2022
Förbered dig för sakramentet hela veckan
April 2022


Endast digitalt

Förbered dig för sakramentet hela veckan

Att följa Jesus Kristus varje dag gör våra liv till en glädje.

Bild
Kvinna och barn som tar del av sakramentet.

Illustration: Joshua Dennis

En av de främsta anledningarna till att vi samlas på sabbaten är för att ”offra dina sakrament på [Herrens] heliga dag” (Läran och förbunden 59:9). Det här är en viktig tid under veckan då vi tänker på Jesus Kristus och hans försoning och förnyar vår beslutsamhet att leva efter evangeliet och följa vår himmelske Faders plan, som gör det möjligt för oss att återvända till honom.

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att våra sabbatsmöten i kyrkan är avsedda att betona ”Herrens nattvards sakrament som det heliga och erkända huvudfokuset i vår gudsdyrkan varje vecka”. 1

Men trots vikten av sakramentet distraheras vi ibland av irrande tankar och bekymmer när den här förrättningen utförs. Vi är kanske inte helt fokuserade på vikten av det vi gör.

Hur kan vi förbereda våra sinnen och hjärtan för att mer fullständigt tillbe Herren när sakramentet förrättas? Hur kan vi förbereda oss på söndagar och under hela veckan när så många omsorger och ansvar vilar på våra axlar? Här följer fem förslag på hur man kan göra sakramentet till en heligare upplevelse.

1. Sträva efter att följa Kristus i allt du gör.

Äldste Alfred Kyungu i de sjuttios kvorum har sagt: ”Att vara en Kristi efterföljare är att sträva efter att rätta våra handlingar, vårt beteende och vårt liv efter Frälsarens. Det är att utveckla dygder. Det är att vara en sann lärjunge till Jesus Kristus.” 2

Vår himmelske Fader och Frälsaren bör vara det centrala i våra liv. Som en del av vårt förbund att alltid minnas Jesus Kristus (se Läran och förbunden 20:77, 79) kan vi göra vårt allra bästa varje dag för att följa honom. När vi lever på det sättet kan han välsigna oss, och våra hjärtan blir bättre förberedda på att ta del av sakramentet varje sabbatsdag. Det blir lättare att fokusera på honom när vi försöker leva som han gjorde.

2. Gör ansträngningen att närvara på mötet.

President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, lärde att ”sakramentet gör sakramentsmötet till det heligaste och viktigaste mötet i kyrkan”. 3 Våra ansträngningar att komma till det här mötet kan göra skillnad.

Äldste Holland sa: ”Därför uppmuntrar vi er att komma till våra möten tidigt och vördnadsfullt, lämpligt klädda för att delta i en helig förrättning. ’Söndagskläder’ har förlorat lite av sin innebörd i vår tid, och av respekt för honom i vars närvaro vi inträder borde vi återställa denna sabbatstradition av personlig vård och klädsel när och där vi kan.”

Han tillade: ”När det gäller punktlighet ges ett frikort alltid kärleksfullt till de välsignade mödrar som med barn, frukostflingor och blöjväskor på släp i underbar oordning har lyckats ta sig till kyrkan över huvud taget.” 4

Ibland kan det vara svårt att komma till kyrkan på sabbaten. Men din himmelske Fader ser din kamp och hör dina böner. Han ser också dina ansträngningar, och han välsignar dig när du kommer till kyrkan och tar del av sakramentet även när livet kan kännas som en virvelvind eller när det är svårt att komma till kyrkan. Äldste Randy D. Funk i de sjuttios kvorum har sagt: ”För att ta emot de generösa välsignelser [vår himmelske Fader] erbjuder oss måste vi agera för att kunna ta emot dem.” 5 Vår himmelske Fader och Herren älskar handling. De älskar att se oss göra vårt bästa för att följa Jesus Kristus.

