2023
Kuinka tunnistan Hengen?
Kesäkuu 2023


”Kuinka tunnistan Hengen?”, Liahona, kesäkuu 2023.

Kuinka tunnistan Hengen?

Herra on opastanut meitä tunnistamaan Hengen antamalla pyhiin kirjoituksiin monia kuvauksia Pyhästä Hengestä.

Kuva
Nuori nainen istuu pohtimassa

Valokuva Sam Solaita

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Koskaan ei ole ollut välttämättömämpää tietää, kuinka Henki puhuu teille, kuin juuri nyt.”1 Ja silti monet miettivät yhä, kuinka tunnistaa Henki. Tämä on kysymys, joka minulle on esitetty toistuvasti toimiessani opettajana lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa, seminaarissa ja instituutissa sekä Brigham Youngin yliopistossa. Onneksi Herra Jeesus Kristus on vastannut tähän kysymykseen pyhissä kirjoituksissa ja nykyajan profeettojen opetuksissa.

Apostoli Paavali opetti korinttilaisille, että ”vain jos ihmisellä on Jumalan Henki, hän tietää, mitä Jumalassa on” (Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta 1. Kor. 2:11, ks. LDS Bible, 1 Corinthians 2:11, alaviite c). Koska emme yleensä näe hengellisiä totuuksia luonnollisilla silmillämme, niitä ei voi oppia pelkästään luonnollisilla aisteillamme tai älyllämme. Sen vuoksi me voimme oppia tuntemaan niitä vain Hengen avulla (ks. 1. Kor. 2:9–10). Pyhän Hengen täytyy vahvistaa ne meille (ks. Moroni 10:4).

Siksi on ehdottoman tärkeää, että jokainen meistä oppii itse, miten tunnistaa Henki ja luottaa Henkeen, jotta voi tuntea totuuden.2 Presidentti Boyd K. Packer (1924–2015), kahdentoista apostolin koorumin presidentti, onkin opettanut: ”Jos ette tiedä muuta kuin sen, mitä näette luonnollisilla silmillänne ja kuulette luonnollisilla korvillanne, niin silloin te ette tiedä kovinkaan paljon.”3

Herra on opastanut meitä tunnistamaan Hengen antamalla seuraavat kuvaukset:

”Rauhaa sinun mieleesi.” Herra auttoi Oliver Cowderya tunnistamaan Hengen vaikutuksen kysymällä: ”Enkö minä puhunut asiasta rauhaa sinun mieleesi?” (OL 6:23.)4 Vanhin Richard G. Scott (1928–2015) kahdentoista apostolin koorumista selitti: ”Rauhan tunne on yleisin vahvistava todistus, mitä itse koen. Kun olen ollut hyvin huolissani jostakin tärkeästä asiasta, kamppaillut sen ratkaisemiseksi onnistumatta, olen jatkanut uskossa noita yrityksiä. Myöhemmin on tullut rauha, joka on vallannut minut kokonaan hälventäen huoleni, kuten Hän on luvannut.”5

”Sinun mielessäsi ja sinun sydämessäsi.” Eräässä toisessa tilanteessa Herra kuvasi ilmoitusta näin: ”Minä puhun sinulle sinun mielessäsi ja sinun sydämessäsi Pyhän Hengen kautta. – – Tämä on ilmoituksen henki.” (OL 8:2–3.) Puhuessaan tästä vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista opetti: ”Herra ilmaisee [tässä], että ilmoitus tulee usein ajatuksina mieleen ja tunteina sydämeen.”6

Nämä innoitetut ajatukset ja tunteet voivat ”valaista mielesi” (ks. OL 11:13) ja saada sydämesi ”täyttymään ilosta” (Moosia 4:20). Profeetta Joseph Smith selitti, että ”ilmoituksen hengen ensimmäiset kuiskaukset” ovat sitä, kun ”tunnet puhtaan älyn virtaavan itseesi” suoden sinulle ”äkillisiä oivalluksia”.7

”Sydämemme [hehkui] innosta.” Muistellessaan ylösnousseen Kristuksen antamaa opetusta kaksi Hänen opetuslapsistaan sanoi: ”Eikö sydämemme hehkunut innosta, kun hän kulkiessamme puhui meille ja opetti meitä ymmärtämään kirjoitukset?” (Luuk. 24:32.) Samoin Jeesus Kristus sanoi Oliver Cowderylle: ”Minä saatan sinun sydämesi palamaan sisälläsi” vahvistaen totuuden (OL 9:8, ks. myös 3. Nefi 11:3). Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on selittänyt, että tämä ”ei tarkoita palamisen aiheuttamaa kuumuutta vastaavaa tunnetta vaan rauhan ja lämmön, tyyneyden ja hyvyyden tunnetta”8.

