2022
Tillämpa president Nelsons fem tips för att öka din tro
April 2022


Endast digitalt: Unga vuxna

Tillämpa president Nelsons fem tips för att öka din tro

Om det känns som om din tro vacklar, följ de här fem förslagen från profeten.

Bild
Samlingsbild av Frälsaren och andra personer som ber och läser.

Vi ställs alla inför utmaningar och påtryckningar som prövar vår tro varje dag. Ibland kan de här utmaningarna verka för överväldigande att bära. Men låt mig försäkra er om att var och en av oss faktiskt har tro.

President Russell M. Nelson uppmanade oss nyligen att se och inte ”förminska … den tro [vi] redan har”. 1 Han sa:

”Att utöva tro kan kännas överväldigande. Ibland undrar vi kanske om vi verkligen kan uppbåda tillräckligt med tro för att ta emot de välsignelser vi så innerligt behöver. …

Herren förstår vår jordiska svaghet. Vi vacklar alla ibland. Men han känner också till vår stora potential. …

Herren kräver inte fullkomlig tro för att ge oss tillgång till hans fullkomliga kraft. Men han ber oss dock att tro.” 2

Med den här sanningen i åtanke kan du begrunda de här fem rekommendationerna från president Nelson om hur vi kan öka vår tro på Jesus Kristus lite mer varje dag.

1. ”Studera.”

Som unga vuxna lever vi mycket intensiva liv. Men livet är alltid intensivt och vi kan ändå ta oss tid för Herren och studera hans evangelium. President Nelson lärde: ”Ju mer du lär dig om Frälsaren, desto lättare blir det att lita på hans barmhärtighet, hans oändliga kärlek och hans stärkande, helande och återlösande makt.” 3

Att studera skrifterna betyder inte nödvändigtvis att man läser dem i timmar i sträck. Det kan handla om att i 20, 10 eller till och med 5 minuter fördjupa sig i ett ämne. Om vi öppnar våra hjärtan för budskapen i skrifterna dagligen ökar vår tro på Jesus Kristus, oavsett hur mycket tid vi avsätter.

Skrifterna är fyllda av berättelser om verkliga människor som hade tillräcklig tro på Jesus Kristus för att förflytta berg eller uppleva andra underverk. När du fördjupar dig i dessa berättelser hjälper det dig att bättre förstå vikten av tro, hur tro ser ut, underverken som kommer av att utöva tro och hur du kan börja göra din tro orubblig.

Att studera Kristi mission, verksamhet och lära i skrifterna hjälper dig förstå den kraft som tro på honom för in i ditt liv och hur hans försoning kan tillämpas på dig. 4

2. ”Välj att tro på Jesus Kristus.”

Det är okej att ha frågor. Kom ihåg att kyrkan återställdes eftersom en pojke hade frågor och ställde dem till sin himmelske Fader för att lära sig sanningen.

Om vi har frågor eller brister i vishet (se Jakobs brev 1:5–6): sök i skrifterna, hitta trofasta källor och be till vår himmelske Fader om de här frågorna. Han vill att vi ska söka och få veta sanningen och leder oss inte vilse.

Trots de frågor eller tvivel vi kan ha, har president Nelson vädjat till oss att ändå ”välja … att tro och förbli [trofasta]. Ta dina frågor till Herren och till andra trofasta källor. Studera med en önskan att tro hellre än att hoppas på att du kan finna en brist i en profets livsväv eller en motsägelse i skrifterna.” 5

Vi kanske tänker: ”Men hur kan jag förbli trofast när jag har frågor eller tvivel som jag inte kan hitta svar på?”

För det första kan vi fortsätta söka efter sanningen med en önskan att tro i stället för att söka i hopp om att finna lögner eller brister. Och för det andra kan vi följa president Nelsons råd att ”sluta spä på [våra] tvivel genom att ständigt diskutera dem med andra tvivlare. Låt Herren leda dig på din färd till andliga upptäckter.” 6

När vi omsätter detta i handling vittnar den Helige Anden för oss om löftet att vi kan ”få veta sanningen om allting” (Moroni 10:5).

3. ”Handla i tro.”

Vi lär oss av skrifterna att tro inte kan existera utan handling (se Joseph Smiths översättning, Jakobs brev 2:17).

President Nelson sa: ”Vad skulle du göra om du hade mer tro? Tänk på det. Skriv om det. Ta sedan emot mer tro genom att göra något som kräver mer tro.” 7

Att handla i tro behöver inte vara komplicerat. Att bara sträcka sig efter skrifterna varje dag, lita på att du kan få vägledning, be med tro på att din himmelske Fader ska vägleda dig och välja att följa buden varje dag trots världens frestelser är alla troshandlingar. Och ju mer vi gör dessa små trosfyllda handlingar, desto mer ökar vår tro.

4. ”Ta värdigt del av heliga förrättningar.”

Din beslutsamhet att värdigt ta del av heliga förrättningar, inklusive sakramentet varje vecka, kommer, som president Nelson lärde, att ”[frigöra] Guds kraft för ditt liv”. 8

Äldste Taniela B. Wakolo i de sjuttios kvorum har sagt: ”Deltagandet i förrättningarna och hållandet av tillhörande förbund kommer att skänka dig ett underbart ljus och beskydd i vår allt mörkare värld.” 9

Vår himmelske Fader vill att var och en av oss ska skörda välsignelserna av att delta i templets förrättningar. Om du vill delta i de här förrättningarna men inte är säker på var du ska börja, ska du inte vara rädd för att be din biskop om hjälp med att veta hur du ska förbereda dig för och vara värdig de här förrättningarna.

5. ”Be din himmelske Fader, i Jesu Kristi namn, om hjälp.”

President Nelson sa: ”Tro kräver arbete. Att få uppenbarelse kräver arbete. Men ’var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas’ [Matteus 7:8–8]. Gud vet vad som får din tro att växa. Fråga, och fråga sedan igen.” 10

Som president Nelson vittnade om är vår himmelske Fader och Jesus Kristus där för att hjälpa oss. De älskar oss. Vi kan alltid be till vår himmelske Fader om hjälp med att veta hur vi ska stärka vår tro. Och när vår tro på Jesus Kristus växer kommer vår tro att förflytta prövningarnas berg i våra liv och ”hjälpa er att vända utmaningar till oförliknelig utveckling och möjligheter”. 11

Så om det känns som om din tro håller på att tyna bort, följ då de här kraftfulla stegen för att få din tro på Jesus Kristus och hans evangelium att växa i stället för att låta den förtvina. När du gör det kommer Herren att ”göra så att det svaga blir starkt” (Ether 12:27), och du upptäcker att din tro verkligen blir stark nog att förflytta dina andliga berg.