2023
At vogte Herrens får timeligt og åndeligt
Oktober 2023


»At vogte Herrens får timeligt og åndeligt«, Liahona, okt. 2023.

At vogte Herrens får timeligt og åndeligt

Som Jesu Kristi disciple erklærer vi vores kærlighed til ham ved den måde, vi vogter hans får på.

Billede
Jesus holder et sort får

At finde den ene [Finding the One], Matt Warren

Ved en lejlighed spurgte den opstandne Herre Jesus Kristus Peter: »Elsker du mig?« Peter svarede: »Ja, Herre, du ved, at jeg har dig kær«. Jesus spurgte to gange til: »Elsker du mig?« Hver gang svarede Peter ja. Og hver gang svarede Jesus ved at sige: »Vogt mine lam« eller »Vær hyrde for mine får« (Joh 21:15-17).

På mit kontor ved Kirkens hovedsæde skildrer flere billeder på væggen Herren, der tjener, velsigner og helbreder sine får. De minder mig om, hvor dybt bekymret han er for alle sin Faders børns velfærd. Han er den gode Hyrde. Han kender og elsker sine får. Det er derfor, han gav Peter ansvaret for at vogte sine får.

Som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og Herren Jesu Kristi disciple opfordres vi ligeledes til at tage del i Herrens værk med at drage omsorg for og nære andre. Vi er kaldet til at vogte Herrens får både timeligt og åndeligt.

Timelige behov, åndelige behov

»Jeg er verdens lys,« sagde Jesus (Joh 8:12). Når enkeltpersoner og familier har presserende timelige behov, kan det dog være svært for dem at se hans lys og føle hans Ånd. De kan føle, at de lever i mørke.

Kirken har mange ressourcer til at hjælpe Herrens får med at forbedre deres fysiske og følelsesmæssige helbred, få uddannelse og arbejde og blive timeligt forberedt.1 Ofte ved de trængende ikke, hvor de skal henvende sig, eller hvilke ressourcer der er til rådighed. Nogle gange kan de være for generte eller flove til at bede om hjælp. Når vi holder Herrens befaling om at vogte hans får, kan vi hjælpe folk med at finde disse ressourcer.

Alle Kirkens ressourcer er baseret på evangeliske principper. Når enkeltpersoner anvender disse åndelige principper på deres timelige behov, vil det styrke deres tro på Jesus Kristus. På denne måde kan de mærke Frelserens lys i deres liv, de kan vokse i åndelig styrke og fortsætte på den pagtssti, der fører tilbage til vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus.

Samhørighed gennem faste, tiende og offerydelser

Herren har givet os to vigtige redskaber som hjælp til at vogte sine får, faste og betaling af tiende og offerydelser.

Når den udføres i den rette ånd, er faste langt mere end at gå uden mad og drikke. Det er et spørgsmål om tilbedelse, der styrker vores forhold til familie, venner og naboer og i sidste ende til Herren. Jeg ved, at når jeg har fastens ånd, er jeg mere opmærksom på andres behov. Jeg forstår bedre, hvordan jeg kan hjælpe dem.

Det kræver stor tro at betale tiende, men det øger også ens tro. Når vores tro vokser, vil Ånden tilskynde os til at give et gavmildt fasteoffer. Fasteofre giver en mulighed for anonymt at give af vores midler for at være til velsignelse for vores brødre og søstre i åndelige eller timelige behov. Faste og betaling af tiende og offerydelser forener os med Herren, vores familie og dem, vi tjener i Kirken.

Billede
tre kvinder taler med hinanden

Omsorg til at finde den ene

Jesus Kristus havde omsorg for alle omkring sig. Han søgte især efter den, der havde mest brug for ham. Når vi går ud som omsorgsbrødre eller -søstre, kan vi finde og drage omsorg for de trængende. Og når dem, I drager omsorg for, ved, at I virkelig kerer jer om dem, vil de føle evangeliets lys og kærlighed fra jer og Herren. De bliver også mere tilbøjelige til at bede om støtte fra jer og Kirken, hvis de har brug for det.

