2021
Jesus Kristus bad oss ta sakramentet
Mars 2021


Evangeliets grunder

Jesus Kristus bad oss ta sakramentet

Vi blir renade och helade genom att minnas vår Frälsare varje vecka.

Bild
Jesus with Apostles at Last Supper

Nattvardens instiftande, av Carl Heinrich Bloch; fotografi av ung kvinna som ber, av Angela Suitter; Bönen i Getsemane, av Del Parson; Att ni alltid kommer ihåg mig, av Gary L. Kapp, får ej kopieras

Innan Jesus Kristus dog åt han vad som har kommit att kallas Jesu sista måltid. Vid slutet av måltiden introducerade han sakramentet för sina följare. Han bröt bröd och välsignade det. ”Gör detta för att minnas mig”, sa han (Luk. 22:19). Sedan välsignade han en bägare med vin och lät den gå runt.

En del av vår trosutövning varje vecka

När Jesu Kristi kyrka återställdes till jorden blev sakramentet en del av trosutövningen varje vecka. Under kyrkans sakramentsmöte välsignas sakramentet och delas ut av dem som innehar prästadömet. De uttalar en bön från skrifterna (se L&F 20:75–79). Sedan äter varje person i församlingen bröd och dricker vatten för att minnas Jesus Kristus och hans offer för oss, på det sätt han bad oss göra det.

Förberedelser inför sakramentet

Bild
people taking the sacrament

För att bli redo att ta del av sakramentet bör vi ärligt tänka på våra liv och val. Vi bör omvända oss från den gångna veckans felsteg och synder, vilket innefattar att vi ber Gud om förlåtelse. Vi behöver inte vara fullkomliga för att ta sakramentet, men våra hjärtan bör vara ödmjuka.

Mer än bröd och vatten

Det är en helig stund när vi tar del av sakramentet. Sakramentsbönerna påminner oss om att vi, genom att ta del av brödet och vattnet, minns Jesu Kristi kropp och blod som han gav för oss. Vi lovar att följa honom och leva ett kristet liv. Vi lovar att försöka hålla Guds bud. I gengäld blir vi tröstade, vägledda och helade av den Helige Anden.

Förnyelse av förbund

Bild
one man baptizing another in a baptismal font

När de av oss som är döpta tar sakramentet med ett rent hjärta, förnyar vi de förbund vi ingick vid dopet. Det innefattar att vi tar emot den Helige Anden och blir renade från synd som om vi blev döpta igen. Det här är det hopp och den nåd som Jesus erbjuder oss var och en. Det är aldrig för sent att omvända sig och få förlåtelse.

Vad säger skrifterna om sakramentet?

Vi bör rannsaka oss själva andligen, ärligt utforska vårt inre innan vi tar sakramentet (se 1 Kor. 11:28).

Efter sin uppståndelse visade Jesus sitt folk på den amerikanska kontinenten hur de skulle ta sakramentet (se 3 Ne. 18).

Nutida profeter har sagt att vi ska använda bröd och vatten till sakramentet, men vad vi äter eller dricker är egentligen inte så viktigt (se L&F 27:2). Ibland behöver de som har allergier använda någon annan brödliknande substans.