2023
Toimi uskossa toivoessasi avioliittoa – 8 ideaa naimattomille aikuisille
Kesäkuu 2023


”Toimi uskossa toivoessasi avioliittoa – 8 ideaa naimattomille aikuisille”, Liahona, kesäkuu 2023.

Toimi uskossa toivoessasi avioliittoa – 8 ideaa naimattomille aikuisille

Kuinka voimme säilyttää toivon tulevasta avioliitosta ja lapsista sekä silti surra sitä, ettei näitä siunauksia ole vielä tullut?

Kuva
Nainen ripustamassa seinälle tyhjää kehystä

Aikuisille kirkon jäsenille, jotka ovat naimattomia, lupaus selestisestä avioliitosta – joko nyt tai iankaikkisuuksissa – tuo suurta toivoa ja lohtua. Tuo lupaus ei kuitenkaan välttämättä estä tuntemasta myös ahdistuksen, huolen tai hämmennyksen tunteita.

Useat profeetat ovat puhuneet avioliiton luvatusta siunauksesta aikuisille, jotka ovat naimattomia ja jotka pysyvät tuon liiton arvoisina.1 Esimerkiksi presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Ilman omaa syytään he joutuvat kamppailemaan yksin elämän koettelemuksissa. Muistakaamme kaikki, että Herran omalla tavalla ja omana aikana mitään siunauksia ei pidätetä Hänen uskollisilta pyhiltään.”2

Presidentti M. Russell Ballard, kahdentoista apostolin koorumin virkaa toimittava presidentti, on myös muistuttanut meitä siitä, että vaikka selestisen avioliiton siunaus on uskollisille taattu, niin ”täsmällistä aikaa ja tapaa, jolla korotuksen siunaukset suodaan, ei ole kaikilta osin ilmoitettu”3. Siksi niitä, jotka ovat naimattomia, voi askarruttaa jatkuva kysymys: täyttyykö lupaus avioliitosta kuolevaisuudessa vai ei? Ja tuon kysymyksen vuoksi jotkut saattavat kokea epävarmuuden ja tuskan tunteita ja myös eräänlaista menetyksen tunnetta – sen menetystä, että heistä ei ole tullut puolisoa tai isää tai äitiä siihen mennessä kuin he olivat toivoneet.

Kun ne, jotka ovat naimattomia, uskovat taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen sekä saavat Heiltä siunauksia, he voivat edelleen kokea toivoa, voimaa ja iloa, kun he odottavat Herralta selestisen avioliiton luvattuja siunauksia.

Eteenpäin menetyksen tunteesta huolimatta

Kuolevaisuudessa me kaikki kärsimme monenlaisia menetyksiä ja pettymyksiä. Silti näiden toiveiden ja odotusten – jotka voivat yhä tulla tai olla tulematta elämäämme – menettämiseen liittyy epävarmuutta, joka on erilaista kuin selvempien menetysten kohdalla. Esimerkiksi jonkun rakkaan kuolema, niin haasteellista kuin se voikin olla, on selkeä, ja se auttaa meitä suremaan ja lopulta parantumaan ajan kuluessa. Toiset menetykset ovat kuitenkin vähemmän selkeitä, hankalammin havaittavia tai vähemmän aikaan sidottuja. Näin voi tapahtua esimerkiksi niille, jotka kokevat lapsettomuutta tai seuraavat perheenjäsenen dementian etenemistä. Näin voi tapahtua myös aikuisille, jotka ovat tällä hetkellä naimattomia, vaikka he ovat toivoneet tai odottaneet solmivansa avioliiton, etenkin niille, jotka eivät ole koskaan solmineet avioliittoa tai joilla ei ole koskaan syystä tai toisesta ollut lapsia. Mielenterveyden alalla tämäntyyppistä menetystä pidetään epämääräisenä menetyksenä, koska se on luonteeltaan epäselvä.4

Itse solmin avioliiton vasta lähes 40-vuotiaana, ja terapeuttina olen neuvonut monia naimattomia ihmisiä (myös kirkon jäseniä), joten tiedän, kuinka vaikeaa tämänkaltainen epävarmuus ja menetys voivat olla etenkin kirkossa, joka oikeutetusti tähdentää palautettua oppia iankaikkisesta avioliitosta ja perheistä.

Monet asiakkaat kertovat minulle, että he toivovat tietävänsä, menevätkö he koskaan naimisiin tässä elämässä. Vaikka he saisivatkin tietää, etteivät menisi naimisiin kuolevaisuudessa, he voisivat ainakin kohdata asian ja mennä eteenpäin odottaen niitä siunauksia tulevaisuudessa. Tämä menetyksen epävarmuus luo neuvottomuutta siitä, onko parempi odottaa vai jatkaa eteenpäin.5 Yleisiä reaktioita tämäntyyppiseen menetykseen ovat ristiriitaisuuden, hämmennyksen, epävarmuuden, surun, masennuksen, ahdistuneisuuden, tuskan, yksinäisyyden, häpeän, kaunan, vihan, turhautumisen ja murheen tunteet.