Hvis I ønsker at vogte Herrens får, er det at tjene andre et vidunderligt sted at begynde, del Herrens lys med dem og gør dem om nødvendigt opmærksom på nyttige ressourcer under jeres omsorgsbesøg.

Vær åben for inspiration

En søndag, mens jeg tjente som biskop i Mexico, sad jeg på podiet lige inden nadvermødet og lagde mærke til en søster, der kom ind i kirkesalen. Hun var nyomvendt og virkede altid genert. Ånden tilskyndede mig til at finde ud af, hvordan menighedsrådet kunne hjælpe hende til at føle sig mere afslappet i kirken. Jeg bad hjælpeforeningspræsidenten om at snakke med denne søster.

Nogen tid senere sagde hjælpeforeningspræsidenten til mig: »Biskop, denne søster har virkelig brug for at få ny tænder«.

Det var en af grundene til, at denne søster var så genert. Hun talte eller smilede ikke, fordi hun ikke ønskede, at nogen skulle se hendes tænder. Hjælpeforeningspræsidenten spurgte, hvad vi skulle gøre. Jeg besluttede mig for at vi skulle lade en tandlæge undersøge hende og finde ud af, hvad der skulle gøres.

»Er du sikker?« spurgte hjælpeforeningspræsidenten. »Det kan blive dyrt.«

Jeg sagde, at vi skulle fortsætte. Som menighed fandt vi en måde at hjælpe denne søster på. Da jeg så hende igen, talte og smilede hun. Jeg havde aldrig set hende smile før.

Fra da af ændrede denne søsters liv sig. Hun blev et mere aktivt medlem af menigheden og tog senere til templet. I dag er hun tempeltjener. Jeg er sikker på, at hvis jeg nogensinde tager til det tempel, hvor hun tjener, vil jeg se hende smile.

Jeg har opdaget, at når vi er opmærksomme på andres behov, kan vi styrke dem, hjælpe dem med at overvinde deres udfordringer, nære dem og hjælpe med at bringe dem til Jesus Kristus. Vi bør aldrig formode, hvad der kan eller ikke kan gøres. Med Herrens hjælp kan vi finde mange muligheder for at tjene og velsigne hans får.

Billede
billede af Jesus Kristus fra kirkevideo

Se til Jesus Kristus

I Det Nye Testamente læser vi om en kvinde, der havde lidt af blødninger i 12 lange år. Hun udøvede stor tro på Herren, da hun kom nærmere på ham i en folkemængde. Hun troede af hele sit hjerte, at hvis hun bare rørte ved hans tøj, ville hun blive helbredt. Da hun rørte ved kvasten på Herrens kappe, blev hun straks helbredt. (Se Luk 8:43-44). Jesus bad hende om at være ved godt mod og sagde: »Din tro har frelst dig; gå bort med fred« (Luk 8:48).

Hvis I har brug for timelig eller åndelig hjælp, så følg denne trofaste kvindes eksempel og se til Jesus Kristus. Stræk jer åndeligt ud og kom tættere på Herren, end I nogensinde har været før. Gennem jeres egen indsats og Jesu Kristi kraft kan I arbejde for jeres åndelige og timelige velfærd. Herren vil sørge for de mirakler, I behøver for at få opfyldt livets åndelige og praktiske behov i henhold til hans egen vilje, måde og timing.

Elsker vi ham?

Herrens spørgsmål til Peter kan han stille os alle: »Elsker du mig?« Hvis vores svar er ja, så må vi omsætte vores ord til handling. Som Jesu Kristi disciple erklærer vi vores kærlighed til ham ved den måde, vi vogter hans får på.

Uanset om det sker her eller på den anden side af sløret, vil Herren udøse sine velsignelser over os, når vi anvender hans lærdomme og tjener andre, som Ånden tilskynder os til. Mange af disse velsignelser findes i hans kirke i dag. Han lover os, hvis vi er trofaste, at »alt det, som min Fader har, gives [jer]« (L&P 84:38).

I vil føle Herrens kærlighed til jer og finde glæde i jeres liv, når I tilbringer jeres dage med at vogte hans får på den måde, som han ville have gjort det, hvis han levede blandt os i dag.

Note

  1. Se Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 22.1, JesuKristiKirke.org.