk, så det var noen ganger vanskelig å få tid til å gjøre det.” Danika tilføyer: “På aktiviteten var det litt vanskelig å lage suppen på egenhånd siden pappa ikke var der.” Men søstrene var enige om at det var verdt det til slutt.

Danika sier: “Jeg liker at jeg fikk tilbringe tid sammen med pappa, og det hjalp meg å føle meg nærmere familien min.” Hun forklarer også: “Å sette meg og oppnå mine personlige mål hjalp meg å komme nærmere Jesus Kristus ved å gi meg en tydelig sti for å hjelpe meg selv og andre. Istedenfor å vimse tankeløst rundt slik jeg gjorde noen kvelder, hadde jeg en fastsatt norm å følge og holde meg til, og det ga meg mer tid til å tenke på Kristus.”

Natasha sier at det å sette seg og nå sitt mål “virkelig fikk meg til å tenke dypt på hva jeg trengte og ønsket å gjøre for å komme nærmere Kristus.” Hun sier også at selv om hun har endret fokus til et nytt mål, ble hun inspirert til å fortsette å lære thailandsk: “Mitt opprinnelige mål var å lære thailandsk slik at jeg kunne snakke med familien i Thailand, så jeg ønsker å fortsette å lære thailandsk slik at jeg kan snakke med dem.”

Bilde
cooking activity

Danika og Natashas balanserte tilnærming til sin personlige utvikling hjalp dem å lære mer om sin fars kultur, ha det moro sammen med venner og komme nærmere sin familie og Frelseren – og det er det Barn og ungdom handler om.

Din deltagelse i Barn og ungdom kan også hjelpe deg å utvikle relasjoner med din familie, andre ungdommer og medlemmer av menigheten, og ikke minst Frelseren, når du fokuserer på hvordan du kan bli så god som mulig.