2023
4 kysymystä ja vastausta hengellisistä lahjoista
Syyskuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä

4 kysymystä ja vastausta hengellisistä lahjoista

Mitkä hengelliset lahjat auttavat sinua elämään ja palvelemaan runsaasti iankaikkiseen elämään johtavalla liittopolulla?

Kuva
Käsi pitelee lahjaa

Taivaallisella Isällä on työ meille jokaiselle. Ja meille kaikille on annettu ainutlaatuisia lahjoja, jotka valmistavat meitä rakentamaan Herran valtakuntaa tavalla, johon vain kukin meistä pystyy!1 Voimme myös jatkuvasti kasvaa ja kehittää uusia hengellisiä lahjoja tullaksemme enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi ja palvellaksemme Häntä.

Kuinka lahjojemme kehittäminen voi vaikuttaa maailmaan?

Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Kehotan teitä koko sydämeni toivolla rukoilemaan, että ymmärrätte teillä olevia hengellisiä lahjoja – että vaalitte, käytätte ja laajennatte niitä vielä aiempaakin enemmän. Kun teette niin, te tulette muuttamaan maailmaa.”2

Miten hengellisten lahjojemme kehittäminen auttaa meitä pääsemään osallisiksi Jeesuksen Kristuksen voimasta, jonka avulla voimme muuttaa maailmaa? Kun ymmärrämme, mitä hengelliset lahjamme ovat, alamme ymmärtää, kuinka ne voivat siunata muita ja myös auttaa meitä tulemaan enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi.

Mikä on hengellisten lahjojen tarkoitus?

Hengelliset lahjat ovat yksi tapa, jolla taivaallinen Isä auttaa meitä suorittamaan työtämme maan päällä sekä tulemaan itse ja tuomaan muita lähemmäksi Jeesusta Kristusta. Toimintamme sopii yhteen taivaallisen Isän jumalallisen työn kanssa, jonka tarkoituksena on ”ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen” (Moos. 1:39). Hän toteuttaa kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän, kun taas me käytämme hengellisiä lahjojamme ollaksemme kuuliaisia Hänen käskyilleen sekä suunnataksemme itsemme ja muut kohti Häntä.3

Pyhien kirjoitusten mukaan hengellisten lahjojemme perimmäisenä tarkoituksena on tuoda meidät Jeesuksen Kristuksen luo ja tehdä tästä kuolevaisuuden taipaaleesta hieman helpompi veljillemme ja sisarillemme – ”Jumalan lasten hyödyksi” (OL 46:26; ks. myös jakeet 8–9) ja ”seurakunnan rakentamiseksi” (1. Kor. 14:12).

Mitä hengellisiä lahjoja minun pitäisi tavoitella?

Vanhin Bruce R. McConkie (1915–1985) opetti, että ”hengellisiä lahjoja on lukematon määrä ja äärettömän monia lajeja”4. Jumala voi antaa mitä tahansa lahjoja, joita tarvitsemme Hänen tarkoitustensa toteuttamiseen, sekä kehittääksemme itseämme että auttaaksemme muita.

Presidentti George Q. Cannon ensimmäisestä presidenttikunnasta (1827–1901) opetti seuraavaa: ”Jos jollakulla meistä on vajavuuksia, on meidän velvollisuutemme rukoilla lahjaa, joka tekee meistä täydellisiä.”5 On olemassa äärettömän paljon erilaisia lahjoja, jotka vahvistavat meitä kohtaamaan mahdollisesti erilaisia haasteita tai heikkouksia. Kuten presidentti Cannon myös sanoi: ”Kenenkään ei pidä sanoa: ’Voi, en mahda sille mitään. Se kuuluu luonteeseeni.’ Hänellä ei ole siihen oikeutta.”6 Jeesuksen Kristuksen avulla me voimme saada kaikki lahjat, joita tarvitsemme kehittyäksemme ja muuttuaksemme enemmän Hänen kaltaisikseen.

Kun kehitämme itsessämme Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia, me pystymme myös kohottamaan ja palvelemaan muita Kristuksen kaltaisin tavoin. Sekä perheemme että yhteisömme hyötyvät, kun voimme tarjota heille parhaan itsemme.

