2021
Kyrkans tillkomst
Mars 2021


Kom och följ mig

Läran och förbunden 20–22

Kyrkans tillkomst

Frälsarens kyrka har återställts med sanna lärdomar, prästadömets kraft och heliga förrättningar.

Bild
a father blessing his daughter

Foto James Iliff Jeffery

För många år sedan under min första arbetsvecka på kontoret för kyrkans kommunikationstjänst i Mexiko, fick vi en inbjudan från ett debattprogram på radio. Programmet, som handlade om världsreligioner, erbjöd oss 45 minuter till att prata om kyrkan.

”Vilken fantastisk möjlighet”, sa jag till områdespresidenten när jag berättade om detaljerna i deras inbjudan. ”Vem ska vi skicka som representant för kyrkan?”

Han svarade: ”Dig, så klart.”

Jag var ny på kontoret och mycket ung. Jag förvånades över att han inte föreslog någon med mer erfarenhet. Men likväl bad jag till Gud, förberedde mig så gott jag kunde och bad en vän följa med mig. Det dröjde inte länge innan vi befann oss på radiostationen.

”Vi har i kväll hos oss två representanter från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga”, sa programledaren när han presenterade oss. Sedan frågade han: ”Varför har er kyrka ett så långt namn? Varför använder ni inte ett kortare, mer gångbart namn?”

Min kamrat och jag var glada att besvara en sådan bra fråga. Vi förklarade att det inte var en människa som valt kyrkans namn. Det var Frälsaren själv som uppenbarade det genom en nutida profet (se L&F 115:4).

Programledaren svarade respektfullt: ”Då ska vi med nöje upprepa namnet i dess helhet.” Och det gjorde han – flera gånger.

Jag minns fortfarande den fina ande vi kände när vi förklarade bakgrunden till kyrkans namn och hur det avser Frälsaren och hans kyrkas medlemmar i dag. Min kamrat och jag besvarade massor av frågor, många av dem handlade om kyrkans namn. Upplevelsen blev en välsignelse för kyrkan i vårt område och för mig.

År 2018 bad president Russell M. Nelson de sista dagars heliga ”att återställa det rätta namnet på Herrens kyrka”. Han lovade att om vi gör vårt bästa för att följa den uppmaningen kommer Herren att ”utgjuta sin kraft och sina välsignelser över de sista dagars heligas huvuden, på ett sätt som vi aldrig tidigare har sett”1. President Nelson förnyade det löftet under generalkonferensen i april 2020.2

Under den korta tid som gått sedan president Nelson bad oss att använda kyrkans rätta namn, har hans löfte redan börjat infrias. Nu när miljontals medlemmar sprider kyrkans rätta namn får fler och fler människor veta att vi tror på och dyrkar Herren Jesus Kristus. Som en följd av det tror jag att kyrkan åtnjuter en förnyelse av inflytande och respekt. Dörrar öppnas och återställelsen går framåt.

När Guds barn kommer till insikt om att uppenbarelse fortsätter i dag och att Frälsarens kyrka har återställts med sanna lärdomar, prästadömets kraft och heliga förrättningar, vill de veta mer om återställelsen.

Levande profeter

Kapitel 20 i Läran och förbunden inleds med dessa viktiga ord: ”Jesu Kristi kyrkas tillkomst i dessa sista dagar” (v. 1; betoning tillagd). Sedan kyrkan organiserades den 6 april 1830 har Herren lett den här tillkomsten genom ledare som han har kallat.

Profeten Joseph Smith var ”inspirerad av den Helige Anden att lägga grunden” till den återställda kyrkan. På samma sätt inspirerar Herren i vår tid president Nelson att leda kyrkan, ”uppbygga den” och ”främja Sions sak med mäktig kraft för det goda” (L&F 21:2, 7).

Under generalkonferensen i april 2020 fick kyrkans medlemmar bekräftelse på Herrens fortsatta vägledning och hans kyrkas kontinuerliga tillkomst när president Nelson läste upp ”Återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet: Ett tillkännagivande för världen vid 200-årsjubileet”:

”Vi förkunnar med glädje att den utlovade återställelsen fortskrider genom fortlöpande uppenbarelse”, sa han. Jorden kommer aldrig igen att bli densamma.”

President Nelson tillade: ”Himlarna är öppna. Vi bekräftar att Gud tillkännager sin vilja för sina älskade söner och döttrar.”3

Herren lovade att välsigna de tidiga medlemmar i kyrkan som hörsammade hans vilja såsom den uppenbarades genom profeten Joseph Smith. De här löftena gäller även oss om vi följer Herrens utvalda tjänare i dag: ”Helvetets portar [ska] inte få överhand över er, ja, och Herren Gud ska skingra mörkrets makter framför er och låta himlarna skälva för er skull och sitt namns förhärligande” (L&F 21:6).

