2022
»Jeg kender ikke betydningen af alting«, og det er okay
April 2022


Unge voksne

»Jeg kender ikke betydningen af alting«, og det er okay

Når vi ikke kender alle svarene, er tro svaret.

Billede
en kvinde, der står på kanten af et bjerg og kigger på solnedgangen

Jeg vil aldrig glemme en lektion, jeg havde sammen med en ung kvinde på min mission.

Hun blev ved med at bede om fysiske eller håndgribelige beviser på, at Mormons Bog var sand. Og jeg sad der, usikker på, hvordan jeg skulle besvare hendes spørgsmål og beskyldninger. Jeg var en ung missionær med klare øjne, og alt jeg vidste, var, at Mormons Bog var sand. Jeg følte mig modløs, fordi jeg ikke kendte alle svarene på hendes spørgsmål. Men jeg indså, at det ikke havde spillet nogen rolle, selvom jeg havde haft fysiske beviser på, at Mormons Bog var sand. Beviser ville ikke give hende tro.

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Tro kommer ikke gennem studium af gamle tekster som følge af en ren og skær akademisk stræben. Den kommer ikke som følge af arkæologiske gravninger og opdagelser. Den kommer ikke gennem videnskabelige forsøg. Den kommer ikke ved at overvære mirakler. Disse ting kan måske tjene til at bekræfte tro, eller til tider udfordre den, men de kan ikke skabe tro.« 1

Hvor let ville det ikke være, hvis vi kunne vise guldpladerne til hele verden? Nogle mennesker ville helt sikkert slutte sig til Kirken, mens andre ikke ville, fordi det ikke blot er fysiske beviser, der kræves for at opbygge tro på Jesus Kristus og hans evangelium. Når alt kommer til alt er det, som Jesus sagde til Thomas: »Salige er de, som ikke har set og dog tror« (Joh 20:29).

Hvad er så tro?

Tro er ikke kun overbevisning – det er et handlingsprincip. »Tro på Kristus fører til handling. Det fører til oprigtig og varig omvendelse.« 2 Og mens verden siger, at tro gør blind, er jeg kommet til den overbevisning, at tro er tillid til, at Gud vil give mig bekræftelse om sandhed, når jeg handler.

»At have tro på Jesus Kristus betyder at stole helt og fuldt på ham – at stole på hans uendelige kraft, intelligens og kærlighed. Det omfatter at tro på hans lærdomme. Det betyder at tro, at selv om du ikke forstår alt, så gør han det.« 3

Vi har ikke alle svarene, men når vi stoler på vor alvidende himmelske Fader, vil han føre os til det sande (se MormO 1:7).

Hav fokus på det, I ved

Det kan føles overvældende at høre råd om at opbygge urokkelig tro i en verden, der konstant forsøger at ryste os. Men det er muligt at opbygge en urokkelig tro. Tro er et valg. Når vi konsekvent og bevidst vælger hver dag at leve i tro, opbygger vi et stærkt fundament og et fundament af vidnesbyrd.

Kong Benjamin gav sit folk en opskrift på at skabe urokkelig tro: »Tro på Gud … tro, at han har al visdom og al magt, både i himlen og på jorden; tro, at mennesket ikke fatter alt det, som Herren kan fatte« (Mosi 4:9).

Når jeg accepterer, at der er ting, som jeg måske aldrig helt forstår i dette liv og fokuserer på det, jeg ved, ryster andre ting ikke mit vidnesbyrd om Guds kærlighed til mig og denne Kirkes sandfærdighed.

Jeg tilslutter mig ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Jeg kender ikke alle årsager eller formål, og jeg ved ikke alt om Herrens timing. Tillige med Nefi og jer kan jeg sige, at vi ikke ›forstår betydningen af alle ting‹ (1 Ne 11:17).

Men visse ting ved jeg. Jeg ved, at vi som ånder er sønner og døtre af en kærlig himmelsk Fader. Jeg ved, at den evige Fader er ophav til planen for lykke. Jeg ved, at Jesus Kristus er vor Frelser og Forløser.« 4

Disse grundlæggende principper er afgørende dele af mit vidnesbyrd. Gud har åbenbaret mange store og vigtige ting; hæng jer ikke i de mysterier, han endnu ikke har åbenbaret (se TA 1:9).

Der er mange ting, vi ikke ved endnu. Og det er i orden!

Ældste Neal A. Maxwell (1926-2004) fra De Tolv Apostles Kvorum sagde: »Selvfølgelig kan vi ikke helt forstå alt dette lige nu! Selvfølgelig kan vi ikke forstå alle tings betydning lige nu. Men det vi kan vide lige nu er, at Gud kender os og elsker os enhver af os personligt!« 5

Følg tro og ikke tvivl

Mange trofaste medlemmer farer vild, når de lader deres tvivl være større end deres tro. Hvis vi fokuserer på tvivl, kan det få os til at se »forbi målet« (Jakob 4:14).

Den unge kvinde, jeg underviste på min mission, ville kun tro, at Kirken var sand, hvis min kammerat og jeg kunne modbevise alle hendes beskyldninger. Men det eneste, jeg nogensinde kunne bevise for hende, var realiteten i, at svarene skulle findes gennem personlig åbenbaring. 6

Jeg kan vidne om Helligåndens kraftfulde vidnesbyrd i mit liv. Jeg ved, at Mormons Bog er sand, ikke fordi jeg kender alle svarene, men fordi Ånden har vidnet for mig, at det er en ubestridelig sandhed. Mit vidnesbyrd kom ikke i en mirakuløs manifestation, men med tiden gennem konsekvent studium og bøn. Med andre ord kom mit vidnesbyrd ikke på grund af fysiske beviser, men fordi jeg handlede i tro og vil fortsætte med at gøre det.

Så hvad gør vi, hvis vi ikke kan finde svar på vores spørgsmål? Søster Camilla Kimball, præsident Spencer W. Kimballs hustru, fortalte om sin strategi for at vente på svar på vanskelige spørgsmål. Hun havde en metaforisk hylde til de ting, som hun ikke kendte svarene på. Da hun holdt fast i de ting, hun vidste, mens hun også studerede og bad om svar på hendes spørgsmål, var hun i stand til at få en større forståelse.

»Jeg har stadig spørgsmål på den hylde,« sagde hun, »men jeg har lært at forstå så mange andre ting i mit liv, at jeg er villig til at vente på resten af svarene.« 7

Gå tilbage til det grundlæggende

Der har været tidspunkter, hvor jeg ikke forstod visse bud. Øjeblikke, hvor jeg havde spørgsmål om polygami, tiltrækning til samme køn eller andet.

Men jeg har lært en vigtig lektie af den måde, som Gud belærte Adam og Eva på.

Vi får at vide, at »Gud [gav] dem befalinger, efter at have kundgjort forløsningsplanen for dem« (Alma 12:32, fremhævelse tilføjet).

Det ville ikke overraske mig, om Adam og Eva havde masser af spørgsmål om de bud, de blev bedt om at følge. Men før de kunne forstå buddene, måtte de først lære om frelsesplanen.

Hvor godt forstår I frelsesplanen? Når I har spørgsmål, går I så tilbage til de grundlæggende principper i Guds plan? Når jeg har søgt efter svar på mine spørgsmål, har studiet af frelsesplanen hjulpet mig med at modtage glimt af Guds svar.

Når jeg fokuserer på de grundlæggende sandheder, jeg kender, er jeg i stand til at stå på et solidt grundlag. Jeg lader ikke trivielle ting rokke ved min tro. Jeg ved ikke alt, men jeg ved nok. 8

Vi kan altid vælge tro

Jeg afsluttede vores lektion med den unge kvinde på min mission ved at vidne frimodigt om Mormons Bog. Jeg fortalte hende, at den eneste måde, hvorpå hun virkelig kunne finde svar på alle sine spørgsmål, var ved at spørge vor himmelske Fader, om Mormons Bog var sand. Indtil hun forstod det grundlæggende i Jesu Kristi evangelium, kunne hun lægge sine andre spørgsmål på sin metaforiske hylde og hente dem senere med større forståelse og tro. Men helt ærligt, gælder det ikke for os alle? Vi kan faktisk øge vores tro ved at handle i tro.

Jeg er blevet velsignet, hver gang jeg har valgt troen, når jeg har stået over for noget ukendt. Når jeg stoler på, at min himmelske Fader vil åbenbare svarene i sin egen tid, ved jeg, at jeg vil føle lykke og glæde ved at efterleve evangeliet – selv uden at kende alle svarene.

Noter

  1. D. Todd Christofferson, »Velsignelsen ved skriften«, Liahona, maj 2010, s. 34-35.

  2. Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2005, 2007, s. 61.

  3. Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 159.

  4. David A. Bednar, »Så vi ikke skal ›undlade‹ (se L&P 19:18)« (CES-foredrag for unge voksne, 3. marts 2013), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  5. Se Neal A. Maxwell, »Omsluttet af hans kærligheds arme«, Liahona, nov. 2002, s.18.

  6. Se Lawrence E. Corbridge, »Stå på åbenbaringens klippe«, Liahona, okt. 2020, s. 24-29.

  7. Camilla Kimball i Lavina Fielding, »Camilla Kimball: Lady of Constant Learning«, Ensign, okt. 1975, s. 62.

  8. Se Rihna Mak, »I Don’t Know All the Answers, but I Know Enough« (artikel kun digital), Ensign, sep. 2018.