2020
Vær som Nephi
Januar 2020


Vær som Nephi

Da Nephi sa til sin far: “Jeg vil gå og gjøre det som Herren har befalt” (1 Nephi 3:7), ga han oss et inspirerende eksempel på tro og flittig lydighet. Nephis forpliktelse til å gå og gjøre var forankret i to viktige egenskaper som vi alle kan utvikle: hans personlige vitnesbyrd om Herren og hans profeter, og hans åndelige standhaftighet.

Utvikle et vitnesbyrd

Nephi var lydig fordi han hadde søkt og fått sitt eget vitnesbyrd om Herrens befalinger til hans far (se 1 Nephi 2:16–20). Han visste at oppgaven med å få tak i messingplatene ville bli vanskelig. Men i motsetning til brødrene sine, visste han at Herren ville være med ham og berede en vei for dem så de kunne klare det.

Denne troen på Gud og hans profet velsignet og styrket Nephi gjennom hele hans liv og hjalp ham å utføre mirakuløse ting. I likhet med Nephi kan vi utrette store ting i vårt liv når vi streber etter å adlyde rådene vi får fra levende profeter, Den hellige ånds hvisken og Skriftene. Herrens profet i dag, president Russell M. Nelson, har for eksempel bedt oss om å hjelpe til med å samle Israel og forberede Frelserens gjenkomst.1

Når vi studerer Guds ord og adlyder det, vil vår tro vokse, og vi vil føle en beslutning i vårt hjerte om å fortsette å være lydige, selv om vi vet at det er vanskelig.

Bilde
young man hiking

Utvikle åndelig standhaftighet

Nephis eksempel lærer oss også om den Kristus-lignende egenskapen standhaftighet – å arbeide gjennom utfordringer istedenfor å se etter en enkel utvei. Det finnes tider i vårt liv da vi blir bedt om å gjøre vanskelige og krevende ting. Hvis vi stoler på vår tro på Kristus i slike situasjoner, og velger det “vanskeligere rette istedenfor det lettere gale”,2 vil vi bli velsignet.

Når du står overfor en vanskelig avgjørelse eller oppgave, vil det å ha en “gå og gjør”-innstilling hjelpe deg å holde ut. Ved trofast å følge veiledningen du mottar, viser du Herren at han kan stole på deg og øke din tro på Jesus Kristus.

Når du trofast arbeider for å utvikle ditt vitnesbyrd, din åndelige standhaftighet og en “gå og gjør”-innstilling, vil Herren velsigne deg, styrke deg og oppholde deg i år og resten av ditt liv.

Noter

  1. Se Russell M. Nelson, “Sions ungdom kom nå alle” (verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018), HopeOfIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  2. Thomas S. Monson, “Valg”, generalkonferansen i april 2016.