”Tunnet, että se on oikein.” Jeesus Kristus opetti Oliver Cowderylle, että Oliver tietäisi Hengen avulla jonkin olevan totta, koska hän tuntisi, ”että se on oikein” (OL 9:8). Vanhin Scott tulkitsi tämän tarkoittavan, että ”vastaus tulee tunteena, johon liittyy vakaumus”9.

”Hiljaista huminaa.” Herra opetti Elialle, ettei Hän yleensä puhu dramaattisesti tulen, pyörretuulien ja maanjäristysten välityksellä, vaan useammin Hänen hengellinen yhteydenpitonsa on hienovaraista ”hiljaista huminaa” (1. Kun. 19:12).10 Tämä hengellinen ääni on kuin ”kuiskaus”, joka tunkeutuu ”aivan sieluun asti” (Hel. 5:30), ja ”vaikka sitä sanotaan ääneksi”, presidentti Packer opetti, ”se on pikemminkin ääni, jonka tuntee, kuin ääni, jonka kuulee”11.

”Olet saanut opetusta minun Hengeltäni.” Koska Henki puhuu hiljaisin ja hienovaraisin tavoin, me voimme saada ilmoitusta edes huomaamatta sitä. Herra selitti Oliver Cowderylle: ”Niin usein kuin olet kysynyt, olet saanut opetusta minun Hengeltäni. Ellei niin olisi tapahtunut, et olisi siinä, missä olet tällä hetkellä.” (OL 6:14.) Herra ohjasi häntä koko ajan, mutta Oliver ei tuolloin tunnistanut sitä. Vasta jälkikäteen, kun Herra huomautti siitä, hän saattoi katsoa taaksepäin ja nähdä Herran johdatuksen. Samalla tavoin mekin ”elämme ilmoituksessa”12 ja saatamme tunnistaa Hengen vasta kun Hän on johdattanut meitä.

”Mietin sitä yhä uudestaan.” Joseph Smith kuvaili erästä kokemusta, jonka hän sai Hengen vaikutukseen liittyen tutkiessaan pyhiä kirjoituksia. Hän sanoi, että eräs jae ”tuntui käyvän hyvin voimakkaana sydämeni jokaiseen tunteeseen. Mietin sitä yhä uudestaan.” (JS–H 1:12.) Mekin voimme tunnistaa Hengen, kun pyhien kirjoitusten jakeet ja profeetalliset opetukset koskettavat sydäntämme ja innoittavat meitä lukemaan ne uudelleen ja pohtimaan niitä.

”Rivin rivin päälle.” Vaikka toisinaan odotammekin ilmoituksen tulevan heti, Herra on selittänyt: ”Minä annan ihmislapsille rivin rivin päälle, opetuksen opetuksen päälle, vähän täällä ja vähän tuolla” (2. Nefi 28:30). Toisin sanoen Herran suosima menetelmä on antaa ilmoitusta asteittain, vähän kerrallaan, aivan kuten näkee auringonnousun vähitellen lisääntyvän valon sen sijaan että näkisi valon heti lampun sytyttämisen jälkeen.13 Usein tämä ilmoitus tunnistetaan vain, kun sitä tarkastellaan kokonaisuutena.

”Johdattaa tekemään hyvää.” Jotkut miettivät, onko kehotus tehdä hyvää lähtöisin Hengeltä vai vain heidän omista ajatuksistaan. Jeesus Kristus vastasi tähän opettaessaan Hyrum Smithille, kuinka tunnistaa Hänen Henkensä: ”Turvaa siihen Henkeen, joka johdattaa tekemään hyvää – –; ja tämä on minun Henkeni” (OL 11:12). Meidän tulee olettaa, että hengelliset kehotukset tehdä hyvää tulevat Hengeltä, ja meidän tulee toimia niiden mukaan.

Kuva
Nuori mies lukee pyhiä kirjoituksia

Valokuva Clayton Chan

”Olkaa levollisia ja tietäkää, että minä olen Jumala.” Toisinaan Herra ei vastaa Henkensä välityksellä niin nopeasti kuin odotamme. Se voi olla vaikeaa ja vaatii meitä osoittamaan uskoa Hänen ohjaukseensa ”[olla] levollisia ja [tietää], että minä olen Jumala” (OL 101:16). Presidentti Nelson on selittänyt: ”Saattaa olla aikoja, jolloin teistä tuntuu aivan kuin taivaat olisivat suljetut. Mutta lupaan, että kun olette edelleen kuuliaisia, ilmaisette kiitollisuutta jokaisesta siunauksesta, jonka Herra antaa teille, ja kun kärsivällisesti kunnioitatte Herran aikataulua, teille annetaan etsimäänne tietoa ja ymmärrystä.”14 Kun koemme tätä jumalallista hiljaisuutta, meidän tulee muistaa, kuten presidentti Oaks on opettanut, ”että Herra puhuu meille Henkensä kautta omana aikanaan ja omalla tavallaan. [Ja me] odotamme Herralta ilmoitusta.”15

