Liahona
Onderwijs – een cruciaal fundament voor onze zending
Januari 2024


Digitaal thema-artikel

Onderwijs – een cruciaal fundament voor onze zending

Naar de toespraak ‘The Education, the Mission, and the World’, gehouden op 28 februari 2023 tijdens een devotional aan de Brigham Young University – Hawaii. De volledige toespraak staat op speeches.byuh.edu.

De wereld moet weten wat u weet van de geweldige zegeningen die Jezus Christus zijn volgelingen biedt.

Afbeelding
een collage van mensen die studeren en nieuwe vaardigheden leren

De Heer houdt van u en rekent erop dat u zijn licht doorgeeft aan iedereen met wie u omgaat. Hij wil dat uw leven een lichtbaken voor uw vrienden en familieleden is. Hij verwacht dat u getuigt dat onze hemelse Vader bestaat, dat wij allemaal zijn geestkinderen zijn, en dat alle mensen daarom onze broeders en zusters zijn. De Heer verwacht ook dat u getuigt van zijn heilige zending op aarde – dat Hij de Zoon van de levende God is, dat Hij was, dat Hij is en dat Hij zal komen (zie Leer en Verbonden 68:6).

Onderwijs als godsdienstige verantwoordelijkheid

President Russell M. Nelson, onze profeet, heeft in mei 2022 tegen jongvolwassenen gezegd: ‘Onderwijs is erg belangrijk. Ik beschouw het als een godsdienstige plicht.’1 De Heer ziet onderwijs niet los van spiritualiteit.

Hij gaf ons in Leer en Verbonden 88:77–78 zelfs het gebod om ‘elkaar [te] onderwijzen’, met de belofte dat zijn genade ons zou helpen om ‘alle dingen [te leren] die met het koninkrijk van God te maken hebben’. En wat zijn die dingen die met zijn koninkrijk te maken hebben? De lijst in vers 79 verrast u misschien, omdat er niet alleen evangelieonderwerpen zoals geloof en bekering in staan. De lijst omvat ook (met toevoeging van enkele toepasselijke studiegebieden): 

  • ‘Dingen […] in de hemel’: De sterren en planeten? De atmosfeer van de aarde? Luchtvaart? (Ik denk dat ouderling Uchtdorf het met me eens is!) 

  • ‘Dingen […] op de aarde’: De bouw? Productie? Industrie? Computertechniek? Gezondheidswetenschappen en alles wat daarmee te maken heeft? Zoölogie? Biologie? Biochemie? Landbouw? 

  • ‘Dingen […] onder de aarde’: Geologie? Mineralogie? Oceanografie? Zeebiologie? 

  • ‘Dingen die geweest zijn’: Geschiedenis?

  • ‘Dingen die nu zijn’: Recente gebeurtenissen? Politicologie? Sociologie? Bedrijfswetenschappen? Publieke beleidsvorming?

  • ‘Dingen die binnenkort moeten geschieden’: Weersvoorspelling? Financiële prognoses? Analyse van mogelijke pandemieën? Technologische ontwikkelingen? 

  • ‘Dingen die binnenslands zijn’: Binnenlandse zaken zoals onderwijs, belastingen, rechtsgeleerdheid, plaatselijke stadsontwikkeling en planning van voedselproductie? 

  • ‘Dingen die buitenslands zijn’: Buitenlandse zaken? Internationale betrekkingen? Diplomatie?

  • ‘De oorlogen en de verwikkelingen van de natiën, en de oordelen die op het land rusten; en ook kennis van landen en van koninkrijken’: Verschillende staatsvormen, culturen en talen? Antropologie? Kunststromingen en literaire tradities van over de hele wereld?

Wauw! Dat is veel meer dan we in een mensenleven kunnen bestuderen (en ik weet zeker dat de Heer wil dat we nog meer leren!).

En waarom wil Hij dat we dat allemaal leren? 

Niet alleen zodat u een goede baan kunt vinden, al vindt Hij dat wel belangrijk. Maar Hij heeft een bredere visie, en Hij heeft eerder eeuwige gevolgen voor ogen. Dat wordt in vers 80 beschreven: ‘Opdat u in alle dingen voorbereid zult zijn wanneer Ik u wederom uitzend om de roeping waartoe Ik u heb geroepen en de zending die Ik u heb opgedragen, groot te maken.’ 

Onderwijs als voorbereiding op onze zending

Dat is kennelijk het belangrijkste doel van onderwijs: ons voorbereiden op de zending die God ons heeft gegeven, en als voorbereiding op onze volgende zending. 

Misschien zeggen sommigen van u: ‘Mijn volgende zending? Ik ben al op zending geweest. Moet ik nog een keer op zending?’ 

