2023
Generalkonference: Vor tids manna
Oktober 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

Generalkonference: Vor tids manna

Gennem nutidige profeter og apostle har Gud givet os en metode til at finde den åndelige næring, vi søger.

Billede
mennesker, der indsamler manna

Omend det var en ørken med hede og sand eller et frafald med forvirring og tvivl, så fulgte der en sult efter udvandringen fra Egypten, og efter Jesu Kristi død fulgte der også en sult.

Den ene sult var fysisk, den anden åndelig.

For at tilfredsstille sine børns fysiske behov sendte Gud manna. Eter det store frafald sendte han en åndelig pendant af denne føde: Guds ord, der gives gennem en levende profet for at lede os til mannaen, Jesus Kristus.

Ligesom israelitterne lærte at forvente fysisk manna, kan vi forvente åndelig manna i dag.

Vores åndelige manna fra Gud

Hvor israelitterne vandrede i ørkenen, flakkede folk under det store frafald om »fra hav til hav, og fra nord til øst … og [søgte] efter Herrens ord, men de [fandt] det ikke (Am 8:12).

Denne flakken førte til slut til, at Jesus Kristus gengav sit evangelium gennem profeten Joseph Smith.

Ligesom Herren åbenbarede, hvor Israels folk ville finde deres fysiske manna, har han også åbenbaret for os, hvor vi kan finde sand åndelig næring: Fra skrifterne og vore nutidige profeters ord, der lærer os om den sande manna – Jesus Kristus, livets brød – og hans gengivne evangelium og sandheder.

Vi behøver ikke flakke i søgen efter sandheden, for vi har fået et løfte om, at »Gud Herren gør ikke noget, førend han har åbenbaret sine planer for sine tjenere, profeterne« (Am 3:7).

Præsident Russell M. Nelson har sagt, at »det er langt mere udmattende at søge lykken der, hvor man aldrig kan finde den!«1 Herrens råd, som profeter og apostle underviser om i skrifterne og ved generalkonferencen, vil give os varig glæde og sand næring. Ligesom det ville have været udmattende og skuffende for israelitterne, hvis de skulle prøve at finde mad at holde sig i live, vil vi også blive udmattede og skuffede, hvis vi løber til andre kilder for at søge sandheden.

Find manna gennem lydighed

Ligesom israelitterne var nødt til at adlyde Gud for at blive næret fysisk, må vi følge ham for at blive næret åndeligt.

»Da sagde Herren til Moses: ›Nu vil jeg lade brød regne ned til jer fra himlen. Hver dag skal folket gå ud og samle til det daglige forbrug, for at jeg kan sætte dem på prøve og se, om de følger min lov eller ej‹« (2 Mos 16:4, fremhævelse tilføjet).

Herren brugte manna som en mulighed til at finde ud af, om israelitterne ville være lydige mod alle hans befalinger. På samme måde er generalkonferencen en mulighed for os til at bevise vores lydighed mod ham gennem vores villighed til at lytte til hans profeter. Og ligesom israelitterne ikke kunne vælge og vrage mellem, hvad de skulle adlyde eller ignorere og stadig forvente de lovede velsignelser, kan vi heller ikke.

Israels folk lærte hurtigt, at mannaen ville opretholde livet for dem, hvis de samlede den i henhold til Guds instruktioner – den skulle indsamles dagligt. Vi lærer også, at når vi lytter til Guds udvalgte tjenere, vil det opretholde os åndeligt, når vi giver agt på det, der undervises i. Den manna, der består af Jesu Kristi ord, der gives under generalkonferencen, skal ikke kun indtages i løbet af en enkelt weekend. Når vi jævnligt vender tilbage til konferencetaler og indarbejder deres dyrebare sandheder i vores daglige studium, vil vi opdage, at vi konstant får næring.

Den sande manna, vi søger

Israelitterne vidste, at den mirakuløse manna kom fra Gud. Og vi kan med sikkerhed vide, at generalkonferencetaler kommer fra Gud, når vi går til ham i bøn og indbyder Ånden i vores liv hver dag. Som Moroni sagde: »Ved Helligåndens kraft kan I kende sandheden af alt« (Moroni 10:5).

Vi kan vide dette på grund af det, som profeter og apostle underviser i, hvem, de konstant underviser og vidner om, og som de i sidste ende repræsenterer og står på vegne af – Jesus Kristus.

Ligesom Gud sendte manna, sender han levende profeter.

Begge repræsenterer hans Søn, Jesus Kristus.

Jesus Kristus er den manna, som israelitterne søgte, og som vi også søger i dag.

»›Vore fædre spiste manna i ørkenen, som der står skrevet: ›Brød fra himlen gav han dem at spise.«

Jesus sagde så til dem: ›Sandelig, sandelig siger jeg jer: Moses gav jer ikke brødet fra himlen, men min fader giver jer brødet fra himlen, det sande brød.

For Guds brød er det, der kommer ned fra himlen og giver liv til verden.‹

De sagde til ham: ›Herre, giv os altid det brød!‹

Jesus sagde dem: ›Jeg er livets brød. Den, der kommer til mig, skal ikke sulte‹« (Joh 6:31-35).

Profeter hjælper os til at få del i livets brød – at få del i vor Frelser Jesus Kristus og hans gengivne evangelium. Når vi konsekvent lytter til og giver agt på deres lærdomme, vil vi blive åndeligt næret, mættet og styrket.

Jeg håber, at vi alle vil lytte til generalkonferencen.