Vaikka nämä kuvaukset ovat hyödyllisiä, ne ovat viime kädessä silti riittämättömiä. Kuten presidentti Packer on selittänyt: ”Meillä ei ole sanoja (ei edes pyhissä kirjoituksissa ole sellaisia sanoja), jotka kuvaisivat täydellisesti Henkeä. Pyhissä kirjoituksissa käytetään yleensä sanaa ääni, vaikka se ei olekaan täysin osuva. Näitä herkkiä, hienoja hengellisiä yhteyksiä ei nähdä silmillä eikä kuulla korvilla.”16 Loppujen lopuksi Hengen tunnistaminen on kuin maistaisi suolaa: sitä on vaikea kuvailla sanoin, mutta sen tunnistaa, kun sen on itse kokenut.17

Siksi meidän täytyy oppia tunnistamaan Henki omakohtaisesti. Vaikka emme voi saada väkisin aikaan hengellisiä kokemuksia, me voimme luoda ilmapiirin, jossa niitä voi tapahtua. Herra Jeesus Kristus on ilmoittanut joitakin pieniä ja yksinkertaisia asioita, joita voimme tehdä oppiaksemme kuulemaan Hänen puhuvan meille Henkensä välityksellä, jotta voimme paremmin tunnistaa tuon hengellisen vaikutuksen aina kun Hän puhuu meille.

Pyhät kirjoitukset. Herra Jeesus Kristus ilmoitti, että me voimme kuulla Hänen hengellisen äänensä puhuvan meille, kun tutkimme pyhiä kirjoituksia. Hän sanoi:

”Nämä sanat eivät ole ihmisiltä eivätkä ihmiseltä vaan minulta; – –

sillä minun ääneni puhuu ne teille, sillä ne annetaan teille minun Henkeni kautta, ja minun voimastani te voitte lukea niitä; – –

sen tähden te voitte todistaa, että te olette kuulleet minun ääneni” (OL 18:34–36).

Selittäessään tätä periaatetta vanhin Bednar opetti: ”Yksi tapa, jolla voin kuulla Häntä, on pyhissä kirjoituksissa. Pyhät kirjoitukset ovat Herran ennalta tallennettua ääntä. Se ei ole korvin kuultavan äänen kuulemista sinänsä, vaikka niin voikin tapahtua. Se on sitä, että kuulen pyhiä kirjoituksia tunteena – tunteena mielessäni, tunteena sydämessäni. Minulle pyhät kirjoitukset ovat avain niiden ajatusten ja tunteiden vastaanottamiseen ja tunnistamiseen.”18

Kuva
Seisomassa temppelin edessä

Temppeli. Presidentti Nelson on opettanut, että ”me voimme kuulla Häntä myös temppelissä. Herran huone on opin huone. – – Siellä me opimme, kuinka raottaa verhoa ja olla yhteydessä selkeämmin taivaaseen.”19 Profeetta Joseph Smith rukoili, että pystyisimme oppimaan tunnistamaan Hengen täydellisemmin temppelissä, kun hän rukoili, että ”[kaikki ne], jotka palvelevat tässä huoneessa – –, kasvaisivat sinussa ja saisivat Pyhän Hengen täyteyden” (OL 109:14–15). Kun johdonmukaisesti palvelemme temppelissä, me saamme kokemusta Hengen tuntemisesta ja kasvamme kyvyssämme tunnistaa Hänen äänensä elämässämme.

Profeetat. ”Lopuksi”, presidentti Nelson opetti, ”me kuulemme Häntä, kun otamme varteen profeettojen, näkijöiden ja ilmoituksensaajien sanat”20. Kun säännöllisesti kuuntelemme elävien profeettojemme ja apostoliemme sanomia ja toimimme heidän neuvojensa mukaan, me kutsumme Pyhän Hengen opettamaan meitä. Tämä on yksi tärkeä lähde lisää kokemuksiin Hengen kanssa, ja se voi auttaa meitä tunnistamaan Hänen vaikutuksensa.

Lisäksi me voimme rukoilla vilpittömästi, palvella uskollisesti kirkossa, tallentaa muistiin hengellisiä vaikutelmia ja nauttia sakramentin kelvollisesti. Kun teemme näitä asioita uskossa Jeesukseen Kristukseen, Henki tulee, ja me tunnistamme Hänet pyhien kirjoitusten kuvausten perusteella, Hänen kuiskauksensa tulevat meille tutuiksi oman kokemuksemme kautta ja tunnistamme varmemmin Hänen vaikutuksensa kaikilla elämämme osa-alueilla. ”Oppimalla tuntemaan Jumalan Hengen ja ymmärtämään sitä voit kasvaa ilmoituksen periaatteessa, kunnes tulet täydelliseksi Kristuksessa Jeesuksessa”21 ja saat ”Kristuksen mielen” (ks. 1. Kor. 2:16).