Eigenlijk is er maar één zending. Als u een voltijdzending hebt vervuld, was dat een geweldige periode van doelgericht dienstbetoon aan de Heer. Maar dat was niet het begin of het einde van de zending waarmee Hij u hiernaartoe heeft gestuurd. En wat voor zending is dat dan? Denk maar aan de volgende beschrijvingen uit de Schriften: 

  • ‘Wij zullen een aarde maken waarop [Gods kinderen] kunnen wonen; en wij zullen hen hiermee beproeven om te zien of zij alles zullen doen wat de Heer, hun God, hun ook zal gebieden’ (Abraham 3:24–25).

  • Een engel van de Heer zei tegen Adam en Eva: ‘Daarom zult u alles wat u doet, in de naam van de Zoon doen, en u zult zich bekeren en God voor eeuwig aanroepen in de naam van de Zoon’ (Mozes 5:8). En Adam en Eva ‘maakten alle dingen bekend aan hun zonen en hun dochters’ (Mozes 5:12).

  • Na zijn opstanding zei de Heiland tegen Petrus: ‘Weid mijn schapen’ (Johannes 21:17), en tegen zijn discipelen: ‘Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen. En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld’ (Mattheüs 28:19–20).

  • Toen Christus in Amerika verscheen, zei Hij: ‘De werken die u Mij hebt zien doen, die zult u eveneens doen’ (3 Nephi 27:21).

  • In de tijd van Joseph Smith zei Hij: ‘Nu, zie, een wonderbaar werk staat op het punt onder de mensenkinderen tevoorschijn te komen. Daarom, u die zich in dienst van God begeeft, zie toe dat u Hem met geheel uw hart, macht, verstand en kracht dient, opdat u ten laatsten dage schuldeloos voor God zult staan. Daarom, indien u verlangens hebt om God te dienen, bent u tot het werk geroepen’ (Leer en Verbonden 4:1–3).

  • En in onze tijd zegt de Heer bij monde van zijn levende profeet, president Russell M. Nelson: ‘De vergadering van Israël [is] het belangrijkste werk dat er nu op aarde gebeurt. Een zeer belangrijk aspect van deze vergadering is een volk voor te bereiden dat bekwaam, klaar en waardig is om de Heer bij zijn komst te verwelkomen; een volk dat er al voor gekozen heeft om Jezus Christus boven deze gevallen wereld te verkiezen; een volk dat zich verheugt in de keuze om de hogere, heiligere wetten van Jezus Christus na te leven. Ik roep u op, lieve broeders en zusters, dat rechtvaardige volk te worden. Koester en eer uw verbonden boven alle andere verplichtingen. […] Laat God in uw leven zegevieren.’2

Als ik onze zending kon samenvatten, zou ik dat als volgt doen: 

  • Gods geboden, zijn hogere en heiligere wet, onderhouden. 

  • Jezus Christus met heel ons hart volgen en alles in zijn naam doen. 

  • En dat allemaal aan Gods andere kinderen bekendmaken, om ze ter voorbereiding op de wederkomst van de Heer tot Hem terug te vergaderen. 

Hoe kan onderwijs u op deze zending voorbereiden? Er zijn veel mogelijke antwoorden op deze vraag, maar hier zijn er alvast een paar:

  • Als we meer over de hemel en de aarde leren, kunnen we meer eerbied voor Jezus Christus als Schepper ontwikkelen.

  • Als we meer over het verleden, het heden en de toekomst leren, kunnen we zien wat in de geschiedenis van de mensheid de gevolgen van gehoorzaamheid – en ongehoorzaamheid – aan Gods geboden zijn geweest.

  • Als we leren over de ‘verwikkelingen van de natiën, […] van landen en van koninkrijken’ kunnen we meer begrip opbrengen voor culturele verschillen. Hoe beter we het hart van de mensen in de wereld kennen – hun behoeften, hun waarden en wat ze belangrijk vinden – hoe beter we voorbereid zijn om het evangelie met ze te delen op een manier die ze zullen begrijpen, omarmen en koesteren. 

Ik heb er het volste vertrouwen in dat u en ik deze zending kunnen volbrengen, omdat Jezus Christus zijn zending heeft volbracht. Ons succes hangt van Hem af, en Hij was trouw aan de zending die zijn Vader Hem gaf – een zending die alleen Hij kon vervullen. 

Ik getuig dat Jezus Christus zijn zending heeft volbracht zodat u de uwe kunt volbrengen. Hij gaf het pad aan en ging ons voor.3 Nu is het uw zending om zijn pad – het verbondspad – te volgen en aan iedereen bekend te maken. Lehi zei: ‘Hoe belangrijk is het dus om deze dingen bekend te maken aan de bewoners van de aarde’ (2 Nephi 2:8). Maak het uw kinderen, uw broeders en zusters, de schapen van de Heer, alle natiën bekend – ja, tot de voleinding van de wereld. Maak het bekend in woord en daad, door te vertellen en na te leven wat u over de Heiland weet. Maak het bekend door God en zijn kinderen met heel uw hart, macht, verstand en kracht te dienen in dit geweldige werk van de vergadering van Israël, door een volk voor te bereiden dat in staat is, klaarstaat en waardig is om de Heer bij zijn wederkomst te ontvangen. 

