2021
”Näin minun kirkkoani kutsuttakoon”
Lokakuu 2021


”Näin minun kirkkoani kutsuttakoon”

Kun käytämme kirkon koko nimeä, meitä siunataan ja me siunaamme muita.

Kuva
various people walk by a Church sign in Korean

Afrikassa ihmiset, jotka etsivät kirkkoa johon liittyä, ovat kertoneet nähneensä unia. Näkemissään unissa heitä kehotettiin etsimään kirkko, jota kutsutaan Jeesuksen Kristuksen nimellä. Kun he etsivät, he löysivät vain yhden kirkon, jossa Vapahtajan nimi on keskeisellä sijalla – Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko.

Latinalaisessa Amerikassa useat myöhempien aikojen pyhät ovat kertoneet, että kun he kutsuivat ystäviä ”mormonikirkkoon”, kutsu kaikui kuuroille korville. Tilanne muuttui, kun he esittivät kutsun Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon. ”Jos kirkkoanne kutsutaan Jeesuksen Kristuksen nimellä”, heidän ystävänsä ovat vastanneet, ”haluaisimme tulla katsomaan.”

Yhdysvalloissa eräs poika Alkeisyhdistyksessä kutsui naapurit omaan kastetilaisuuteensa. Erään toisen uskontokunnan pappi sanoi, ettei hän olisi koskaan mennyt kastetilaisuuteen ”mormonikirkkoon”. Mutta kun pappi huomasi, että pojan kirkossa keskityttiin Jeesukseen Kristukseen, hän tuli vaimonsa kanssa.

Kun lentoyhtiön varausvirkailija kysyi eräältä kirkon jäseneltä sähköpostiosoitetta, jäsen vastasi: ”ldschurch.org.”

”Mikä kirkko se on?” virkailija kysyi.

”Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko”, jäsen vastasi.

”Olen töissä päiväkausia ilman että saan tilaisuutta puhua Herrasta”, virkailija sanoi. ”Tieto siitä, että puhun toiselle kristitylle, pelastaa päiväni.”

Tämä kirkon jäsen päivitti nopeasti lentoyhtiön asiakasprofiilinsa kirkon uudella sähköpostiosoitteella churchofjesuschrist.org.1

Täytetty lupaus

Kuva
family walking in front of a Church building

Nämä suurenmoiset kertomukset kuvaavat sen lupauksen täyttymistä, jonka presidentti Russell M. Nelson antoi myöhempien aikojen pyhille lokakuussa 2018 ja jälleen huhtikuussa 2020.

”Lupaan teille, että jos me teemme parhaamme palauttaaksemme Herran kirkon oikean nimen, niin Hän, jonka kirkko tämä on, vuodattaa voimaansa ja siunauksiaan myöhempien aikojen pyhien päälle toisin kuin olemme koskaan ennen nähneet”, presidentti Nelson sanoi. Meillä on tieto Jumalasta ja Hänen voimansa auttamassa meitä viemään Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin siunaukset jokaiselle kansakunnalle, suvulle, kielelle ja kansalle sekä valmistamaan maailmaa Herran toiseen tulemiseen.”2

Äskettäin sosiaalisen median tilieni välityksellä kutsuin kirkon jäseniä kertomaan minulle siunauksista, joita he ovat saaneet käyttäessään kirkon oikeaa nimeä. Oli koskettavaa saada yli 2 600 vastausta.

Haluaisin kertoa teille joistakin niistä. Ne kuulostavat tutuilta, koska te olette saaneet samanlaisia siunauksia, kun olette noudattaneet presidentti Nelsonin neuvoa.

Lähemmäksi Jeesusta Kristusta

Minua liikutti Jacobin todistus siitä, kuinka kirkon koko nimi on auttanut häntä keskittymään Vapahtajaan: ”Olen huomannut, että keskittymiseni Jeesukseen Kristukseen on levinnyt elämäni jokaiseen osa-alueeseen”, hän kertoi minulle. ”Kun nautin sakramentin, ajattelen Häntä ja Hänen lunastusuhriaan. Kun luen pyhiä kirjoituksia, kiinnitän enemmän huomiota Hänen sanoihinsa ja muihin Häntä koskeviin viittauksiin. Tämä on tuonut minua lähemmäksi Häntä ja auttanut minua ymmärtämään paremmin Hänen tehtäväänsä minun Vapahtajanani ja Lunastajanani.”

Tunsin itseni siunatuksi saadessani tietää, mitä Vapahtajan nimi merkitsee Bethille ja Brycelle: ”Olen tuntenut läheisempää yhteyttä Vapahtajaan”, Beth sanoi. ”Kun minulta kysytään, missä kirkossa käyn, ja vastaan, että kuulun Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon, tunnen todellista yhteenkuuluvuuden tunnetta. Minä kuulun Hänen kansaansa. Minä kuulun Hänen perheeseensä. Minä kuulun Hänelle.”

Bryce kertoi minulle, että kirkon oikea nimi auttaa häntä ”muistamaan, ketä palvelen ja kenen kaltaiseksi pyrin tulemaan. Se muistuttaa minua siitä, että nämä opetukset tulevat Vapahtajalta ja etteivät ne tule ihmisiltä.”

”Vapahtajan nimessä on voimaa”

Kuva
Christus statue

Haley, kokoaikainen lähetyssaarnaaja, sanoi: ”Herran kirkon oikean nimen käyttäminen antaa lisää voimaa ja valtuutta, kun opetamme muille Hänen palautettua evankeliumiaan. Kun sanon ’Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko’, Herran Henki vahvistaa ja todistaa, että tämä on Herran kirkko, joka on palautettu maan päälle tänä päivänä. Minusta on mahtavaa käyttää kirkon oikeaa nimeä, koska lisään siihen totuuteen oman elävän todistukseni!”

