2021
Låt musiken ha en central roll i vår gudsdyrkan
Mars 2021


Låt musiken ha en central roll i vår gudsdyrkan

Musik har alltid haft – och kommer alltid att ha – en central roll i vår gudsdyrkan i kyrkan och i hemmet.

Bild
family gathered around piano

En tid efter att kyrkan hade organiserats befallde Herren Emma Smith att ”göra ett urval av heliga psalmer att användas i min kyrka, vilket är behagligt för mig” (L&F 25:11). De heliga behövde sätt att lära sig nyligen uppenbarade evangeliesanningar och att tillsammans lovprisa Gud. Och psalmerna skulle få en central roll i deras gudsdyrkan och lärande.

För många år sedan när min familj gick med i kyrkan, uppmuntrade mina föräldrar oss att lära oss musiken i vår nya kyrka. Jag har några tydliga minnen från den tiden:

  • Jag lärde mig ”Bönen är själens längtan sann” (Psalmer, nr 86) utantill med min familj.

  • Jag hörde ”O min Fader” (Psalmer, nr 190) och fick veta att jag har en himmelsk Fader och Moder som jag kan få träffa igen en dag.

  • Jag kände Guds kärlek när jag sjöng ”Min himmelske Fader älskar mig” (Barnens sångbok, s. 16–17) – även om jag bodde mitt i öknen och egentligen aldrig hade sett en syren!

Vi hoppar fram till ett sakramentsmöte i slutet av februari 2020. Flera medlemmar i vår församling hade cancer och jag kände stor tröst när församlingskören sjöng ”En grundval blev lagd” (Psalmer, nr 38). Några veckor senare inträffade en rad bekymmersamma händelser: karantäner, inställda möten i kyrkan och en rad jordbävningar och efterskalv. Och den psalmen började spelas upp inom mig igen:

Ej räds, jag är med dig, nu frimodig var.

Se, jag är din Gud, städs mitt bistånd du har.

Du renad skall utgå ur luttringens ugn.

Jag rensar mitt folk … var blott tacksam och lugn.

Ibland verkar globala och personliga svårigheter tillta i styrka nästan dagligen. Mer än någonsin behöver vi det andliga stöd som psalmer, primärsånger och annan andlig musik ger oss.

Inga förändringar av syfte och vikt

Men när vi gick över till tvåtimmarsschemat för kyrkans möten fanns det personer som undrade om musikens roll hade tonats ner i vår gudsdyrkan. Svaret är nej.

  1. Heliga psalmer utgör fortfarande en del av varje sakramentsmöte och bidrar till att förbereda våra hjärtan för sakramentsförrättningen. Kör- och församlingssång och annan andlig musik kan fortfarande planeras in för att förhöja mötet, precis som förr. Under covid-19-pandemin var andlig musik fortfarande en viktig del av förkortade sakramentsmöten, även när den bara var instrumental.

  2. Våra barn tillbringar nu hälften av sin tid i Primär med att lära sig evangeliet genom musik.

  3. Den andra timmen i kyrkan har vi inga inlednings- eller avslutningssånger, varken under lektionerna för vuxna eller lektionerna för ungdomar. Men musik kan fortfarande användas under lektionerna för undervisning och inspiration.

  4. Det är lättare än någonsin att lyssna på andlig musik på digitala enheter med hjälp av kyrkans app Andlig Musik.

Färre regler, mer syfte

Ändå finns det en del missuppfattningar. En söndag när det var påsk bad en lärare i Evangeliets lära om ursäkt inför sin klass: ”Jag vet att vi inte ska sjunga på söndagsskolan, men jag skulle verkligen vilja att vi sjunger ’Han lever, min Förlossare’. Den läraren är troligen inte ensam om att ha missförstått.