Bescherming tegen de wereld

Dit is uw zending, en het is echt een geweldige zending. De wereld heeft nodig wat u als verbondsvolgeling van Christus kunt bieden. De uitdaging is dat u in die wereld moet leven terwijl u uw belangrijke zending volbrengt. En het is een complexe wereld, waarin de tegenstander subtiele wapens gebruikt, u probeert te misleiden, het verkeerde goed laat lijken, en het goede langzaam verdraait totdat het verkeerd is. 

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft in de algemene oktoberconferentie 2022 gezegd: ‘In de drukte van ons dagelijks leven en in de beroering van de hedendaagse wereld kunnen wij van de eeuwige waarden die er het meest toe doen worden afgeleid, door plezier, welvaart, populariteit en erkenning als onze voornaamste prioriteiten te stellen.’4

Hoe gaat dat in zijn werk? Het gaat ongeveer als volgt: 

  • We kopen een paar zwarte schoenen voor ons werk. Na verloop van tijd hebben we een bruin paar nodig voor het weekend. Dan hebben we een blauw paar nodig dat bij onze nieuwe outfit past, maar dat past dan weer niet bij onze lievelingsoutfit – daar hebben we witte schoenen voor nodig. En voordat we het weten, hebben we tien of vijftien paar schoenen. Maar we hebben nog steeds maar twee voeten! 

  • Samen met onze huwelijkspartner besluiten we dat het belangrijk is om als gezin tijd met elkaar door te brengen. In ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ staat immers dat ‘een geslaagd huwelijk en een hecht gezin worden gegrondvest op, en in stand gehouden met, de beginselen van [onder andere] gezonde ontspanning.’ Dus we maken elk jaar als gezin een leuk nieuw uitje. Na verloop van tijd worden de reizen langer. Ze vallen ook op zondag, op plekken waar geen kerkgebouw is. Ze worden ook duurder, en uiteindelijk geven we alles uit wat we hebben – en zelfs wat we niet hebben! Ik denk dat u deze uitspraak weleens hebt gehoord: ‘We kopen dingen die we niet nodig hebben, met geld dat we niet hebben, om indruk te maken op mensen die we niet leuk vinden!’ Maar we zetten wel al onze foto’s op onze sociale media en hopen op veel likes! 

President Nelson zei hierover: ‘Wat betekent het om de wereld te overwinnen? Het betekent dat we de verleiding weerstaan om wereldse zaken boven die van de Heer te stellen. Het betekent dat we meer op de leer van Christus vertrouwen dan op de filosofieën van mensen. Het betekent dat we behagen in de waarheid scheppen, bedrog afwijzen, en “ootmoedige volgelingen van Christus” worden. Het betekent dat we ons onthouden van alles wat de Geest wegjaagt. Het betekent dat we zelfs onze meest gekoesterde zonden willen “afleggen”.’5

Denk aan deze leringen van onze profeet. Schrijf ze op en lees ze nog eens door als u door wereldse zorgen wordt verleid: 

  • Stel de zaken van de Heer boven die van de wereld. 

  • Vertrouw meer op de leer van Christus dan op de filosofieën van mensen. 

  • Schep behagen in eeuwige waarheid, die we vinden in de Schriften en de woorden van hedendaagse profeten en apostelen. 

  • Wees een ootmoedig volgeling van Christus. 

  • Onthoud u van alles wat de Geest wegjaagt. De Heilige Geest bestaat echt, en is een prachtige gave in uw leven. U kunt en moet altijd naar de ingevingen van de Geest streven. 

  • Laat uw meest gekoesterde zonden achter u! 

President Nelson citeerde ook deze belofte van president Ezra Taft Benson (1899–1994): 

‘Mensen die hun leven aan God overdragen, zullen ontdekken dat Hij meer inhoud aan hun leven kan geven dan zijzelf. Hij zal

  • hun vreugde verdiepen,

  • hun inzicht vergroten,

  • hun verstand verlichten, […]

  • hun binnenste verkwikken,

  • hun zegeningen vermenigvuldigen,

  • hun kansen vergroten,

  • hun ziel troosten,

  • vrienden bezorgen, en

  • rust schenken.’6

Heeft de wereld werkelijk iets dat in de buurt komt van wat de Heer u biedt? 

De wereld moet weten wat u weet van de geweldige zegeningen die Jezus Christus zijn volgelingen biedt. 

De Heer rekent op u

Ik besluit waarmee ik begon: De Heer houdt van u en rekent erop dat u zijn licht doorgeeft aan iedereen met wie u omgaat. Hij wil dat uw leven een lichtbaken voor uw vrienden en familieleden is. Hij verwacht dat u getuigt dat onze hemelse Vader bestaat en dat u getuigt van de heilige zending van de Heer op aarde.

Uw opleiding is cruciaal voor de zending die God u heeft gegeven. En uw zending is cruciaal en dringend nodig in deze wereld.