Kestävimmätkin naimattomat henkilöt saattavat kamppailla sen epävarmuuden kanssa, joka liittyy toivottuun avioliittoon ja perheeseen kuolevaisuudessa. Puhuessaan kirkon jäsenille, jotka ovat naimattomia, presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) neuvoi: ”Vakuutan teille, että me olemme tietoisia yksinäisyydestä, jota monet teistä tuntevat. Yksinäisyys on katkeraa ja tuskallista. – – Mutta muistakaa, mitä Herra itse sanoi: ’Minä, minä olen teidän lohduttajanne’ (Jes. 51:12).”6 Kristus on lohdun ja toivon lähteemme epävarmuuden keskellä.

Presidentti Ballard on opettanut: ”Turvaaminen Herraan viittaa jatkuvaan kuuliaisuuteen ja hengelliseen edistymiseen Häntä kohti. Herraan turvaaminen ei tarkoita otollisen hetken odottamista. Teistä ei pitäisi koskaan tuntua siltä kuin olisitte odotushuoneessa. Herraan turvaaminen tarkoittaa toimintaa.”7

Kuinka siis ne, jotka ovat naimattomia, voivat ryhtyä toimeen, joka auttaa heitä kulkemaan eteenpäin uskossa Kristukseen, vaikka he tuntevat tuskaa odottaessaan avioliittoa, joka ehkä tapahtuu tai ei tapahdu kuolevaisuudessa? Seuraavat kahdeksan toimintatapaa voivat lisätä kestävyyttäsi, niin että paitsi selviydyt naimattomana olemisesta myös kukoistat ja elät antoisaa elämää.

Kuva
Erilaisia ihmisiä istumassa ja seisomassa, seinällä sekä tyhjiä kehyksiä että kehyksiä kuvien kanssa

1. Ymmärrä, että koet epämääräistä menetystä

On hyödyllistä ymmärtää, että koet eräänlaista epämääräistä menetystä ja ettet todennäköisesti pysty ratkaisemaan helposti sen aiheuttamaa hämmennystä. Tämän tiedostaminen voi auttaa sinua normalisoimaan sen, mitä olet kokemassa, olipa se sitten ristiriitaisuutta naimattomana olemisesta, kun yhä toivot avioliittoa, halua luopua toivosta, että löydät jonkun, jonka kanssa mennä naimisiin, sen katumista, ettet solminut avioliittoa jonkun kanssa, tai sen miettimistä, onko sinussa tai mahdollisissa kumppaneissa jotakin vialla. Ymmärrys siitä, että koet epämääräistä menetystä, voi tuoda hieman helpotusta.

2. Tunnusta, että useat näkökulmat ovat päteviä

On tärkeää myöntää, että useat näkökulmat kokemukseesi ovat totta samanaikaisesti. Esimerkiksi:

  • ”Voin pitää kiinni toivosta mennä naimisiin ja kulkea eteenpäin ja elää merkityksellistä, nautittavaa elämää.”

  • ”Voin surra sitä, ettei minulla ole puolisoa juuri nyt, ja samalla toivoa, että olisi tulevaisuudessa.”

  • ”Voin arvostaa suhteita, joita minulla on ystäviin ja perheeseen, ja toivoa suhdetta puolisoon.”

  • ”Voin pyrkiä tapaamaan tulevan puolisoni ja uskoa siihen, että se voi riippua Herran aikataulusta ja muiden tahdonvapaudesta.”

3. Keskity asioihin, joita voit hallita

Ole tietoinen siitä, mitä pystyt ja mitä et pysty hallitsemaan. Voit esimerkiksi hallita sitä, että pysyt lähellä taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta ja saat voimaa Heidän avullaan. Voit valmistautua temppeliavioliittoon ja elää siihen kelvollisena, ja voit etsiä sen tyyppistä henkilöä, jonka kanssa haluat solmia avioliiton. Et voi hallita sen henkilön löytämistä tai sitä, päättääkö tuo henkilö solmia avioliiton kanssasi. Kun ymmärrät, mitä pystyt hallitsemaan, ja hyväksyt sen, mitä et pysty, voit vähentää emotionaalista kärsimystä ja lisätä kykyäsi sietää ahdistusta. Tuska on väistämätöntä, mutta kurjuus ja kärsimys tulevat usein, kun yritämme hallita asioita, joihin emme voi vaikuttaa, sen sijaan että turvaisimme Jumalan suunnitelmiin.8

