2022
Hvad et enkelt græskarfrø lærte mig om Guds kærlighed
Juli 2022


Kun digitalt: Unge Voksne

Hvad et enkelt græskarfrø lærte mig om Guds kærlighed

Jeg lærte, at når vi kultiverer Guds kærlighed ved hjælp af venlighed, høflighed, medfølelse og inklusion, vil den vokse eksponentielt.

Billede
Græskar, der vokser på en ranke

Mit barndomshjem var omgivet af lucernemarker. Da jeg var ni år gammel, ryddede jeg et lille areal ved kanten af markerne for at plante en have. I det tidlige forår plantede jeg et enkelt græskarfrø og tog mig af det hver dag, ivrig efter at få det til at spire. I løbet af få dage brød små grønne blade til min glæde gennem jorden. I løbet af de følgende dage og uger blev jeg forundret over, hvor hurtigt mit lille, enkelte græskarfrø voksede. Ved hjælp af de guddommelige ingredienser frø, jord, sollys og vand forvandlede mit lille frø sig mirakuløst til adskillige ranker, der strakte sig ud i alle retninger.

Kort tid efter viste grønne knopper sig, hvor orange og gule blomster lige havde blomstret. Og i løbet af sommeren blev knopperne forvandlet til store orangefarvede græskar. Da høsten kom, åbnede jeg mine græskar. Jeg blev forbløffet! Hvert græskar havde produceret mange hundrede frø.

I tænker måske ved jer selv: »Det er godt nok, men hvad har dette frø at gøre med mig som ung voksen?« Da jeg så det tilsyneladende endeløse antal frø fra min høst, forstod jeg pludselig, hvordan det ene frø med Guds hjælp kunne forvandles til det uendelige og evige. Jeg så, at »intet er umuligt for Gud« (Luk 1:37). Jeg oplevede sandheden fra skriftens ord om, at »ved små og enkle ting bliver der udrettet store ting« (Alma 37:6).

Gud skabte mit lille græskarfrø for at producere ubegrænsede, endda uendelige, generationer af frø i et uendeligt kredsløb af vækst og udvikling. Og det samme gælder for mange andre ting i vores liv, deriblandt evnen til at føle og dele hans guddommelige kærlighed.

Kultivering af Guds kærlighed

Med tiden er jeg kommet til at forstå, at vor kærlige himmelske Fader har plantet sin evige kærligheds frø i hver eneste af os. Gud elsker os nok til at plante sin kærlighed i vores sjæl i den hensigt, at vi kultiverer og får den til at gro gennem tjeneste, tro, omvendelse og overholdelse af pagter.

Så hvad med de tidspunkter i livet, hvor vi føler os langt væk fra Guds kærlighed? Nogle gange føler vi en afstand til ham, fordi vi har begået fejl eller syndet og ikke har fundet styrken eller modet til at tage de første skridt mod omvendelse. Nogle gange har vi så travlt og bliver distraheret af alle de andre ting i vores liv, at vi glemmer eller udskyder de daglige små ting, der hjælper os til at føle os tættere på vor himmelske Fader og hans kærlighed. Vi kan også føle, at vi bare har oplevet for mange ubesvarede bønner eller for mange mennesker, der har såret os, eller tidspunkter, hvor Gud ikke hjalp os.

Vi føler os måske så ude af trit med Guds kærlighed i vores eget liv, at vi ikke engang kan fatte, hvordan vi kan dele den kærlighed med andre.

Men uanset hvor vi befinder os i vores liv, uanset hvilken lidelse eller uretfærdighed vi har udholdt, kan vor himmelske Faders kærlighed vokse gennem livets trængsler. Den kan overvinde al smerte, vrede og frustration. Hvis vi kultiverer Guds kærlighed med venlighed, høflighed, medfølelse og inklusion, vil den vokse eksponentielt. Vores evne til at elske og tjene andre vil blive uendelig, evig og smukkere, end vi nogensinde havde drømt om var mulig.

Når vi kultiverer Guds kærligheds frø i os, kan vi høste Kristi rene kærlighed – næstekærlighed (se Moro 7:47). De, der høster Guds kærligheds frø, får også en gavmild høst af venner, fællesskab og øget tro – tre ting, som alle unge voksne kan bruge! Når vi omhyggeligt udvikler Guds kærligheds frø, kan vi opleve en ubegrænset høst af evig kærlighed i vores familieforhold, vores tjeneste i Kirken og vores egne liv.

Del Guds kærlighed

Skrifterne lærer os, at »Gud er kærlighed« (1 Joh 4:8). Præsident M. Russell Ballard, fungerende præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har bemærket, at »den vigtigste egenskab ved vor himmelske Fader og hans elskede Søn, som vi bør ønske og stræbe efter at have selv, er næstekærlighedens gave, ›Kristi rene kærlighed‹ (Moro 7:47).«1

Kristi rene kærlighed gør os i stand til at elske og tjene andre, som Frelseren gjorde. Når vi følger Kristi eksempel på tjeneste, opdager vi Guds kærlighed i os og lærer, hvordan vi deler den kærlighed.

De, der kender mig, ved, at jeg stadig ofte har et græskarfrø i lommen for at minde mig om den vigtige lektie for livet: Vor himmelske Fader kan tage noget så småt som et frø af kærlighed i vores liv og forvandle det til kraftfuld, uendelig og tidløs kærlighed og tjeneste for Gud, vores næste og os selv.