2021
Iloitsemme uudesta temppelistä Vanuatussa
Lokakuu 2021


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Iloitsemme uudesta temppelistä Vanuatussa

Nuoret aikuiset tässä saarivaltiossa kertovat ilostaan ja innostuksestaan siitä, että on ilmoitettu uudesta temppelistä heidän maassaan.

Kuva
nuori nainen kukka hiuksissaan seisomassa ulkona

Louisette Desire Waiane Vanuatusta

Valokuva Emmalee Bazar

Hän muistaa sinua, minua ja kaikkia meren saaria

”Muistan kuulleeni sanan temppeli ensimmäisen kerran ollessani 8-vuotias, kun lähetyssaarnaajat opettivat minua. Minut oli kasvatettu erilaisin uskonkäsityksin, ja vaikka en ymmärtänytkään sanan temppeli koko merkitystä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin asiayhteydessä, opin myöhemmin, mitä temppelit ovat, miksi ne ovat niin tärkeitä ja kuinka voimme valmistautua suorittamaan toimituksia sen seinien sisällä.

Olen aina pitänyt kovasti siitä, että olen voinut lukea kirkon lehdistä niiden kirkon jäsenten monista suurenmoisista ja ihmeellisistä kokemuksista, jotka ovat voineet mennä temppeliin. Heidän kokemuksensa ovat vahvistaneet haluani elää kelvollisesti, vaikka saarivaltiossamme ei olekaan temppeliä. Tunnen myötätuntoa myös muita kohtaan, joilla ei minun laillani ole helppoa pääsyä temppeliin. Mutta minulle on hyvin tärkeää, että asuimmepa missä tahansa, temppelin siunaukset tulevat aina Herran hyväksi näkemänä aikana.

Olen aina tiennyt, ettei Herra lakkaa vuodattamasta siunauksiaan meidän päällemme, kun olemme uskollisia Hänelle riippumatta siitä, onko lähellämme temppeliä. Ja olen enemmän kuin kiitollinen pienen uskon askeleen yksinkertaisuudesta – että voimme oppia uskollisesti ja odottaa kärsivällisesti Herraa ’rivin rivin päälle, opetus opetuksen päälle’ (2. Nefi 28:30). Arvostan ja ylistän Herran ajoitusta ja Hänen suurta työtään, johon Hän haluaa minun osallistuvan.

Kun rakas profeettamme, presidentti Russell M. Nelson ilmoitti lokakuun 2020 yleiskonferenssissa, että Port Vila Vanuatussa saisi temppelin, tunsin hyvin suurta rauhaa.

En tule unohtamaan vuodattamiani ilon kyyneleitä. Koska Hän rakastaa lapsiaan ja on tietoinen heistä, Hän yhä muistaa ’ne, jotka ovat meren saarilla’ (2. Nefi 29:7).

Todistan siitä, että Herralla on ainutlaatuiset tarkoitukset ja suunnitelmat kaikkia maita varten eri puolilla maailmaa. Hän tietää lastensa toiveet saada kaikki evankeliumin siunaukset, mukaan lukien ne, jotka saadaan temppelistä. Niiden kohdalla, joilla ei vielä ole temppeleitä, kehotan teitä odottamaan kärsivällisesti, olemaan edelleen uskollisia ja odottamaan innolla siunauksia, joita on tulossa teitä varten. Rakastan tätä evankeliumia valtavan paljon sen pyhyyden ja valon täyteyden tähden.”

Louisette Desire Waiane, Port Vilan vaarna, Vanuatu

Herra jouduttaa työtään, ja minä olen valmiina auttamaan

”Se, kun presidentti Nelson ilmoitti, että Vanuatuun rakennettaisiin temppeli, oli sanoin kuvaamaton tunne ja hetki, jota tulen vaalimaan koko elämäni ajan. Se oli yllättävä uutinen, mutta luotan Herraan, Hänen ajoitukseensa ja Hänen työhönsä.

Opin ymmärtämään, että Herra jouduttaa työtään oman viisautensa mukaisesti.

Kun ilmoitus annettiin, mieleeni tuli vain perheeni, ystäväni, johtajani ja kaikki muut, jotka olivat tehneet uhrauksia auttaakseen Jumalan valtakunnan rakentamisessa Vanuatuun. Opin arvostamaan enemmän omia pioneerejamme, jotka raivasivat tien. Tiedän, että jotkut heistä ovat jättäneet kuolevaisen elämän ja iloitsevat nyt verhon toisella puolella. Sanon heille kiitokseni!

