2022
”Jag vet inte vad allting betyder”, och det är okej
April 2022


Unga vuxna

”Jag vet inte vad allting betyder”, och det är okej

När vi inte har alla svar är tro svaret.

Bild
en kvinna som står på en bergsavsats och tittar på solnedgången

Jag glömmer aldrig en lärdom jag fick med en ung kvinna under min mission.

Hon bad hela tiden om fysiska eller påtagliga bevis på att Mormons bok var sann. Och jag satt där osäker på hur jag skulle besvara hennes frågor och anklagelser. Jag var en ung, oskuldsfull missionär och allt jag visste var att Mormons bok var sann. Jag kände mig missmodig eftersom jag inte hade alla svar på hennes frågor. Men jag insåg att det inte skulle ha någon betydelse om jag hade fysiska belägg för att bevisa att Mormons bok var sann. Bevis skulle inte ge henne tro.

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Tro kommer inte av att studera forntida texter med enbart akademiskt syfte. Den kommer inte genom arkeologiska utgrävningar och upptäckter. Den kommer inte som ett resultat av vetenskapliga experiment. Den kommer inte ens genom att man bevittnar mirakel. Sådant kan bekräfta vår tro, eller ibland utmana den, men det skapar inte tro.” 1

Hur lätt skulle det inte vara om vi kunde visa guldplåtarna för hela världen? En del människor skulle definitivt bli medlemmar i kyrkan, men andra kanske inte skulle bli det, för fysiska bevis är inte allt som krävs för att bygga upp tro på Jesus Kristus och hans evangelium. När allt kommer omkring sa Jesus till Tomas: ”Saliga är de som inte har sett men ändå tror” (Johannes 20:29).

Så vad är tro?

Tro är inte bara en övertygelse – det är en handlingsprincip. ”Tro på Kristus leder till handling. Den leder till uppriktig och varaktig omvändelse.” 2 Och medan världen säger att tro är att följa blint har jag kommit till insikt om att tro är att lita på att Gud ger mig bekräftelser på sanning när jag handlar.

”Att ha tro på Jesus Kristus innebär att förtrösta helt på honom – lita på hans oändliga makt, intelligens och kärlek. Det innefattar att tro på hans lärdomar. Det innebär att tro på att även om vi inte förstår allt, så gör han det.” 3

Vi har inte alla svar, men när vi litar på vår allvetande himmelske Fader leder han oss till det som är sant (se Mormons ord 1:7).

Fokusera på det du vet

Det kan kännas överväldigande att höra uppmaningar att bygga en orubblig tro i en värld som ständigt försöker skaka om oss. Men det är möjligt att bygga en orubblig tro. Tro är ett val. När vi konsekvent och medvetet väljer att leva i tro varje dag bygger vi en stark grund och ett orubbligt vittnesbörd.

Kung Benjamin lärde sitt folk hur man bygger en orubblig tro: ”Tro på Gud. … Tro att han har all visdom och all makt, både i himlen och på jorden. Tro att människan inte förstår allt det som Herren kan förstå” (Mosiah 4:9).

När jag accepterar att det finns sådant som jag kanske aldrig helt kan förstå i det här livet och fokuserar på det jag vet, så kan inte andra saker rubba mitt vittnesbörd om Guds kärlek till mig och sanningen i den här kyrkan.

Jag upprepar vad äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

”Jag känner inte till alla orsaker, alla avsikter, och vet inte allt om Herrens tidsplan. Ni och jag kan liksom Nephi säga att vi inte vet ’vad allting betyder’ (1 Nephi 11:17).

Men det finns några saker som jag definitivt vet. Jag vet att vi är andliga söner och döttrar till en kärleksfull himmelsk Fader. Jag vet att den evige Fadern är upphovet till lycksalighetsplanen. Jag vet att Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare.” 4

De här grundläggande principerna är avgörande delar av mitt vittnesbörd. Gud har uppenbarat många stora och viktiga ting; fastna inte i de hemligheter som han ännu inte har uppenbarat (se Trosartiklarna 1:9).

Det finns mycket vi inte vet än. Och det är okej!

Äldste Neal A. Maxwell (1926–2004) i de tolv apostlarnas kvorum sa: ”Vi kan naturligtvis inte helt förstå allt detta just nu! Vi kan naturligtvis inte förstå meningen med allting just nu. Men vi kan veta, just nu, att Gud känner oss och älskar oss personligen!” 5

Handla enligt tro i stället för tvivel

Många trofasta medlemmar går vilse när de låter sina tvivel tala högre än deras tro. När vi fokuserar på tvivel kan det få oss att rikta blicken ”bortom målet” (Jakob 4:14).

