2021
Kvinnornas oumbärliga roll
Mars 2021


Kvinnornas oumbärliga roll

Från ett tal under Brigham Young Universitys kvinnokonferens ”Women of Dedication, Faith, Determination, and Action”, som hölls den 1 maj 2015.

Guds rikes verk kan inte uppfylla sitt sanna syfte utan att gå framåt hand i hand med de trofasta, underbara systrarna i kyrkan.

Bild
photos of women in various settings

Kvinnor har ett förunderligt inflytande. Inga andra kan bidra till att evangeliets rike går framåt och göra världen till en bättre plats så som de kan.

När ni systrar förenar er med andra kvinnor i förbundet i enighet och harmoni finns det inga gränser för ert goda inflytande. Jag har bevittnat ert betydelsefulla och eviga inflytande hos enskilda såväl som i familjer, och jag har sett det i oräkneliga kulturer och länder runtom i världen.

Jag har sett vad ni kan åstadkomma i grenar, församlingar, stavar, missioner, tempel och i ledarskapsuppdrag i kyrkan. Era bidrag – i små och stora företag och välgörenhetsorganisationer såväl som i medborgar-, utbildnings-, hälso- och idrottsorganisationer – är omätbara.

Kvinnor i råd

I många år har jag talat om kraften i de råd som trofasta kvinnor deltar i. Era insikter och råd är absolut nödvändiga. Herren har i dag rikligen välsignat kyrkan och världen för att fler systermissionärer trofast tjänar i ledarskapspositioner i missionerna och deltar i missionernas ledarskapsråd. Fler tar emot sin begåvning tidigare och utökar därmed det antal tempelförbundskvinnor som verkar i kyrkan. De kvinnliga ledarna i generalpresidentskapen ber och talar under generalkonferensen.

Kvinnor i skrifterna

En del kvinnor önskar att de kunde hitta fler berättelser om kvinnor i skrifterna och i kyrkans historia. Vi behöver utveckla förmågan att se deras inflytande, som en ung syster gjorde. Hon sa: ”Mormon måste ha haft en fantastisk fru som uppfostrade en sådan enastående son som Moroni!”

Om du tittar efter noggrant och i rätt anda kan du hitta liknande tecken på omsorgsfull fostran överallt i skrifterna.

I ett antal år nu har kyrkan särskilt uppmärksammat kyrkans trofasta systrar och deras bidrag. Jag uppmanar er att till exempel undersöka temat ”Women of Conviction” [Kvinnor med övertygelse] på history.ChurchofJesusChrist.org.

Pionjärsystrarna hade en anmärkningsvärd roll. När en författare som inte var sista dagars helig skrev om pionjärerna, förklarade han att ”deras kvinnor var otroliga”1.

När vi söker efter och finner kvinnor i våra skrifter och i vår historia kan vi tydligare se vilken kraft och vilket inflytande kvinnor har i familjen, i samhället, i kyrkan och i världen.

Balansgången bland valmöjligheter

Bild
eye doctor examining a woman’s eyes

Under min livstid har vi sett många kvinnor utses och väljas till offentliga ämbeten, fylla positioner som verkställande direktörer för stora företag och organisationer, och i växande antal antas till prestigefyllda utbildningar inom handel, juridik och medicin.

Joseph Smith sa till Hjälpföreningen år 1842: ”Jag vrider nu om nyckeln för er i Guds namn, och denna förening skall nu glädja sig och kunskap och intelligens skall flöda ner från och med denna tidpunkt. Detta är början till bättre dagar för [kvinnor].”2

Vi ser uppfyllelsen av hans profetiska vision i och med att nya möjligheter och framsteg för kvinnor öppnar sig på sätt som saknar motstycke. Balansgången bland alla möjligheter som ligger öppna kan vara en utmaning. I slutänden måste de flesta av oss välja mellan konkurrerande alternativ.

Vi har förstås det gudomliga mönster att följa som beskrivs i ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, men vi vet att jordelivet kan vara komplicerat. Många kvinnor är ensamstående under långa tider. En del kvinnor är gifta. Andra blir ensamstående när maken dör eller när de skiljer sig. Och en del kvinnor kanske aldrig gifter sig.

Om vi likväl är trofasta och håller ut intill änden kan inga rättfärdiga önskningar förnekas oss, och i slutänden får vi ta emot alla välsignelser. Var och en av er måste komma till insikt om Herrens vilja angående er, utifrån de valmöjligheter ni har.

När du en gång vet vad Herren vill kan du gå framåt i tro och uppfylla ditt personliga syfte.