Faktum är att musik är precis lika viktigt i vår gudsdyrkan nu som det alltid varit. Se bara på den monumentala uppdatering som för närvarande pågår av våra samlingar av psalmer och barnsånger. Som en del av det projektet har medlemmar i kyrkan över hela världen skickat in anmärkningsvärda 16 000 psalmer, sånger och texter.

Men med mindre tid som avsatts åt sång på några av söndagens möten behöver vi tänka efter mer och ha ett syfte med att planera och använda musik.

Bild
group of children singing

Två huvudprinciper kan hjälpa oss att låta musiken ha en central roll i vår gudsdyrkan:

1. Oumbärlig i undervisningen

Vi tänker kanske på tal och diskussioner som det främsta medlet för att förmedla evangeliebudskap i hemmet och i kyrkan. Och vi använder kanske det mesta av vår tid till sådant. Men musik är inte ett dekorativt tillägg. Den är central i kraftfull undervisning som leds av Anden.

Som aposteln Paulus sa till de första heliga: ”Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger och sjung till Gud med tacksamhet i era hjärtan” (Kol. 3:16).

Musik kan på ett ögonblick föra in Anden i en lektion eller ett möte. Valet av sång att sjunga på en lektion i söndagsskolan eller en diskussion om Kom och följ mig förtjänar lika mycket eftertänksamhet och böner som de skriftställen vi väljer att läsa eller den del av lektionen vi väljer att ta upp. Musik som väljs ut i en anda av bön kan röra vid hjärtan och lämna andliga avtryck som kan vara livet ut.

2. ”En bön till mig”

Då och då kan vi alla uppleva stunder när vi känner oss nedbrutna, stunder då vägen framför oss är oklar. Ibland kan det verka som om vi bara slänger ut samma angelägna behov mot himlen, utan att få några svar eller lösningar. Vid sådana tillfällen kan det vara frestande att dra slutsatsen att Gud inte alls bryr sig eller att vi inte förtjänar hans omsorg. Ibland kan vi till och med känna för att sluta be.

För de stunder då vi känner att vår kontakt med himlen brister, är här en tröstande sanning: Andlig musik kan faktiskt vara en form av bön. Herren själv förklarade det här när han gav Emma uppdraget att skapa vår första psalmbok: ”För min själ gläder sig åt hjärtats sång, ja, de rättfärdigas sång är en bön till mig” (L&F 25:12; betoning tillagd).

Och när vi uppriktigt sänder upp vårt hjärtas sång till Herren så har han lovat att alltid svara med en välsignelse: ”Och den ska besvaras med en välsignelse på deras huvuden. Lyft därför upp ditt hjärta och gläd dig” (L&F 25:12–13).

Vid en svår tidpunkt i mitt liv kunde jag under en lång period inte urskilja svaren på mina innerliga böner. En god vän till mig gick igenom egna svårigheter. Men när vi spelade och sjöng psalmer och sånger om evangeliet tillsammans upplevde vi ofta överväldigande känslor av tröst och vittnesbörd. Jag inser nu att det var Herren som uppfyllde sitt löfte. Han besvarade mitt hjärtas sång om och om igen. Och det hjälpte mig verkligen att lyfta upp mitt hjärta och gå vidare.

Bild
young woman visiting a cemetery

Photograph by Robert Casey

Vilken söndag som helst

Vilken söndag som helst kan vi vara säkra på att det finns de i våra församlingar, i våra klasser och de bland våra familjemedlemmar eller släktingar som befinner sig i djup personlig nöd. Andra befinner sig i fridfulla dalar som överflödar av välsignelser. Åter andra håller på att lära sig evangeliets grundläggande sanningar.

När vi håller musiken på dess rätta plats, som en central roll i vår gudsdyrkan, kan vi hjälpa alla att finna tillfällen att känna Anden, lära sig evangeliesanningar och att prisa Herren för hans godhet. Och vi kan hjälpa alla att få hjärtats sång besvarad på de sätt som endast vår kärleksfulle, evige Fader kan besvara dem på.