2021
Är du den enda medlemmen i kyrkan i din familj? Du är inte ensam
April 2021


Endast digitalt: Unga vuxna

Är du den enda medlemmen i kyrkan i din familj? Du är inte ensam

Det kan vara svårt att vara den enda medlemmen i kyrkan i sin familj. De här unga vuxna ger råd för hur man håller sig stark i sin tro trots motstånd.

Bild
familj sitter tillsammans på soffa och ler

Det finns inte mycket i livet som är smärtsammare än att ha en mycket stark tro på något och sedan uppleva att de du älskar mest i världen förkastar eller till och med hånar det du tror på. Jesu Kristi evangelium ger glädje och tillfredsställelse på så många sätt. Men lärjungeskapets stig kan ibland vara enslig när du tar steg framåt i evangeliet och en vän, förälder eller en make eller maka inte stöttar dig eller delar din tro.

Oavsett hur just din situation ser ut kan du alltid hysa hopp om dig själv och din familj tack vare Frälsaren Jesus Kristus. När din situation gör att du känner dig hjälplös eller missmodig ska du komma ihåg att ”Frälsaren älskar att återställa det som du inte kan återställa, han älskar att hela de sår du inte kan hela, han älskar att laga det som är ohjälpligt trasigt”.1

Vare sig du är den enda medlemmen i kyrkan i din familj eller om du har en närstående som har lämnat kyrkan, kan råden här från andra unga vuxna ge dig styrka och hopp att fortsätta sträva framåt.

Sätt Herren främst

”När jag döptes för sex år sedan trodde jag att mina föräldrar skulle bli intresserade av evangeliet och gå med på att döpas, men så blev det inte. En dag läste jag i skrifterna: ’Den som älskar far eller mor mer än mig är inte värdig mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig är inte värdig mig’ (Matt. 10:37). Jag älskade mina föräldrar innerligt, så jag undrade hur jag kunde älska Herren mer än dem.

Mina föräldrar var inte emot att jag blev medlem i kyrkan, men ibland kände de sig illa till mods när jag tillbringade mer tid med att läsa skrifterna eller gå i kyrkan än att umgås med dem på sabbaten. Och att förklara varför jag inte gjorde vissa saker på söndagar längre var svårt.

Det tärde lite på vår relation, men ju mer jag läste skrifterna och ju mer jag lärde känna Frälsaren och min himmelske Fader, desto mer växte min kärlek till min familj. Och jag visste att om jag följde Jesus Kristus skulle min familj bli välsignad. Jag bestämde mig för att sätta honom framför allt annat. Jag behöver kanske inte säga att det fortsatte att bli bättre mellan mig och min familj. Jag vet att om jag är lydig mot Herren, så fortsätter han att välsigna mig och min familj.”

– Magaly Perez, Coahuila, Mexiko

Ha respekt för varandra

”Min familj har lärt mig att vi ska ha respekt för varandra. Även om vi inte tror på samma sak så lär de mig mycket och hjälper mig att bli mer som Frälsaren. Jag brukade känna mig ledsen för att jag kanske inte skulle få vara med min pappa för evigt, men jag vet att Gud älskar min familj.”

– Anicée Dufour, Provence-Alpes-Côte d’Azur, Frankrike

Hjälp dem tålmodigt att förstå

”Jag försöker tänka efter lite extra när jag svarar på mina familjemedlemmars frågor och bekymmer om kyrkan. Det tog lång tid, men så småningom hjälpte jag dem att se bortom de falska stereotyperna och hjälpte dem inse att jag bara försöker vara mitt allra bästa jag.”

– Brian Steven King, North Carolina, USA

Var ett föredöme

”Fortsätt vara stark. Du lyfter och inspirerar dem du har omkring dig mer än du anar.”

