Liahona
Jezus Christus in het Boek van Mormon
Januari 2024


‘Jezus Christus in het Boek van Mormon’, Liahona, januari 2024.

Jezus Christus in het Boek van Mormon

Hoe vaak wordt de Heer in het Boek van Mormon genoemd?

Afbeelding
Jezus Christus dient de mensen in Amerika

Wie is volgens u de hoofdpersoon in het Boek van Mormon? Hoewel sommigen Nephi, Alma of Mormon noemen, is Jezus Christus de echte hoofdpersoon. Nephi heeft geschreven:

‘Wij arbeiden ijverig om te schrijven, teneinde onze kinderen […] ertoe te bewegen in Christus te geloven. […]

‘En wij spreken over Christus, wij verheugen ons in Christus, wij prediken Christus, wij profeteren over Christus’ (2 Nephi 25:23, 26).

In 1978 publiceerde Susan Ward Easton een historisch artikel waaruit blijkt dat Jezus Christus de belangrijkste persoon in het Boek van Mormon is. Ze somde de verschillende titels van Jezus Christus op en toonde aan dat Hij in het Boek van Mormon 3925 keer bij naam of titel werd genoemd, wat neerkomt op gemiddeld eens in de 1,7 verzen.1

Uit deze waardevolle studie blijkt hoe belangrijk de Heiland in het Boek van Mormon is. Maar de frequentie waarmee Christus wordt genoemd, werd aanzienlijk onderschat doordat de voornaamwoorden die naar Hem verwijzen, werden uitgesloten.

Uiteindelijk is het aantal keren dat Jezus Christus wordt genoemd niet het belangrijkste detail dat we van het Boek van Mormon kunnen leren. Maar elke keer dat Hij genoemd wordt, kan ons iets over zijn goddelijke aard en zending leren. Wij hebben het Boek van Mormon zorgvuldig bestudeerd, en gelet op alle vermeldingen van Jezus Christus, waaronder titels en voornaamwoorden. We hebben er 7452 gevonden – gemiddeld meer dan één per vers.2 Titels van Christus maken grofweg 50 procent van de verwijzingen naar Christus in het Boek van Mormon uit, terwijl de rest uit voornaamwoorden bestaat.

Naar Jezus Christus zoeken, is een unieke manier om meer over Hem te leren. Zie hoe het volgende vers nadruk op Hem legt: ‘Begin te geloven in de Zoon van God, dat Hij zal komen om zijn volk te verlossen, en dat Hij zal lijden en sterven om hun zonden te verzoenen; en dat Hij wederom uit de doden zal opstaan, hetgeen de opstanding teweeg zal brengen, en dat alle mensen op de laatste dag – de oordeelsdag – voor Hem zullen staan om naar hun werken te worden geoordeeld’ (Alma 33:22; cursivering toegevoegd).

In de oorspronkelijke studie van zuster Easton zou dit vers als één verwijzing naar Christus zijn gerekend, namelijk de titel ‘Zoon van God’. Maar er wordt nog vijf keer aan de Heiland gerefereerd. Dit vers beklemtoont niet alleen dat Jezus Christus de Zoon van God is, maar ook dat Hij degene is die ons door zijn eeuwigdurende verzoening en opstanding verlost, en dat Hij onze rechter zal zijn.

Het krachtigst is wellicht de manier waarop Christus in het Boek van Mormon over Zichzelf spreekt. We lezen bijvoorbeeld dat de Heiland zegt: ‘Indien de mensen tot Mij komen, zal Ik hun hun zwakheid tonen. Ik geef de mensen zwakheid, opdat zij ootmoedig zullen zijn; en mijn genade is genoeg voor alle mensen die zich voor mijn aangezicht verootmoedigen; want indien zij zich voor mijn aangezicht verootmoedigen en geloof hebben in Mij, zal Ik maken dat zwakke dingen sterk voor hen worden’ (Ether 12:27; cursivering toegevoegd). Hoewel de naam van Christus niet in dit vers voorkomt, spreekt de Heiland acht keer over Zichzelf. Zijn rol wordt onderstreept als we in deze tekst naar de Heiland op zoek gaan.

Uit de volgende verzen blijkt de persoonlijke band van de Heiland met ieder mens, en wat zij voor Hem voelden:

‘Sta op en nader tot Mij om uw hand in mijn zijde te steken, en ook om de tekens van de nagels in mijn handen en in mijn voeten te voelen, opdat u zult weten dat Ik de God van Israël en de God van de gehele aarde ben, en ben gedood voor de zonden van de wereld.

‘En het geschiedde dat de menigte toetrad en de handen in zijn zijde stak en de tekens van de nagels in zijn handen en in zijn voeten voelde’ (3 Nephi 11:14–15; cursivering toegevoegd).

Hoewel we zijn tekens nog niet kunnen voelen, kunnen we door het Boek van Mormon ons persoonlijke getuigenis van Jezus Christus verdiepen.

Door de vele keren dat de Heer in het Boek van Mormon wordt genoemd, kunnen we ons beter bewust worden van zijn centrale rol in dit heilige werk. De Heiland in het ‘Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus’ zoeken, is een krachtige manier om dichter tot Hem te komen.

Noten

  1. Zie Susan Ward Easton, ‘Names of Christ in the Book of Mormon’, Ensign, juli 1978, 60–61.

  2. In sommige verzen wordt Christus meerdere malen genoemd, in andere helemaal niet. Gemiddeld wordt Jezus Christus één keer genoemd in elke 0,88 verzen in het Boek van Mormon.