2021
Taivaallinen Isämme haluaa meidän olevan onnellisia
Heinäkuu 2021


Evankeliumin perusasioita

Taivaallinen Isämme haluaa meidän olevan onnellisia

Kun muistamme Jumalan onnensuunnitelman, voimme tuntea iloa silloinkin, kun elämä tuntuu raskaalta.

Kuva
family looking at tree

Kuvitus oikeanpuolimmaista lukuun ottamatta J. Kirk Richards

Ennen kun synnyimme maan päälle, me kaikki elimme taivaallisen Isän luona Hänen henkilapsinaan. Hän esitteli suunnitelman, joka auttaisi Hänen lapsiaan oppimaan ja kasvamaan. Hänen suunnitelmansa avulla meistä voi tulla enemmän Hänen kaltaisiaan ja kelvollisia nauttimaan iankaikkisesta elämästä. Tämä suunnitelma voi toteutua, koska Jumalan Poika, Jeesus Kristus, tuli maan päälle kärsimään meidän syntiemme vuoksi. Tätä uhria kutsutaan sovitukseksi.

Taivaallisen Isän suunnitelmalla on monta nimeä:

Kuten nämä ja muut pyhien kirjoitusten kohdat osoittavat, taivaallinen Isä haluaa, että meistä tulee Hänen kaltaisiaan, että palaamme Hänen luokseen ja olemme aidosti onnellisia (ks. Moos. 1:39).

Tulemme maan päälle oppimaan ja kasvamaan

Kuva
globe

Jumala lähetti meidät maan päälle, jossa saisimme fyysisen ruumiin (ks. 1. Moos. 1:26–27). Tarvitsimme ruumiin, jotta voisimme kokea elämän maan päällä.

Jumala tiesi, että emme tuntisi onnellisuutta koko ajan. Koemme pettymyksiä, kipua ja jopa kuoleman. Elämän haasteiden kautta taivaallinen Isä kuitenkin auttaa meitä oppimaan ja kasvamaan.

Jumala antoi meille myös tahdonvapauden eli kyvyn valita hyvän ja pahan välillä. Hän antaa meidän itse valita, miten ajattelemme ja toimimme. Hän on antanut meille pyhät kirjoitukset ja elävät profeetat, jotta oppisimme valitsemaan oikein (ks. Abr. 3:25).

Pyri olemaan Jeesuksen Kristuksen kaltainen

Jumala ei lähettänyt meitä maan päälle ilman esimerkkiä, jota noudattaa (ks. Joh. 13:15). Hän lähetti Poikansa Jeesuksen Kristuksen näyttämään meille tien. Jotta oppisimme seuraamaan Häntä, voimme lukea pyhiä kirjoituksia oppiaksemme, kuka Hän on ja mitä Hän teki maanpäällisen elämänsä aikana. Voimme myös tehdä parhaamme ollaksemme Kristuksen kaltaisia olemalla kuuliaisia Jumalalle ja rakastamalla muita.

Kun teemme virheitä, me pyydämme anteeksiantoa ja turvaudumme Jeesuksen Kristuksen sovituksen voimaan, joka auttaa meitä muuttumaan. Voimme olla onnellisia, kun pyrimme joka päivä tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen.

Kuolema ei ole kaiken loppu

Kuva
Mary Magdalene and Jesus

Kun kuolemme, henkemme menee henkimaailmaan. Siellä jatkamme oppimista valmistautuessamme ylösnousemukseen.

Ylösnousemuksessa ruumiimme ja henkemme yhdistyvät jälleen. Ruumiimme on täydellinen, emmekä enää koskaan joudu kärsimään kuolemaa tai sairautta. (Ks. Alma 11:44–45.) Aivan kuten Jeesus Kristus kuoli ja nousi jälleen kuolleista, me kaikki saamme elää jälleen.

Kun Jumala tuomitsee meidät, Hän punnitsee tekomme ja halumme. Jos olemme yrittäneet pitää käskyt ja taivaalliselle Isälle antamamme lupaukset, me voimme asua jälleen Hänen luonaan.

Elämä Jumalan ja perheidemme luona taivaassa

Selestisessä valtakunnassa me asumme Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen luona. Me voimme asua siellä myös perheemme kanssa ikuisesti, jos meidät on sinetöity toisiimme. Saamme kokea rauhaa, onnea ja lepoa (ks. Moosia 2:41).

Maanpäällinen elämämme voi olla ajoittain raskasta, mutta jos seuraamme Jeesusta Kristusta, me voimme kokea iloa tässä elämässä ja iankaikkista onnellisuutta tulevassa elämässä.

Mitä pyhissä kirjoituksissa sanotaan onnensuunnitelmasta?

Kuva
woman reading scriptures

Sillä, miten elämme elämäämme, on merkitystä. Jumala tuomitsee ja palkitsee meidät ajatustemme ja tekojemme mukaan (ks. Alma 41:3).

Saatana on onnellisuutemme vihollinen. Hän houkuttelee meitä käyttämään väärin maanpäällistä elämäämme ja tekemään syntiä. Hän haluaa meidän olevan onnettomia aivan kuten hän itse on (ks. 2. Nefi 2:27).

Kun luotamme Jumalan meille laatimaan suunnitelmaan, voimme tuntea rauhaa huolimatta kaikista elämän koettelemuksista. Voimme suunnata katseemme iankaikkiseen elämään Jumalan luona. (Ks. OL 59:23.)

Kuvitus oikeanpuolimmaista lukuun ottamatta J. Kirk Richards