– Leanna Mohlman, Utah, USA

Du ska veta att du inte är ensam

”Vi har var och en vår egen omvändelseberättelse. Och även om vår familjs omständigheter kan vara svåra, vägleder Gud oss varje dag om vi fortsätter att följa hans ord. Jag har insett att när jag står tillsammans med Gud så står jag aldrig ensam. Och det gör att jag kan fortsätta framåt på den rätta vägen. Det är värt allt.”

– Caloy Casuyon, Negros Occidental, Filippinerna

Fokusera på dina egna eviga mål

”Mina föräldrar stöttar mig inte i min tro. Men jag fortsätter hoppas på att om jag är ihärdig och ett gott föredöme, kommer deras hjärtan att mjukna. Jag vet att min familj är viktig, men jag håller alltid blicken på mina egna eviga mål och min egen vandring genom jordelivet.”

– Kayla Gonzales, Texas, USA

Kom ihåg att Kristus vet hur det känns

”Min pappa och jag är de enda aktiva medlemmarna i vår familj. Det som ger mig hopp är vetskapen om att även Kristus har känt sig ensam ibland. Och även om min familj och jag gör olika val och vill ha olika saker, är kärleken mellan oss enkel.”

– Merania Stanley, New South Wales, Australien

Fördjupa din relation med din himmelske Fader

”När din familj inte stöttar dig eller är avogt inställda till din tro tror jag det är viktigt att göra sådant som fördjupar din personliga relation med din himmelske Fader. I stället för att försöka sälja in evangeliet eller ditt resonemang till dina familjemedlemmar bör du fokusera på att bli ditt bästa jag och att växa andligen, och ha tålamod. Håll fast vid dina beslut och se dem som en del av ditt eviga framåtskridande. Människors hjärtan förändras när de kan se vad Jesu Kristi evangelium gör för dig och hur du lever ditt liv.”

– Romana Morris, Saint Philip, Barbados

Välj att gå framåt med Kristus

”Personligen vet jag bara att om jag gör det jag ska göra och är ett ljus i andras liv, så ordnar sig allt. Jag oroar mig inte för vilken väg min familj väljer. Jag kan inte kontrollera deras beslut, men jag kan kontrollera mina egna. Och jag väljer att gå framåt med Kristus, även om inte de gör det.

Gud tar hand om oss alla, oavsett om vi är medlemmar i hans kyrka eller inte. Jag ber för min familj, jag skriver upp deras namn på templets bönelista och jag tjänar dem. Jag är tacksam för de olika perspektiv vi har och för det de lär mig. Och jag är bara så tacksam för att jag har dem i mitt liv, oavsett våra olikheter.”

– Megan Johnson, Utah, USA

Herren vägleder dig

Även om det kan vara svårt ibland när din familjesituation i evangeliet inte är vad du hoppades att den skulle vara, kan du gå framåt med glädje och tro med vetskap om att Herren alltid stöttar dig i dina svårigheter. Och inte nog med det – han kan också vägleda dig i hur du ska visa kärlek, visa förståelse och erbjuda medkänsla för dina närstående som motsätter sig din tro eller tror på ett annat sätt.

Äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum har lovat att ”om vi fokuserar på vår kärlek till Frälsaren och hans försoning, gör honom till mittpunkten i vår strävan att samla in Israel på båda sidor om slöjan, tjänar andra och personligen förbereder oss för att möta Gud, förminskas den ondes inflytande och evangeliets glädje, fröjd och frid upphöjer våra hem med kristuslik kärlek.2

Kom alltid ihåg att du aldrig är ensam. Du kan ha meningsfulla relationer med dina familjemedlemmar och du kan alltid välja att vara ett exempel på det du tror på, även om de inte tror likadant. Och framför allt, kom ihåg att Frälsaren förstår hur du känner. Vänd dig till honom, för han är alltid redo att ge dig frid, hopp och vägledning i dina omständigheter.

Slutnoter

  1. Dale G. Renlund, ”Betänk Guds godhet och storhet”, Liahona, maj 2020, s. 44.

  2. Quentin L. Cook, ”Stor kärlek till vår Faders barn”, Liahona, maj 2019, s. 80.