Välsignelser i beredskap

Om medlemmar i kyrkan som tillber Gud i templet är lyhörda, kommer de att inse att Herren har underbara välsignelser i beredskap åt sina trofasta döttrar och söner under hela evigheten.

Och vilka är dessa välsignelser? Den här i sammanhanget passande insikten från president Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, förklarar dem: ”Syftet med jordelivet och Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas uppgift är att förbereda Guds söner och döttrar för deras bestämmelse: att bli som våra himmelska föräldrar.”3

Berättelsen om evangeliet är en familjeberättelse – varken mer eller mindre. Den börjar med himmelska föräldrar och slutar med barn som tar sig igenom jordelivets ibland spännande, ibland överväldigande utmaningar tillbaka till sitt himmelska hem efter att ha tagit emot alla de förrättningar som är nödvändiga för evig upphöjelse.

Det är berättelsen om våra liv. Gud har gett oss helhetsbilden, men överlåter åt oss att utarbeta detaljerna genom våra val och vår trofasthet. Ett utomordentligt lyckligt slut är berett åt alla som önskar det. Men innan vi kan göra anspråk på det måste vi bli mer än bara hans barn – vi måste bli hans lärjungar.

Kvinnor som Kristi lärjungar

Livet är fullt av distraktioner som har potential att leda oss bort från kyrkans grundläggande lärdomar – speciellt den om Jesu Kristi försoning.

Profeten Joseph Smith sa: ”De fundamentala principerna i vår religion är apostlarnas och profeternas vittnesbörd om Jesus Kristus, att han dog, begravdes och uppstod på den tredje dagen och uppsteg till himlen. Allt annat som tillhör vår religion är endast tillägg till detta.”4

Det centrala i vårt budskap är Jesu Kristi försoning! Den är vår främsta grundvärdering. Den är vårt doktrinära fokus. Den utgör hjärtat och själen i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Om du ännu inte har känt sanningen och kraften i Frälsarens försoning i ditt liv, uppmanar jag dig att på nytt fokusera på återställelsens centrala budskap – ett budskap som förkunnar att vi kan bli ”fullkomliggjorda genom Jesus, det nya förbundets medlare, som åstadkom denna fullkomliga försoning genom att utgjuta sitt eget blod” (L&F 76:69).

Systrar, jag ber er göra vad som än krävs för att hålla er fokuserade på återställelsens enkla och centrala budskap. Omfamna det. Förstå det. Ta det till er. Älska det. Berätta om det. Försvara det.

Kvinnor med förbundens kraft

Bild
woman in wheelchair teaching a class

Jag vill nu be er göra detsamma som profeten Joseph Smith bad systrarna i Hjälpföreningen att göra. ”Hjälpföreningen är inte enbart till för att hjälpa de fattiga utan också för att rädda själar”, sa han.5

”Varje syster i den här kyrkan som ingått förbund med Herren har ett gudomligt uppdrag att bidra till att rädda själar, att leda världens kvinnor, att stärka hemmen i Sion och att bygga upp Guds rike.”6 Jag ber er hjälpa oss att föra kyrkan framåt genom att ingjuta tro hos våra enskilda medlemmar.

Rättfärdiga och trofasta kvinnor har alltid haft en oumbärlig roll när det gäller att rädda själar och försvara Guds rike. Dock har ni kvinnor i den här sista tidsutdelningen speciellt viktiga roller och ansvar att uppfylla. Ni är kvinnor med beslutsamhet, tro, hängivenhet och handlingskraft.

Liksom trofasta kvinnor förr behöver ni lära er att använda den prästadömets myndighet som ni har begåvats med för att uppnå alla eviga välsignelser som ni kommer att erhålla.

Jag ber vår himmelske Fader välsigna er så att ni kan känna frid och en rofylld förtröstan om att det ni gör i kyrkan är oumbärligt för den här världens tillväxt och förberedelse för den dag då Herren och Frälsaren säger ”det räcker” och kommer för att råda och regera.

Guds rikes verk kommer att gå framåt, men det kan inte uppfylla sin sanna bestämmelse utan att gå framåt hand i hand med er, trofasta och underbara systrar i kyrkan.

Slutnoter

  1. Wallace Stegner, The Gathering of Zion: The Story of the Mormon Trail (1964), s. 13.

  2. Joseph Smith, i Döttrar i mitt rike: Hjälpföreningens historia och verksamhet (2011), s. 14.

  3. Se Dallin H. Oaks, ”Dragning till samma kön”, Nordstjärnan, mars 1996, s. 15.

  4. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 49.

  5. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 448.

  6. M. Russell Ballard, ”Rättfärdighetens kvinnor”, Liahona, dec. 2002, s. 39.