Mitä hengellisiä lahjoja tarvitset kehittyäksesi ”luonnollisen ihmisen” (ks. Moosia 3:19) yläpuolelle ja tullaksesi sellaiseksi kuin Jumala haluaa sinun olevan?

Mitä hengellisiä lahjoja on olemassa?

Hengelliset lahjat eivät rajoitu siihen, mitä on mainittu kohdissa 1. Kor. 12:4–11, 30–31; Moroni 10:8–18 tai OL 46:7–26. Tässä on esimerkkejä kirkon johtajien mainitsemista hengellisistä lahjoista:

  • ”Pyytämisen lahja,

  • kuuntelemisen lahja,

  • lahja kuulla ja käyttää hiljaista ääntä,

  • kyky itkeä,

  • riidan välttämisen lahja,

  • sopuisuuden lahja,

  • lahja välttää tyhjää hokemista,

  • lahja etsiä vanhurskautta,

  • lahja olla tuomitsematta,

  • lahja etsiä opastusta Jumalalta,

  • opetuslapseuden lahja,

  • muista välittämisen lahja,

  • tutkistelun lahja,

  • rukoilemisen lahja,

  • voimallisen todistamisen lahja – –

  • Pyhän Hengen vastaanottamisen lahja.”7

  • ”On myötätuntoinen,

  • toiveikas,

  • tulee hyvin toimeen ihmisten kanssa,

  • organisoi tehokkaasti,

  • puhuu tai kirjoittaa vakuuttavasti,

  • opettaa selkeästi,

  • ja on ahkera”8 sekä

  • monia, monia muita.

Kuinka saan hengellisiä lahjoja?

Synnynnäisten lahjojen lisäksi on mahdollista kehittää monia muita hengellisiä lahjoja elämän aikana. Hengellisten lahjojen vastaanottaminen vaatii usein ponnistelua. Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on opettanut, että hengelliset lahjat ”eivät tule näkyvästi, automaattisesti ja välittömästi kaikille, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen lahjan”. Sen sijaan, hän jatkaa, ”hengellisten lahjojen vastaanottaminen perustuu uskoon, kuuliaisuuteen ja henkilökohtaiseen vanhurskauteen”.9

Vaikka niitä kutsutaan ”lahjoiksi”, emme todennäköisesti saa niitä passiivisesti. ”On todennäköisempää, että [taivaallinen Isä] antaa meille mahdollisuuksia kehittää niitä lahjoja, kuin että Hän vain soisi niitä meille ilman hengellistä ja fyysistä vaivannäköä”, seitsemänkymmenen koorumin jäsen, vanhin Juan Pablo Villar opettaa. ”Jos tavoittelemme lisää kärsivällisyyttä”, hän sanoo, ”saatamme huomata, että meidän pitää harjoitella sitä odottaessamme jotakin vastausta. Jos haluamme tuntea enemmän rakkautta lähimmäistämme kohtaan, voimme edistää sitä istuutumalla kirkossa jonkun uuden ihmisen viereen.”10

Hengelliset lahjat ohjaavat meitä kohti suurinta lahjaa

Hengelliset lahjat auttavat meitä etenemään liittopolulla – ja auttavat meitä kutsumaan muitakin kulkemaan kanssamme. Tämä polku johdattaa meidät siihen, mikä on ”suurin kaikista Jumalan lahjoista”: iankaikkiseen elämään (OL 14:7).

Kuten vanhin Bruce C. Hafen sanoi ollessaan seitsemänkymmenen koorumin jäsen: ”Me voimme saada iankaikkisen elämän, jos sitä haluamme, mutta vain, ellei ole mitään muuta, mitä haluamme enemmän.”11

Mitä sinä haluat eniten? Mitkä hengelliset lahjat auttavat sinua pääsemään tavoitteeseesi? Hengelliset lahjamme eivät ehkä muuta maailmaa kaikkien osalta, mutta niiden kehittäminen muiden palvelemiseksi muuttaa meidän maailmaamme ja niiden maailmaa, joita palvelemme.