Harjoittele luottamaan Jumalaan, etenkin asioissa, joita et pysty hallitsemaan (ks. Sananl. 3:5–7). Mieti, kuinka naimattomuus ja kaipaus solmia avioliitto voivat tarjota mahdollisuuksia kasvaa. Vanhin Bruce C. Hafen, täysinpalvellut johtavana auktoriteettina toiminut seitsenkymmen, opetti kerran: ”Elämän ongelmat eivät tunnu koskaan loppuvan, mutta se, että yrittää kovasti selviytyä ongelmista, saa ihmisen jotenkin kaivautumaan tarpeeksi syvälle, että oppii asioita, joita ei koskaan ymmärtäisi ilman tuota kaivamista. Onnellisessa elämässä ei ole kyse siitä, että saa sen, mitä haluaa. Kyse on asenteesta, jonka ihminen omaksuu, tapahtuipa hänelle mitä tahansa – asenteesta, joka antaa ihmisen kasvaa.”9

4. Vaali jumalallista halua solmia avioliitto

Halu solmia avioliitto voi olla voimallinen toivon, innoituksen ja motivaation lähde. Päätä vaalia jumalallista halua solmia avioliitto, vaikka avioliiton kaipaaminen naimattomana voi olla haasteellista ja tuskallista. Saatat tuntea houkutusta tukahduttaa halun mennä naimisiin helpottaaksesi sen aiheuttamia emotionaalisia haasteita. Saatat esimerkiksi ajatella kielteisesti avioliitosta ja muista (ihmisistä, joiden kanssa olet seurustellut, vastakkaisesta sukupuolesta jne.) tai tyytyä siihen, että pysyt naimattomana.

Se, että tietoisesti käytät Jumalan antamaa tahdonvapauttasi vaalien tätä jumalallista halua solmia avioliitto – vaikka se voikin aiheuttaa syvää murhetta ollessasi naimaton – voi tuntua voimaannuttavalta. Esimerkkejä siitä, kuinka voit tehdä niin:

  • Ajattele tähän tapaan: ”Koska avioliitto on vanhurskas halu, jota arvostan, päätän pitää kiinni toivosta, että solmin avioliiton kuolevaisuudessa, vaikka niin tehdessäni teen valinnan myös tuntea edelleen pettymystä ja murhetta naimattomana olemisesta.”

  • Päätän tehdä voitavani solmiakseni avioliiton, kuten tavata ihmisiä ja seurustella, vaikka se tarkoittaakin sitä, että saatan toisinaan tuntea itseni torjutuksi, lannistuneeksi ja uupuneeksi.

Se, että kunnioittaa halua solmia avioliitto, vaikkei tällä hetkellä pystykään kunnioittamaan käskyä mennä naimisiin, on merkityksellinen tapa osoittaa sitoumuksensa seurata Vapahtajaa liittopolulla.

Kuva
Nainen pitelee kehystettyä kuvaa Vapahtajasta

5. Ole aktiivisesti sitoutunut iankaikkiseen edistymiseesi

Kun on naimaton, on helppoa keskittyä liikaakin siihen osaan, joka avioliitolla on meidän iankaikkisessa edistymisessämme. Sinä voit kuitenkin yhä kasvaa ja edistyä monin tavoin. Ensisijainen tarkoituksemme elämässä on tulla enemmän taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi.

Julkaisussa Lujana uskossa neuvotaan niitä, jotka ovat naimattomia ja haluavat mennä naimisiin, olemaan luopumatta toivosta. ”Älä myöskään salli itsesi huolestua liikaa tavoitteestasi. Tee sen sijaan innokkaasti työtä hyödyllisten asioiden puolesta. Etsi tapoja palvella sukulaisiasi ja paikkakuntasi asukkaita. Ota vastaan kirkon tehtäviä ja pidä ne kunniassa. Pidä itsesi puhtaana niin fyysisesti kuin hengellisestikin. Pyri jatkuvasti oppimaan, kehittymään ja edistymään omassa elämässäsi.”10 Kehity Kristuksen kaltaisissa ominaisuuksissa. Solmi ne pyhät liitot, jotka pystyt tekemään naimattomana, ja pidä ne. Hyödynnä nykyisten olosuhteidesi sinulle tarjoamia mahdollisuuksia. Koe iloa matkastasi. ”Pienillä ja yksinkertaisilla asioilla saadaan aikaan suuria” (Alma 37:6).

6. Vahvista ihmissuhteitasi

Merkitykselliset ihmissuhteet ovat keskeinen osa kuolevaisuutta ja iankaikkisuuksia. Vaali suhteitasi Jumalaan ja muihin.11 Harjoittele merkityksellisten keskustelujen käymistä. Kerro kokemuksistasi. Kuuntele muita. Käsittele ristiriitatilanteita. Osallistu kohottaviin toimintoihin. Ymmärrä, että ihmissuhteesi ovat voimallinen ilon lähde ja tarjoavat keinoja tulla enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi.

