2022
Multipel sklerose og mit vidnesbyrd om Jesus Kristus
April 2022


Kun digitalt

Multipel sklerose og mit vidnesbyrd om Jesus Kristus

Forfatteren bor i Washington i USA.

Jeg håbede på et mirakel fra Frelseren. Jeg opdagede, at jeg allerede havde fået to.

Billede
Jesus skal til at helbrede den syge mand

Jeg har været en ivrig golfspiller i mange år. For flere år siden blev det udfordrende at gå på golfbanen. Jeg fortsatte med at spille golf, men jeg var nødt til at begynde at køre i en golfvogn. Da mine udfordringer blev værre, besluttede jeg, at det var tid til at gå til lægen. Efter en række medicinske prøver i 2017 blev jeg endelig diagnosticeret med primær progressiv multipel sklerose, en autoimmun sygdom, der påvirker hjernen og rygmarven.

Siden den diagnose har jeg brugt meget tid på at tænke over Frelserens mirakler, især hans helbredende mirakler. Jeg har ofte tænkt, at jeg har brug for et af hans mirakler. Jeg har tro, så hvorfor kan jeg ikke opleve det mirakel at blive helbredt for min sygdom?

Find åndelig helbredelse

Ved at studere Frelserens helbredende mirakler er jeg kommet til en større forståelse og påskønnelse af især et af dem.

Da Jesus vendte tilbage til Kapernaum, samledes en stor skare, måske fordi de havde hørt om hans tidligere helbredelser. Fire mennesker bar en lam mand på en slags båre hen for at se Frelseren. Mængden var så stor, at de ikke kunne komme igennem døren og ind i rummet for at se ham. Så hvad gjorde de? De gik op på taget, åbnede et hul og firede manden ned med reb. (Se Mark 2:1-4). Sikke gode venner denne mand havde.

Jesus så deres tro og sagde: »Søn, dine synder tilgives dig« (Mark 2:5).

Da de skriftkloge hørte dette, beskyldte de Frelseren for blasfemi og sagde: »Hvem kan tilgive synder andre end én, nemlig Gud?« (Mark 2:7).

Kristus svarede, »Hvad er det letteste, at sige til den lamme: Dine synder tilgives dig, eller at sige: Rejs dig, tag din båre og gå?« (Mark 2:9). Men så de kunne vide, at han også havde magt til at tilgive synder som Guds Søn og verdens Frelser, helbredte han derefter den lamme mand (se Mark 2:10-11).

Jeg har tænkt meget over den oplevelse. Her bliver denne mand bragt til Frelseren for formentlig at blive helbredt for sin fysiske sygdom, og hvad gør Frelseren først? Han erklærer manden tilgivet for sine synder. Han helbreder ham åndeligt. Selvom vi ikke ved, hvilke synder denne mand havde brug for tilgivelse for, eller hvor meget denne mand havde bekymret sig over sine synder i forhold til sin sygdom, så finder jeg det sigende, at den første helbredelse, Frelseren udfører på denne mand, er at helbrede ham åndeligt.

Når jeg har tænkt over dette, har jeg modtaget følgende indtryk: Jeg har allerede modtaget et af Jesu Kristi mirakler – det helbredende mirakel, der er gjort muligt ved hans forsoning. Vi har alle en åndelig lidelse. Vi har alle brug for åndelig helbredelse. Frelseren har udført miraklet i form af sin forsoning for os alle, så vi kan omvende os og vende tilbage til vor himmelske Faders nærhed. Vi er bare nødt til at have tro for at modtage de velsignelser, han allerede har gjort tilgængelige for os. Dette åndelige mirakel er vigtigere end nogen mirakuløs fysisk helbredelse nogensinde kan være.

Føler håb i opstandelsen

Jeg vil stadig også gerne helbredes fysisk.

Og jeg har indset, at vor himmelske Fader og Frelseren også har sørget for det. På grund af Kristi død og opstandelse ved jeg, at også jeg vil opstå og modtage et evigt, fuldkomment legeme. Jeg vil blive helbredt for enhver sygdom, der for tiden plager mig. Selvom det mirakel vil ske på et tidspunkt i fremtiden og er noget at se frem til, gør det efter min mening ikke det mirakel mindre end en øjeblikkelig fysisk helbredelse.

I denne jordiske tilværelse må vi vandre i tro uden at vide, hvad der ligger forude. Hvor er jeg taknemlig for min tro på og kundskab om, at Jesus er Kristus, den levende Guds Søn, verdens Frelser. Han har givet os så store gaver. Jeg mærker ofte hans kærlighed. Jeg beder til, at I også vil føle hans kærlighed.

Må vores tro på og kundskab om ham altid forblive stærk.