2023
Siveys – Vahvistaa tunnetta identiteetistäni
Kesäkuu 2023


”Siveys – Vahvistaa tunnetta identiteetistäni”, Liahona, kesäkuu 2023.

Nuorille aikuisille

Siveys – Vahvistaa tunnetta identiteetistäni

Sukupuolinen kanssakäyminen avioliiton ulkopuolella tuntui minusta aina väärältä, ja evankeliumi opetti minulle, että tunteeni olivat perusteltuja.

Kuva
Nainen katselee kompassia

Olin 20-vuotias liittyessäni Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon vuonna 2021. En ollut elänyt kovinkaan ”vanhurskaasti” – itse asiassa aika lailla päinvastoin. Ennen kirkkoon liittymistä poltin, käytin alkoholia ja juhlin paljon, mikä on yleistä nuorille aikuisille Unkarissa.

Mutta niin kevyesti kuin suhtauduinkin näihin asioihin, minusta ei koskaan tuntunut oikealta tehdä niitä. Tunsin oloni erityisen epämukavaksi, kun kyse oli seksuaalisesta kanssakäymisestä. Olin oppinut maailmalta, että seksin tarkoitus oli kokea mielihyvää ja tulla tyydytetyksi. Useimmat ihmiset ympärilläni olivat yhtä mieltä siitä, ettei se ollut suurikaan asia. En tuominnut ystäviäni tuon näkökulman vuoksi, mutta tajusin, ettei sukupuolinen kanssakäyminen ollut minulle vailla merkitystä.

Olinko outo?

Häpesin sitä, että olin yksi niistä ”oudoista” ihmisistä, jotka halusivat odottaa avioliittoon asti. Ajattelin, että voisin seurustella jonkun sellaisen kanssa, joka on samaa mieltä kanssani.

Maailman paineet kuitenkin voimistuivat, ja aloin uskoa, että odotukseni olivat liian korkealla. Niinpä alensin mittapuitani.

Kun olin 18-vuotias, olin seurustelusuhteessa ja sanoin itselleni, että olin dramaattinen ja lapsellinen – seksi ei ollut niin vakavaa kuin ajattelin. Pakotin itseni olemaan välittämättä kiusallisista tunteistani ja uskoin, että lopulta minusta tuntuisi hyvältä.

Mutta niin ei koskaan tapahtunut.

Olen ollut kristitty 16-vuotiaasta asti, mutta minulla ei ollut siveyden lakia, joka olisi vakuuttanut minulle, että vaistomaiset tunteeni yrittivät kertoa minulle, kuka olen – Jumalan lapsi, joka ansaitsee rakkautta, sitoutumista ja pyhyyttä. Tunsin tämän totuuden, mutta en ollut varma siitä, mitä se oli, ennen kuin sain tietää evankeliumista.

Usko antaa meille voimaa

Voi olla helppoa antaa periksi maailman koville äänille. Mutta uskon, että Jumalan lapsina meillä kaikilla on Pyhän Hengen hengellinen vaisto olla uskollisia jumalalliselle identiteetillemme. Meidän ei tarvitse madaltaa mittapuitamme eikä hävetä uskonkäsityksiämme. Uskoen Vapahtajaan Jeesukseen Kristukseen me voimme olla erilaisia, kun pidämme Hänen käskynsä.

Minusta tuntui aina, että sukupuolinen kanssakäyminen on pyhää ja merkityksellisempää kuin mitä maailma antaa ymmärtää. Sen tarkoituksena on auttaa iankaikkisia kumppaneita syventämään rakkauttaan ja vahvistamaan liittojaan toistensa kanssa, kun he rakentavat selestistä suhdetta ja perhettä.

Mutta kun sain tietää evankeliumista, niin elämäntapani muuttaminen ei ollut siltikään helppoa. Aivan kuten presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Vaatii uskoa elää siveellistä elämää, kun maailma huutaa, että Jumalan siveyden laki on nykyään poissa muodista.”1

Minua ympäröivistä paineista huolimatta uskoni Kristukseen vahvisti minua pitämään käskyt.

Olen enemmän kuin kiitollinen parannuksen lahjasta sekä Vapahtajan tuesta ja sovituksesta. Silloinkin kun teemme virheitä, Hän voi vapauttaa sielumme syyllisyydestä ja häpeästä ja antaa meille voimaa tavoilla, joita emme koskaan uskoneet mahdollisiksi.

Toivoa tulevaisuuteen

Nykyään hymyilen sille, miten ennen ajattelin, etten koskaan löytäisi kumppania, joka olisi halukas noudattamaan siveyden lakia. Kirkon jäseneksi tuleminen osoitti minulle, että monet meistä pyrkivät samoihin mittapuihin. Eläminen kelvollisesti auttaa minua luottamaan jumalalliseen identiteettiini ja rauhaan sydämessäni, kun kuljen eteenpäin liittopolulla.

Koin paljon tuskaa, kun en elänyt siveyden lain mukaan. Mutta kun etsin Kristusta, opin tietämään, kuinka syvästi taivaallinen Isä rakastaa meitä. Voin todistaa, ettei Hän halua rajoittaa meitä – Hän haluaa pelastaa meidät tuskalta, murheelta ja muilta seurauksilta sekä valmistaa meitä rakastavaan, kestävään ja epäitsekkääseen iankaikkiseen suhteeseen.

Hänen rakkautensa ja lakiensa sekä Vapahtajan lahjan ansiosta tunnen nyt Heidän tarjoamaansa iloa, lunastusta ja toivoa. Onhan ”Jumalan suurimmat siunaukset varattu niille, jotka noudattavat Hänen lakejaan. – – [Hänen lakiensa] vaikuttimena on pelkästään Hänen ääretön rakkautensa meitä kohtaan ja se, että Hän haluaa meistä tulevan kaikkea sitä, mitä meistä voi tulla.”2

Tiedän, että noudattamalla Herran käskyjä ja pitämällä liitot voit ymmärtää Hänen totuutensa ja nähdä elämässäsi hyvin monia täyttyneitä lupauksia ja siunauksia.

Tiedän, että minulle on käynyt niin.

Kirjoittaja asuu Unkarissa.