Den unga kvinnan jag undervisade på min mission skulle bara tro att kyrkan var sann om min kamrat och jag kunde motbevisa alla hennes anklagelser. Men det enda jag någonsin kunde bevisa för henne var att man endast får svar genom personlig uppenbarelse. 6

Jag kan vittna om den Helige Andens kraftfulla bevis i mitt liv. Jag vet att Mormons bok är sann, inte för att jag har alla svar, utan för att Anden har vittnat för mig att den är obestridligt sann. Mitt vittnesbörd kom inte som en mirakulös manifestation utan med tiden, genom konsekventa studier och böner. Med andra ord fick jag inte mitt vittnesbörd på grund av fysiska bevis, utan för att jag handlade i tro och fortsätter att göra det.

Så vad gör vi om vi inte kan hitta svar på våra frågor? Syster Camilla Kimball, hustru till president Spencer W. Kimball, berättade om sin strategi för att vänta på svar på svåra frågor. Hon hade en metaforisk hylla för sådant som hon inte visste svaret på. Och när hon höll fast vid det hon visste medan hon också studerade och bad om sina frågor, kunde hon få större insikt.

”Jag har fortfarande några frågor på den hyllan, men jag har kommit att förstå så många andra saker i livet att jag är villig att bida min tid i väntan på resten av svaren.” 7

Gå tillbaka till det grundläggande

Det har funnits tillfällen när jag inte förstod vissa bud. Stunder när jag hade frågor om månggifte, dragning till personer av samma kön eller annat.

Men jag lärde mig något mäktigt av hur Gud undervisade Adam och Eva.

Vi har fått lära oss att ”Gud gav dem bud, efter att ha tillkännagett återlösningsplanen för dem” (Alma 12:32, betoning tillagd).

Det skulle inte förvåna mig om Adam och Eva hade många frågor om buden de ombads att följa. Men innan de kunde förstå buden behövde de först lära sig om frälsningsplanen.

Hur väl förstår du frälsningsplanen? När du har frågor, går du då tillbaka till de grundläggande principerna i Guds plan? När jag har sökt efter svar på mina frågor har studier av frälsningsplanen hjälpt mig att få glimtar av Guds svar.

När jag fokuserar på de grundläggande sanningar jag känner till kan jag stå på en säker grundval. Jag låter inte triviala saker skaka om min tro. Jag vet inte allt, men jag vet tillräckligt. 8

Vi kan alltid välja tro

Jag avslutade lektionen med den unga kvinnan på min mission genom att modigt vittna om Mormons bok. Jag sa att det enda sättet för henne att verkligen få svar på alla sina frågor var att fråga sin himmelske Fader om Mormons bok var sann. Tills hon förstod grunderna i Jesu Kristi evangelium kunde hon lägga sina andra frågor på hyllan och återkomma till dem senare med större insikt och tro. Men ärligt talat, gäller inte det oss alla? Vi kan faktiskt stärka vår tro genom att handla i tro.

Varje gång jag har valt tro när jag står inför det okända har jag blivit välsignad. Och när jag litar på att min himmelske Fader uppenbarar svar i sin egen tid vet jag att jag kommer att känna glädje och lycka i att leva efter evangeliet – även utan att veta alla svar.

Slutnoter

  1. D. Todd Christofferson, ”Vi har välsignats med skrifterna”, Liahona, maj 2010, s. 34–35.

  2. Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2018), s. 61.

  3. Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet (2004) s. 156.

  4. Se David A. Bednar, ”Så att vi inte ska rygga (L&F 19:18)” (KUV:s brasafton för unga vuxna, 3 mars 2013), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  5. Neal A. Maxwell, ”Omsluten ’av hans kärleks armar’”, Liahona, nov. 2002, s. 18.

  6. Se Lawrence E. Corbridge, ”Att bestå på uppenbarelsens klippa”, Liahona, okt. 2020, s. 24–29.

  7. Camilla Kimball i Lavina Fieldings ”Camilla Kimball, i ständig förkovran”, Nordstjärnan, feb. 1976, s. 5.

  8. Se Rihna Mak, ”I Don’t Know All the Answers, but I Know Enough” (digital artikel), Ensign, sep. 2018.