2021
När jag lärde mig om kristna traditioner blev påsken mer meningsfull för mig
Mars 2021


Endast digitalt

När jag lärde mig om kristna traditioner blev påsken mer meningsfull för mig

Efter att jag tagit en kurs om världens religioner på universitetet insåg jag att jag kunde göra påsken ännu mer meningsfull för mig som sista dagars helig.

Bild
sten vid öppningen till en grav

Under en termin på universitetet när jag satt i en liten föreläsningssal och lärde mig om världens religioner hittade jag alltid något jag kunde relatera till min personliga resa som en Jesu Kristi lärjunge, vare sig det gällde en ritual, en ledande princip eller en vers i en helig skrift.

Det allra viktigaste jag fick med mig från den kursen var vetskapen om att Gud inspirerar sina barn överallt. Jag älskar det som äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

”Vi hedrar och respekterar uppriktiga själar från alla religioner, var eller när de än levde, som älskade Gud, utan att ens ha tillgång till evangeliets fullhet. … Vi hyllar dem som bröder och systrar, barn till vår himmelske Fader. …

Han hör de böner som uppsänds av de ödmjuka och uppriktiga i varje nation, tungomål och folk. Han ger ljus åt dem som söker och hedrar honom och som är villiga att hålla hans bud.”1

När nu påsken närmar sig kommer här några seder från olika delar av världen som jag tycker är inspirerande. Även om vi som medlemmar i kyrkan inte praktiserar alla dessa traditioner kan vi genom att se hur andra kristna minns Frälsaren få hjälp att göra vårt eget påskfirande mer meningsfullt.

Fastan

Fastan är en tradition som firas av vissa kristna runt om i världen. Det är en period av andlig ödmjukhet och tillväxt som börjar sex veckor före påsk under vilken de troende förbereder sig för helgdagen genom personliga uppoffringar. Detta innefattar särskilda fastedagar och givande av allmosor. Under fastan uppmuntras de troende också att avstå från något fysiskt – som en favoriträtt, ett favoritspel, ett favoritprogram på TV eller en hobby – och ägna den extra tiden det skulle ha tagit i anspråk åt andliga studier och bön.

Jag tycker verkligen om tanken att påsken kan vara en transformerande upplevelse mellan Frälsaren och mig. Som sista dagars heliga praktiserar vi inte den här sortens fasta, men när jag har lärt mig om den har det gjort att jag vill ge mer av min tid till att minnas och förbereda mig andligen för påsken, oavsett om det sker genom att fasta, studera mer om Frälsarens liv i skrifterna eller kanske göra släktforskning eller indexera för att hjälpa mig minnas hur mycket Frälsarens offer betyder för mig och för alla mina förfäder.

Påskägg

Jag växte upp i ett hem där vi älskade traditionen att färga kokta ägg. I vissa europeiska länder (som Ukraina och Litauen) är det en riktigt invecklad process. I stället för att bara färga kokta ägg tömmer man ur dem, märker dem med vackra vaxmönster och målar dem sedan. Slutprodukten är ett ihåligt ägg som symboliserar både den tomma graven och det vackra hopp som uppståndelsen för med sig.

Det är så lätt att glömma den mäktiga betydelsen bakom de många traditioner vi har, men det är viktigt att ta en stund till att fundera över vad de betyder och hur de hjälper oss. Nästa gång jag färgar ägg vill jag ta mig mer tid till att noggrant skapa en vacker bild av mina tankar.

Herrens måltid

Många kristna tar del av Herrens måltid, eller sakramentet. Ju mer jag lärde mig om hur symboliskt sakramentet är och hur viktigt det är för så många religioner, särskilt för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, desto mer insåg jag att jag ofta har tagit denna gåva för given varje vecka.

Många kristna fokuserar på att förbereda sig för sakramentet intellektuellt och andligt innan de tar del av det. Jag slogs av den kraft sakramentet har för dessa troende på grund av deras förberedelse. Deras föredöme fick mig att tänka på min egen förberedelse för sakramentet. Jag har nu kommit på många sätt att förbereda mig andligt för sakramentet varje vecka, vilket gör förrättningen meningsfull i mitt liv när jag fokuserar på vad den verkligen symboliserar.

Lärdom från andra

Runt om i världen firar människor på olika men djupgående sätt. I Spanien slutar kyrkklockorna att ringa några dagar innan påsken för att hedra Kristi lidande och död, och sedan börjar de ringa igen på påsken. I Ryssland hälsar släkt, vänner och främlingar på varandra genom att säga ”han har uppstått”, och den andra personen säger ”ja, verkligen, han har uppstått”.

Påsken firar den mest glädjande händelsen i världshistorien, en händelse som jag ständigt hämtar hopp ur. De föredömen som troende och kulturer världen om har satt har påmint mig att göra mitt firande meningsfullt genom eftertänksamma förberedelser och genom att ägna mer tid åt att komma närmare Gud. Och viktigast av allt: de har påmint mig om varför vi firar denna helg och hur den kan hjälpa oss komma närmare Kristus.

Slutnot

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Fädernas tro”, Liahona, maj 2008, s. 70, 75.