2021
Undervisa om hur vi övervinner hinder genom Jesus Kristus
April 2021


Till föräldrar

Undervisa om hur vi övervinner hinder genom Jesus Kristus

Bild
a family standing together holding hands and forming a circle

Fotografi från Getty Images

Kära föräldrar!

Månadens nummer tar upp viktiga ämnen som Jesus Kristus och hans försoning, hur man övervinner världsliga omsorger och hur man kan tjäna när man själv eller en vän har en funktionsnedsättning. Använd artiklarna som anges nedan och deras bilder för att inleda samtal med er familj och hjälp dem förstå den här och andra aspekter av Jesu Kristi återställda evangelium.

Samtal om evangeliet

Fokusera på Kristus

Under den här påsken kan vi fokusera mer på Frälsaren och hans försoningsoffer för oss. Använd ”Evangeliets grunder” på sidan 6 och äldste Jeffrey R. Hollands artikel på sidan 8 för att undervisa era barn om vad Jesus Kristus har gjort för er och för dem. Tillsammans kan ni göra en lista över hur Kristi exempel, undervisning, liv, död, försoning och uppståndelse är till välsignelse för er och er familj i dag. Förbättra samtalet ytterligare med artikeln på sidan 22 om de skarpa skillnaderna mellan Frälsaren och Satan.

Fundera på hur er familj kan göra något kristuslikt den här påsken.

Övervinna världsliga omsorger

Herrens vilja bör ha större betydelse för oss än världsliga omsorger. Läs artikeln på sidan 18 av äldste Hans T. Boom och prata som familj om följande frågor: Vilka världsliga omsorger kommer i vägen för dig? Hur kan du fokusera mer på Herrens vilja? Har du haft en upplevelse som liknar äldste Booms? Vad lärde du dig?

Funktionsnedsättningar och tjänande

Läs artiklarna på sidorna 30 och 32. Betona de nyckelbegrepp som känns mest tillämpliga på era barn. Om någon i er familj har en funktionsnedsättning, fokusera då på det goda som han eller hon kan göra. Om ni är stödpersoner för någon med en funktionsnedsättning kan ni samtala om hur de här principerna kan förändra ert sätt att hjälpa den här personen.

Stöd för Kom och följ mig

Se sidan 25 för en kort berättelse om Jane Manning James, en trofast kvinna från början av återställelsen.

Se sidan 26 för material som är till stöd för veckans studier av Kom och följ mig.

Roliga familjestudier

Förenade som ett

Läran och förbunden 38:24–31

I Läran och förbunden 38:27 säger Frälsaren: ”Jag säger er: Var ett, om ni inte är ett är ni inte mina.” Vi har uppmanats att vara ett så att vi kan ”undkomma fiendens makt” (L&F 38:31).

  1. Ställ er tillsammans i mitten av rummet.

  2. Välj en person som går genom mitten av gruppen.

  3. Upprepa övningen, men den här gången ska ni stå tätt tillsammans som grupp och om möjligt länka armar och händer.

Diskussion: Hur skyddas vi bättre från yttre inflytanden när vi står starka och tätt intill varandra? Hur skyddas vi av större enighet? 

Personlig uppenbarelse

Läran och förbunden 42:61

Herren ger oss uppenbarelse för våra liv. ”Om du ber ska du få uppenbarelse på uppenbarelse, kunskap på kunskap” (L&F 42:61).

  1. Sätt er i en ring tillsammans som familj. Turas om att besvara frågan: ”Hur kan jag söka personlig uppenbarelse?”

  2. Ge exempel från skrifterna.

  3. Hur hör vi honom?

Diskussion: Vilka steg kan vi ta som familj för att hjälpa varandra ta emot och känna igen personlig uppenbarelse?

Ytterligare aktivitet: Läs tillsammans president Russell M. Nelsons tal ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 93–96.