2022
Hellre fria än fälla tron
April 2022


Unga vuxna

Hellre fria än fälla tron

När vi har obesvarade frågor kan vi välja tro.

Bild
ung kvinna som läser skrifterna utomhus

Foto: Judith Ann Beck

För några år sedan knäböjde jag för att be för första gången i mitt liv. Tidigare den dagen hade jag haft mitt första möte med missionärerna, och de berättade om återställelsen av Jesu Kristi evangelium och gav mig en Mormons bok.

När jag fick min första möjlighet att ställa vilken fråga som helst till min himmelske Fader frågade jag inte om något av det jag hade hört eller läst var sant. Jag frågade honom heller inte om de förvirrande och oroande rykten jag hade hört om kyrkan från populärkulturen.

I stället bönföll jag min himmelske Fader att välsigna mig med en önskan att veta att det missionärerna sa var sant.

Och med den bönen leddes jag till sanningen – att Jesu Kristi evangelium och kyrka verkligen hade återställts till jorden.

Fördjupad tro

President Russell M. Nelson beskrev tron som ”den största kraft som är tillgänglig för oss i det här livet”. 1 Oavsett när vi blev medlemmar i Jesu Kristi kyrka är det troligt att vi har haft frågor eller en aning tvivel som har stört vår förmåga att få tillgång till den trons kraft som president Nelson beskrev.

Men frågor behöver inte begränsa vår tro. Frågor kan bli underbara andliga byggstenar som stärker våra vittnesbörd om vi tar dem till oss som möjligheter att fördjupa och utöva vår tro.

Här följer fem steg som har hjälpt mig att hellre fria än fälla tron när jag ställs inför frågor:

1. Börja med en önskan

Bönen jag uppsände efter att ha träffat missionärerna var min första, men den var definitivt inte min sista. Frågan jag ställde gjorde stor skillnad i min strävan efter tro – den började med min enkla önskan att tro. När vi ber om en önskan att tro ökar vår tro på att våra frågor kan och kommer att besvaras (se Alma 32:27).

2. Förstå din identitet

Den viktigaste sanningen att känna till när vi söker svar och större tro är att vi är djupt älskade barn till himmelska föräldrar. Gud vill bara vårt bästa. Han vill vägleda oss. När vi förstår vår relation till vår himmelske Fader och Jesus Kristus hjälper det oss att vilja förena vår vilja med deras och veta vilka frågor vi ska ställa.

3. Var tålmodig

Jag har ställt så många frågor i bön och jag har fått svar på var och en av dem – även om svaren bara var enkla, tröstande budskap från Anden som säger att jag ska ha tålamod. Vi får kanske inte direkta svar på en gång eller ens i det här livet. Ibland kan vi behöva tid att växa innan vi är redo att höra svaren. Men ”vi behöver faktiskt inte få svar på alla frågor för att kunna få ett vittnesbörd och stå som vittnen om sanningen.” 2 Vår himmelske Fader ger oss svar enligt sin fullkomliga tidsplan.

4. Ge tron kraft – inte tvivel

Månaderna efter mitt första möte med missionärerna ställdes jag inför motstånd och frågor som hotade mitt nya vittnesbörd. Jag bad om en önskan att inte bara tro Gud utan att tro honom. I stället för att fokusera på våra tvivel eller frågor kan vår himmelske Fader ge oss möjligheter att ”utöva en smula tro” (Alma 32:27). De här möjligheterna kan bara komma om vi har tro och villigt litar på honom i stället för att leta efter anledningar att tvivla på honom. Som äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Tvivla på era tvivel innan ni tvivlar på er tro.” 3

5. Välj att tro

Om du har frågor som bekymrar dig, lägg då inte dina bekymmer på hyllan så att de kan bli inflammerade. Handla i tro. Sök aktivt efter svar. President Nelson gav oss rådet: ”Om du tvivlar … välj då att tro och förbli trofast. Ta dina frågor till Herren och till andra trofasta källor. Studera med en önskan att tro. … Sluta spä på dina tvivel genom att ständigt diskutera dem med andra tvivlare. Låt Herren leda dig på din färd till andliga upptäckter.” 4

Var villig att låta honom vägleda dig. Du kanske måste vänta på svar eller acceptera svar från din himmelske Fader som inte är riktigt vad du förväntade dig. Men oavsett var du befinner dig på trons resa kommer din himmelske Fader att vägleda dig och ge dig glädje när du fortsätter att välja att tro.