Minut saa nöyräksi tieto siitä, että perheeni voi nyt nauttia temppelin siunauksista ja toimituksista. Tällä hetkellä kirkon jäsenet Vanuatussa uhraavat paljon päästäkseen temppeliin Fidžissä tai Uudessa-Seelannissa. Jotkut pääsevät temppeliin vain kerran elämässään. Nyt me olemme siunattuja, kun Herran huone rakennetaan omaan maahamme. Siitä olen ikuisesti kiitollinen.

Haluan kehottaa meitä kaikkia valmistautumaan hengellisesti siihen, kun toivotamme Herran huoneen tervetulleeksi omaan maahamme. Me teemme iankaikkisia liittoja ja osallistumme pelastuksen työhön verhon kummallakin puolella. Tiedän, että kun pyrimme olemaan kelvollisia Pyhän Hengen jatkuvaan kumppanuuteen, olemme paremmin valmistautuneita astumaan Herran pyhään huoneeseen.

Tällä hetkellä palvelen piirin kirjurina. Olen motivoitunut auttamaan piirinjohtajaamme ja taivaallisen Isän huomaamme uskoneita Jumalan lapsia valmistautumaan siihen suureen päivään, jolloin Vanuatun temppeli aukeaa. Ja rukoilen, että se sama Henki, jota tunsin heti, kun ilmoitus esitettiin, motivoi minua kulkemaan eteenpäin.

Arvostan tilaisuutta ilmaista ajatuksiani ja tunteitani tästä suurenmoisesta historiallisesta ilmoituksesta. Voin vain kiittää taivaallista Isää, sekä presidentti Nelsonia siitä, että hän on Herran puhetorvi maan päällä tänä päivänä.”

Dack Tivles, Luganvillen piiri, Vanuatu

Temppeli antaa meille pilkahduksen taivaasta

”Jokainen etsii jotakin, mikä innoittaa tai parantaa häntä, sekä hengellisesti että ajallisesti, tässä kuolevaisessa elämässä. Minulle jäsenyys Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa on juuri sitä. Siitä lähtien, kun liityin kirkkoon 12 vuotta sitten, en ole koskaan katunut päätöstäni. Se on siunannut elämääni valtavasti.

Kun menin kasteelle, aloin kuulla paljon temppelistä. Muut jäsenet kertoivat aina siitä, miten tärkeä se oli heille. Se toi aina rauhaa sydämeeni ja kannusti minua kulkemaan eteenpäin. Tiesin, että halusin mennä sinne jonakin päivänä ja kokea sitä iloa, jota he olivat tunteneet.

Myöhemmin päätin palvella lähetystyössä, ja sain kutsun palvella Brisbanen lähetyskentällä Australiassa. Astuminen sisälle Hamiltonin temppeliin Uudessa-Seelannissa ensimmäistä kertaa oli paras tunne ikinä. En koskaan unohda sitä kokemusta. Sanat, joilla kuvailisin tuntemuksiani ovat ilo, rauha ja onnellisuus. Tunsin todella taivaallisen Isän rakkauden minua kohtaan, ja Henki oli voimakas. Se kannusti minua pysymään aina vahvana koko lähetystyöni ajan ja sen jälkeen.

Kirkon jäseninä Vanuatussa olimme aina unelmoineet temppelin saamisesta omaan maahamme, mutta kun presidentti Nelson ilmoitti siitä, oli kuin unelmamme olisivat toteutumassa.

Temppeli täällä Vanuatussa tarkoittaa sitä, että elämämme tulee olemaan paljon kiireisempää, mutta hyvällä tavalla, koska me voimme tehdä enemmän temppeli- ja sukututkimustyötä.

Muistan kuulleeni yleiskonferenssipuheen siitä, että meidän tulee pitää temppeli aina näköpiirissämme.1 Kun teemme niin, meillä on se merkkiviiri – meillä on aina jotakin, mitä voimme odottaa ilolla.

Temppeli auttaa meitä säilyttämään näkökulman siihen, etteivät ongelmat rajoita elämää. Siellä oleva iankaikkinen näkökulma voi antaa meille motivaatiota jatkaa yrittämistä, jatkaa uskomista, jatkaa uskon osoittamista ja jatkaa luottamista. Minusta temppeli täällä Vanuatussa on suuri siunaus – se on pilkahdus taivaasta.”

Eunice Hoiesi James, Port Vilan vaarna, Vanuatu

Viite

  1. Ks. Thomas S. Monson, ”Pyhä temppeli – johtotähti maailmalle”, Liahona, toukokuu 2011, s. 90–94.