Bild
President and Sister Nelson greeting people following a devotional

President och syster Nelson hälsar på medlemmar i kyrkan efter ett möte i Kona i Hawaii den 16 maj 2019.

Den sanna läran

En av de saker som unge Joseph Smith fick veta i den heliga lunden för 200 år sedan var att trosbekännarna på hans tid förkunnade ”människobud, och de har ett sken av gudaktighet, men de förnekar dess kraft” (JS–H 1:19).

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum förklarade nyligen att liknande ”religiösa tillkortakommanden” i vår tid ”fortfarande inte mättar hungern eller hoppet hos en del” och att ”olika slag av denna [doktrinära] missnöjdhet leder en del bort från traditionella religiösa samfund”.4

Det som världen behöver, och det som Herren erbjuder, är de härliga, frälsande lärdomar som i sin enkelhet och fullhet återfinns i det återställda evangeliet.

Den sanna läran återfinns i Mormons bok, som innehåller ”Jesu Kristi evangeliums fullhet till icke-judarna och även till judarna” (L&F 20:9). ”Den undervisar om livets syfte och förklarar Kristi lära, som är central i detta syfte. … Mormons bok [vittnar] om att alla människor är söner och döttrar till en kärleksfull Fader i himlen, att han har en gudomlig plan för våra liv och att hans Son Jesus Kristus talar i dag likaväl som i forna dagar.5

Den sanna läran återfinns i Läran och förbunden, som en profet har kallat ”den sammanbindande länken mellan Mormons bok och det pågående arbetet med återställelsen genom profeten Joseph Smith och hans efterträdare”.6

Den sanna läran återfinns också i lärdomarna från de nutida profeter och apostlar som Herren har kallat i vår tid till att skydda oss från att bli bedragna. Vi vet att det som uttalas under den Helige Andens inflytande är Herrens vilja, sinne, ord och röst (se L&F 68:4).

Sann lära inspirerar, stärker och tröstar eftersom den inbjuder den Helige Anden, uppenbarar frälsningsplanen och vittnar om Jesus Kristus och hans försoning.

Prästadömet och förrättningar

Herren inbjuder oss alla att komma till honom och hans kyrka och ta emot frälsningens förrättningar.7 Förrättningar är nödvändiga för Herrens sanna kyrka, liksom prästadömets myndighet att utföra dem.

Bland annat bör de som söker efter Jesu Kristi sanna kyrka förvänta sig att Herren har föreskrivit rätt dop (se L&F 20:37, 71–74) och medlemmars plikt efter dopet (se L&F 20:68–70). De bör förvänta sig att finna ett lekmannaprästerskap och dessa lekmannaprästers plikter. Och de bör förvänta sig möjligheter att tjäna så som Frälsaren tjänade. (Se L&F 20:38–67; se även Mosiah 18:8–10; Moro. 6:4.)

Bild
women visiting a woman with injured foot

Tjänandet i den återställda kyrkan är något som utmärker oss. Tjänande inom prästadömet innebär att man tjänar alla, även de som inte delar vår tro. Tjänande är till välsignelse för både dem som tar emot tjänandet och de som tjänar.

Slutligen bör de som söker efter Herrens sanna kyrka förvänta sig att finna prästadömets myndighet och förrättningar som kan binda samman familjer för evigheten.

”Vad innebär det för just dig att Jesu Kristi evangelium har återställts till jorden?” frågade president Nelson under generalkonferensen i april 2020. ”Det innebär att du och din familj kan beseglas för evigheten! Det innebär att du, eftersom du har döpts av någon som har myndighet från Jesus Kristus och har konfirmerats som medlem i hans kyrka, kan åtnjuta den Helige Andens ständiga sällskap. … Det innebär att prästadömets kraft kan välsigna dig när du tar emot nödvändiga förrättningar och ingår förbund med Gud och håller dem.8

Vilken välsignelse det är att få vara medlem i en kyrka som går framåt och som leds genom levande profeter och apostlar! Må vi aldrig ta för givet Herrens gudomliga vägledning, hans återställda kyrka, prästadömets kraft och förrättningarna som välsignar oss nu och i evigheten.

Slutnoter

  1. Se Russell M. Nelson, ”Kyrkans rätta namn”, Liahona, nov. 2018, s. 89.

  2. Se Russell M. Nelson, ”Öppna himlarna för att få hjälp”, Liahona, maj 2020, s. 73.

  3. ”Återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet: Ett tillkännagivande för världen vid 200-årsjubileet”, Liahona, maj 2020, s. 91–92.

  4. Jeffrey R. Holland, ”Med fullkomligt klart hopp”, Liahona, maj 2020, s. 83.

  5. ”Ett tillkännagivande för världen vid 200-årsjubileet”.

  6. Ezra Taft Benson, ”Mormons bok och Läran och förbunden”, Liahona, juli 1987, s. 77.

  7. Se ”Ett tillkännagivande för världen vid 200-årsjubileet”.

  8. Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 88.