7. Ymmärrä todellinen identiteettisi

Naimattomana oleminen voi tuntua elämääsi eniten määrittävältä osa-alueelta, mutta se ei ole identiteettisi. Se on vain osa tämänhetkisiä olosuhteitasi. Keskity todelliseen identiteettiisi Jumalan lapsena. Presidentti Nelson on opettanut: ”Te olette kirjaimellisesti Jumalan henkilapsia. – – Pelkään, että olette ehkä kuulleet tämän totuuden niin usein, että se kuulostaa enemmänkin iskulauseelta kuin jumalalliselta totuudelta. Kuitenkin se, mitä ajattelette siitä, keitä todella olette, vaikuttaa lähes kaikkiin päätöksiin, joita tulette koskaan tekemään.”12 Pidä jumalallinen identiteettisi sen ytimessä, kuinka määrittelet itsesi.

8. Pidä kiinni toivosta

Toivo löytyy Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan (ks. Matt. 11:28–30; Moosia 24:13–15).13 On uskon osoitus pysyä toiveikkaana epävarmuudesta huolimatta. Presidentti Ballard on opettanut, että toivo Kristuksessa ”on välttämätöntä, jotta voittaa vastoinkäymiset, edistää hengellistä sitkeyttä ja voimaa sekä omaksuu tiedon, että iankaikkinen Isämme rakastaa meitä ja että me olemme Hänen lapsiaan ja kuulumme Hänen perheeseensä”14.

Säilytä iankaikkinen näkökulma, joka pitää naimattomana olemisen oikeissa mittasuhteissa. Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on opettanut: ”Naimattomuus, lapsettomuus, kuolema ja avioero tekevät tyhjäksi ihanteita ja lykkäävät luvattujen siunausten täyttymistä. – – Mutta nämä pettymykset ovat vain väliaikaisia. Herra on luvannut, että iankaikkisuuksissa mitään siunausta ei evätä hänen pojiltaan ja tyttäriltään, jotka pitävät käskyt, ovat uskollisia liitoilleen ja haluavat sitä, mikä on oikein.”15

Aivan kuten usko pelastussuunnitelman palautettuihin oppeihin voi lisätä naimattomuuden haasteita, voit saada varmuutta ja toivoa myös uskomalla Jumalan suunnitelmaan, jumalalliseen luontoosi ja iankaikkiseen avioliittoon kaikkien niiden kohdalla, jotka elävät kelvollisina tähän suureen siunaukseen.

Viitteet

  1. Ks. Howard W. Hunter, ”The Church Is for All People”, Ensign, kesäkuu 1989, s. 76; Neil L. Andersen, ”Lapset”, Liahona, marraskuu 2011, s. 30. Ks. myös ”Ne, jotka eivät mene naimisiin”, Iankaikkinen avioliitto, oppilaan kirja, uskonto 234 ja 235, 2003, s. 176.

  2. Ks. Russell M. Nelson, ”Selestinen avioliitto”, Liahona, marraskuu 2008, s. 94.

  3. M. Russell Ballard, ”Toivo Kristuksessa”, Liahona, toukokuu 2021, s. 55, korostus alkuperäisen mukainen.

  4. Ks. Pauline Boss, Ambiguous Loss: Learning to Live with Unresolved Grief, 1999.

  5. Ks. Vinita Mehta, ”4 Reasons Why Being Single Hurts So Much”, Psychology Today, 29. maaliskuuta 2018, psychologytoday.com.

  6. Gordon B. Hinckley, ”To Single Adults”, Ensign, kesäkuu 1989, s. 72, 74.

  7. M. Russell Ballard, ”Toivo Kristuksessa”, s. 55, alkuperäinen korostus poistettu.

  8. Ks. Russell M. Nelson, ”Anna Jumalan vallita”, Liahona, marraskuu 2020, s. 92–95.

  9. Bruce C. Hafen, Covenant Hearts: Why Marriage Matters and How to Make It Last, 2013, s. 77.

  10. Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 15–16.

  11. Ks. Dieter F. Uchtdorf, ”Asioista, joilla on eniten merkitystä”, Liahona, marraskuu 2010, s. 19.

  12. Russell M. Nelson, ”Iankaikkisuuden valintoja”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, toukokuu 2022, churchofjesuschrist.org.

  13. Ks. Myös Russell M. Nelson, ”Ilo ja hengellinen selviytyminen”, Liahona, marraskuu 2016, s. 81–84.

  14. M. Russell Ballard, ”Toivo Kristuksessa”, s. 54.

  15. Dallin H. Oaks, ”Suuri autuudensuunnitelma”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 72.