Ja Nicola kertoi minulle: ”Aiemmin kun sanoin ’mormoni’, se sai usein aikaan epävarmuuden häivähdyksen niissä, jotka eivät kuulu kirkkoomme. Saattoi miltei nähdä, miten heidän mieleensä tulvi muistikuvia kaikesta, mitä he ovat koskaan kuulleet ’mormoneista’. Mutta nykyään koen rauhaa, useimmiten hyväksymistä. Vapahtajan nimessä on voimaa. Hän tuo rauhaa. Todistukseni evankeliumin totuudesta on kasvanut ihan vain lausumalla kirkon oikean nimen. Tunnen Hengen joka kerta kun lausun sen. Toisinaan se on kaikki, mitä minulla on tilaisuus sanoa siitä, mihin uskon, mutta se riittää.”

Väärinkäsitysten selvittämistä

Harold, yliopiston professori Yhdysvalloissa, sanoi, että kirkon koko nimen käyttäminen on auttanut häntä selvittämään väärinkäsityksiä. Hän kertoi minulle, että eräs oppilas yritti esittää yhteenvedon uskontoaiheisesta keskustelusta sanomalla: ”Luulen, että kaikki uskontokunnat ovat kristittyjä, paitsi mormonit.”

Kun Harold huomasi, että hänellä oli oivallinen tilaisuus selvittää tämä väärinkäsitys, hän sanoi: ”Kerroin oppilaille, että ’mormoni’ on kirkon jäsenille annettu lisänimi, koska uskomme siihen, että Raamattu ja Mormonin kirja ovat kaksi muinaista pyhää kirjaa, jotka todistavat Jeesuksesta Kristuksesta.”

Mary avautui kertoen minulle siitä, kuinka kirkon koko nimi on siunannut häntä hänen opettaessaan lapsiaan: ”Lapseni kokevat nykyään vähemmän hämmennystä, kun opetan heille, että me olemme Jeesuksen Kristuksen kirkon pyhiä, verrattuna siihen, että nimittäisimme itseämme ’mormoneiksi’. Aiemmin he olivat hämmentyneitä ja kysyivät: ’Miksi mormoneja? Tarkoittaako se, ettemme ole kristittyjä?’ Minusta tuntuu, että tämä muutos on auttanut heitä, kun he ovat puhuneet koulussa muille lapsille, jotka eivät ole uskovia.”

”Minä olen Jeesuksen Kristuksen lähetyssaarnaaja”

Presidentti Nelson on luvannut, että kun käytämme kirkon oikeaa nimeä, ”me saamme Jumalan voiman ja tiedon” evankeliumin levittämiseen. Teresa innoitti minua kertoessaan, mitä tapahtui, kun eräs ystävä töissä kysyi häneltä kirkosta. Noudattaen presidentti Nelsonin neuvoa Teresa aloitti kertomalla kirkon koko nimen.

”Hän oli kiinnostunut kirkosta”, Teresa kertoi minulle. ”Hän tutki sitä useita kuukausia, ja sitten – ihmeellisellä tavalla – hän meni kasteelle ja hänet kastoi poikani, seurakunnan piispa. Tunsin sinä päivänä suurta onnea, ja niin tunsi perheenikin. Lupaukset ovat totta.”

Jordan sanoi, että monille ihmisille kirkon nimi ei ole vieläkään tuttu. Hän kertoi: ”Kirkon koko nimen käyttäminen antaa minulle tilaisuuden selittää, kuinka kirkko keskittyy Jeesukseen Kristukseen ja miksi me nimitämme itseämme myöhempien aikojen pyhiksi.”

Kun eräs mies kysyi Chloelta, oliko tämä ”mormonilähetyssaarnaaja”, Chloe todisti voimallisesti: ”En, minä olen Jeesuksen Kristuksen lähetyssaarnaaja.” Chloe kertoi minulle, että mies ilmaisi haluavansa seurata Vapahtajaa, joten Chloe opetti hänelle, että Vapahtaja johtaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa. Sitten hän kertoi miehelle Vapahtajan kirkosta.

”Kutsukaa kirkkoa minun nimelläni”

Kuva
sister missionaries talking to a family in front of a Church building

Ilmoittaessaan kirkkonsa nimen profeetta Joseph Smithille Vapahtaja julisti: ”Sillä näin kirkkoani on kutsuttava viimeisinä aikoina, nimittäin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkoksi” (OL 115:4). Ja nefiläisille Hän sanoi: ”Kutsukaa kirkkoa minun nimelläni”, sillä ”kuinka se olisi minun kirkkoni, ellei sitä kutsuta minun nimelläni?” (3. Nefi 27:7–8.)

Myöhempien aikojen pyhiin kuuluvan Tommien tavoin todistan, että kun käytämme kirkon koko nimeä, meitä siunataan ja me siunaamme muita. Tommie kertoi minulle: ”Kun kerron muille siunauksista, joita koituu, kun kuuluu Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon aikana, jolloin vallitsee riitoja ja pelkoa, käsitän, että autan muita tietämään, että myrskyltä voi saada suojaa Jeesuksen Kristuksen opetuslasten parissa, jotka välittävät heistä ja jotka seuraavat Häntä.”

Viitteet

  1. Kiitän vanhin Gerrit W. Gongia kahdentoista apostolin koorumista siitä, että hän välitti minulle nämä kertomukset.

  2. Russell M. Nelson, ”Kirkon oikea nimi”, Liahona, marraskuu 2018, s. 89; ks. myös ”Avatkaamme taivaat avuksi”, Liahona, toukokuu 2020, s. 73.