3. Reflektera över veckans välsignelser – när du såg Herrens hand i ditt liv.

Äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum lärde: ”Herrens hand leder er. Genom sin gudomliga plan finns han i de små detaljerna i era liv, så väl som i de stora händelserna.” 6

Ta dig tid varje dag att känna igen när din himmelske Fader och Jesus Kristus hjälpte dig växa eller lyckas. Kanske uppnådde du ett mål. Kanske fick du goda nyheter om en timlig välsignelse. Kanske kände du styrka att uthärda svårigheter. Vad som än har hänt, sträva efter att minnas Gud i allting och känna igen gudomliga välsignelser. 7

Herren känner till våra sorger, och han känner också till våra glädjeämnen. När vi minns honom i allt hjälper det oss att lita på honom och på försoningens kraft. Innan Frälsaren instiftade sakramentet ”tackade han” (se Lukas 22:19). Vi kan finna glädje när vi följer hans exempel.

4. Reflektera över tillfällen under veckan när du misslyckades; omvänd dig och gör upp en plan för förbättring.

”Som förberedelse för sakramentet varje vecka tar sig kyrkans medlemmar tid att granska sina liv och omvända sig från synder. De behöver inte vara fullkomliga för att kunna ta del av sakramentet, men de bör ha en anda av ödmjukhet och omvändelse i sina hjärtan.” 8

Sakramentet är en påminnelse varje vecka om att omvända oss från våra synder. Men omvändelse bör också vara en daglig process som hjälper oss förbereda oss för att förnya våra förbund på sabbaten. Ta dig tid varje dag att fundera över hur du kan ha brustit och skapa sedan en plan med din himmelske Fader och Frälsaren för att bli bättre nästa dag och den kommande veckan. Den här ständiga omvändelseprocessen hjälper dig att uppskatta sakramentet mer och mer när du regelbundet känner den renande kraft som erbjuds oss genom Jesus Kristus och hans försoning.

När vi strävar efter att förbättra oss kan vi komma ihåg vad äldste Michael A. Dunn i de sjuttios kvorum rådde oss när han uppmanade oss att bli ännu ”en procent bättre” varje dag: ”Kan små justeringar åstadkomma den ’mäktiga förändring’ [Alma 5:14] du önskar? Med rätt implementering är jag 99 procent säker på att de gör det! Men något man måste vara uppmärksam på med den här metoden är att om små vinster ska kunna ackumuleras till vår fördel måste ständiga ansträngningar göras, dag efter dag. Och även om vi troligen inte blir fullkomliga måste vi vara fast beslutna att matcha vår ihärdighet med tålamod. Om du gör det kommer de härliga belöningarna av ökad rättfärdighet ge dig den glädje och frid du söker.” 9

5. Kom ihåg att omvändelse är en glad process, inte en sorglig händelse.

President Russell M. Nelson lärde: ”Inget är mer befriande, mer förädlande eller mer avgörande för vår personliga utveckling än regelbunden, daglig inriktning på omvändelse. Omvändelse är inte en enstaka händelse, den är en process. Den är nyckeln till lycka och sinnesfrid. När omvändelsen kombineras med tro ger den tillgång till Jesu Kristi försonings kraft.” 10

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus vet att vi inte är fullkomliga och att vi alla kommer att göra misstag. Jesu Kristi försoning ger oss möjlighet att återvända till deras närhet. På grund av det är omvändelse en välsignelse och sakramentet hjälper oss med den processen. Vi tar del av sakramentet varje vecka så att vi på nytt kan förbinda oss till Herren.

President Nelson uppmanade oss: ”Gör sabbaten till en fröjd i er tillbedjan av honom, ta del av sakramentet och håll hans dag helig.” 11 När vi följer profeternas och apostlarnas råd att uppskatta vår himmelske Fader, Jesus Kristus och hans försoning och sakramentet, blir sabbaten inte vår enda fröjd – att följa vår himmelske Fader och Jesus Kristus gör våra liv till en fröjd.