2021
Upplevelser av prästadömets kraft
Mars 2021


Upplevelser av prästadömets kraft

Kvinnor som hjälper till med att leda kyrkan fick frågan om vilken inverkan prästadömets kraft har i deras liv. Här är några av tankarna de delgav.

Bild
cut-paper illustration of various flowers

Illustrationer Matisse Hales

”Män och kvinnor har olika men lika viktiga uppgifter i hemmet och i kyrkan. Prästadömets kraft kan hjälpa varje person att uppfylla dessa ansvar så att alla har nytta av det.

Eftersom Guds prästadömes kraft finns på jorden i dag, finns stora välsignelser tillgängliga för alla värdiga medlemmar i kyrkan, oavsett om de är gamla eller unga, män eller kvinnor, ensamstående eller gifta.”

– President Joy D. Jones, Primärs generalpresident

”Tjänande får våra själar att växa, breddar våra perspektiv och gör att vi kan använda oss av Guds kraft i större mått. Herren vet det, men det gör också Satan. I sina ständigt alerta försök att avlägsna oss från Guds kraft vill motståndaren överväldiga oss eller få oss att känna att det vi har att erbjuda inte räcker till. …

Ifrågasätt aldrig en vänlig handling.

När vi avsiktligt gör tjänande till en del av vårt liv upptäcker vi Guds hemligheter. Vi upptäcker frid, får styrka och tar emot ökad kraft när vi tjänar vår Frälsare Jesus Kristus.”

– President Bonnie H. Cordon, Unga kvinnors generalpresident

”Kvinnor jämför sig alltför ofta med andra. Men sådana jämförelser får ingen av oss att må bra. Varje kvinna har en unik blandning av förmågor och talanger som alla är gudagivna gåvor. Bara för att du och jag är olika – liksom alla kvinnor är olika – innebär det inte att vi är värda mer eller mindre. Vi behöver hitta våra gåvor och utveckla dem, minnas vem som gav dem till oss och sedan använda dem i hans syften. När vi använder våra gåvor för att hjälpa andra får vi uppleva prästadömets kraft i våra liv.”

– President Jean B. Bingham, Hjälpföreningens generalpresident

”Sök ofta tillfälle att öka din kunskap om ’prästadömets lära’. Vi behöver var och en söka den här kunskapen för egen del.

Studier av skrifterna och nutida profeters ord ger en riklig grund för den här kunskapen att växa. Det gör även lydnad mot Guds bud och sann efterlevnad av de förbund vi ingått genom prästadömsförrättningar. Kunskap får vi ’rad på rad, bud på bud’ [2 Ne. 28:30]. Genom personlig uppenbarelse ska den ’falla över [vår] själ som himlens dagg’ [L&F 121:45].”

– Syster Lisa L. Harkness, första rådgivare i Primärs generalpresidentskap

”Vi är alla ute på en vandring. … Vi vandrar genom relationssvårigheter, ekonomiska problem och bekymmer med mental och fysisk hälsa. Vi vandrar genom överväldigande uppdrag och våra dagliga att-göra-listor. Somliga av oss vandrar kanske genom sorg eller genom ensamhet eller leda. Våra svårigheter ser olika ut, men alla har vi dem.

Bara för att vi håller våra förbund betyder inte det att de här svårigheterna tas bort, men det betyder att Herren lovar att vara med oss.”

– Syster Michelle D. Craig, första rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap

”Jag föreställer mig prästadömets kraft som en enda tunn, jämn vit tråd som kommer från Gud och löper in och ut, upp och runt, och verkar ha sin egen riktning i våra liv. Men med tiden uppenbarar sig ett utsökt mönster. Det mönstret täcker Guds altare, den heligaste platsen där vi binder på jorden och binder i himlen. …

Närhelst jag ser en altarduk i det heliga templet känner jag att den är en av templets mest kraftfulla symboler för hur Herren lånar ut sin kraft till sina trofasta barn för att kunna samla in och binda samman dem i ett utsökt, heligt mönster.”

– Syster Sharon Eubank, första rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap

”Genom egna upplevelser i livet vet jag att vi kan få tillgång till Herrens prästadömskraft genom att hålla hans bud, ha tro och lita fullt på honom. …

Om vi håller oss trofasta kan vi ta emot dessa prästadömets krafter och välsignelser i alla aspekter av vårt liv. De kan ge oss skydd, tröst, styrka, frid och löften som sträcker sig in i evigheten. Genom denna prästadömskraft hjälper den Helige Anden mig att minnas de upplevelser i mitt liv som fortsätter att bygga upp mitt vittnesbörd och min tro på Gud.”

– Syster Cristina B. Franco, andra rådgivare i Primärs generalpresidentskap

”Många år har gått sedan jag tog emot min patriarkaliska välsignelse, men jag minns upplevelsen tydligt. …

Den upplevelsen har format många beslut jag fattat i livet. Jag visste att jag, för att kunna förverkliga välsignelserna jag ville ha behövde göra min del.

Jag ser nu att det finns ännu mer som vår himmelske Fader vill att jag ska ta emot – ännu mer än vad som uttalades i min patriarkaliska välsignelse.”

– Syster Becky Craven, andra rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap

”Jag gick med i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga när jag var 26 år gammal. Även om jag hade en lugn känsla inom mig när jag följde min önskan att välsignas av Gud genom att ingå förbund med honom, vet jag att min kunskap om det förbundet bara var som ett litet frö vid den tiden.

Under åren som gått och allteftersom jag har gjort ansträngningar att hålla det dopförbundet och andra förbund jag ingått med vår himmelske Fader, känner jag att han har välsignat mig med en djupare kunskap om honom, om min Frälsare och om min roll som förbundsdotter till himmelska föräldrar.

– Syster Reyna I. Aburto, andra rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap