2022
Se bud som velsignelser
April 2022


Kun digitalt: Kom og følg mig

2 Mosebog 18-20

Se bud som velsignelser

Når vi virkelig forstår buddene, kan vi se, at de er bevis på den store kærlighed, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus har til os.

Billede
en kvinde ser på et kort

I løbet af den sidste halvdel af min studietid arbejdede jeg som producer på et radioprogram på mit universitet. Det var et sjovt job med masser af kreativ frihed, men der var også en masse regler. Min generelle jobbeskrivelse var at producere radioindhold. Selvom dette kan virke selvfølgeligt, var jobindholdet beskrevet i et meget omfattende dokument på mange sider. Det omfattede regler om e-mailetikette, interviewforberedelse, lydklip og alle mulige ting, jeg aldrig havde hørt om.

Til at begynde med virkede det skræmmende, når jeg prøvede at huske alle detaljerne. Men jeg lærte at påskønne den liste – den hjalp mig til at blive en bedre producer. Det var ikke en restriktiv liste, der afholdt mig fra at bruge min kreativitet. I stedet hjalp den mig til at gøre mine ideer til et virkeligt, færdigt produkt. Det var et sæt retningslinjer, der var blevet udarbejdet af folk, der kendte jobbet meget bedre, end jeg gjorde.

Jeg kan godt lide at tænke på buddene på samme måde. De to store bud – at elske Gud og at elske vores næste som os selv (se Matt 22:35-40) – er en del af vores generelle jobbeskrivelse som mennesker på jorden. Resten af buddene er mere detaljerede instruktioner om, hvordan man bedst opnår de mål, som er beskrevet af en kærlig Fader i himlen, der kender værket fuldt ud.

Bud er velsignelser

Når vi virkelig forstår buddene, ser vi dem som velsignelser. De er yderligere instruktioner, som vor himmelske Fader med sit fuldkomne perspektiv giver for at hjælpe os med at vende hjem til ham. Som præsident Russell M. Nelson har sagt: »Fordi Faderen og Sønnen elsker os med uendelig, fuldkommen kærlighed, og fordi de ved, at vi ikke kan se alt, hvad de ser, har de givet os love, der vil vejlede og beskytte os.« 1

Søster Carole M. Stephens, tidligere førsterådgiver i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, illustrerede dette punkt, da hun fortalte historien om sit energiske treårige barnebarn Chloe, der ikke kunne overbevises om at skulle have sin sikkerhedssele på i bilen. På trods af søster Stephens oprigtige forsøg på at opmuntre hende blev Chloe ved med at tage sikkerhedsselen af og nægtede at sidde ordentligt fastspændt i sin autostol.

Da hun endelig havde forklaret sit barnebarn, at sikkerhedsselen var for hendes egen sikkerhed, lyste Chloes ansigt op, og hun udbrød: »Bedstemor, du ønsker, at jeg har selen på, fordi du elsker mig!« 2 Som Chloe til sidst forstod, så bunder regler ofte i kærlighed. Det er også tilfældet med Guds bud.

Bud er bevis på den store kærlighed, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus har til os. De er også en mulighed for os til at vise dem vores kærlighed og lydighed. »Elsker I mig, så hold mine bud« (Joh14:15) er et skriftsted, vi ofte hører, og det har en dyb betydning. Som ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Det mest kronende træk ved kærlighed [har] altid … været trofasthed.« 3 Jeg kan kun forestille mig den kærlighed, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus må føle, når vi stræber efter at følge deres vejledning og leve på en måde, der giver os mulighed for at vende tilbage til deres nærhed en dag.

Rejsen foran os

Det betyder ikke nødvendigvis, at det vil være let at følge Guds bud. Selv om vi forstår Guds kærlighed og årsagerne bag buddene, kan nogle af dem stadig være svære at følge (se 2 Ne 2:11; Mosi 3:19).

Moses talte om dette lige efter, at han havde bragt de ti bud ned fra Sinajbjerget og fortalte israelitterne, at »Gud er kommet for at sætte jer på prøve« (2 Mos 20:20). At sætte på prøve betyder at afprøve eller teste. Hvor kærlige disse bud end er, er de også en vigtig del af vor himmelske Faders plan for sine børn om at »prøve dem … for at se, om de vil gøre alt, hvad Herren deres Gud vil befale dem« (Abr 3:25). Buddene giver os mulighed for bevidst at bruge vores handlefrihed til, som præsident Nelson sagde, at »[vælge] at vende hjem til ham, forberedt, kvalificeret, begavet, beseglet og trofast over for pagter indgået i hellige templer«. 4

Når vi føler, at vi har travlt og har mange bolde i luften, kan vi huske på, at det er verden, ikke evangeliet, der skaber kompleksiteten i vores liv. Ældste Gary E. Stevenson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Det er blevet sagt, at Jesu Kristi evangelium ›helt enkelt er smukt og smukt i sin enkelhed.‹ Det er verden ikke. Den er kompliceret, kompleks og fyldt med uro og strid. Vi bliver velsignet, når vi forsøger ikke at lade kompleksiteten, der er så almindelig i verden, komme i vejen for den måde, vi modtager og efterlever evangeliet på …

Vi bør alle stræbe efter at holde evangeliet enkelt.« 5.

I de perioder, hvor vi føler os overvældet af livets krav, kan det være en hjælp at huske på buddene i deres enkleste form: Elsk Gud. Elsk din næste. Elsk dig selv. Alle Guds andre bud til os er tillæg til disse kernebud og af hans kærlighed til os.