Liahona
Waarom veranderde God mijn leven niet?
Januari 2024


‘Waarom veranderde God mijn leven niet?’, Liahona, januari 2024.

Jongvolwassenen

Waarom veranderde God mijn leven niet?

Toen mijn huwelijk in een nachtmerrie veranderde, ontdekte ik hoe belangrijk keuzevrijheid is.

Afbeelding
hand die met een pen in een open boek schrijft

Toen ik 23 jaar was, werd ik in de tempel aan de man van mijn dromen verzegeld. Dat was de gelukkigste dag van mijn leven.

Maar alles wat ik altijd had verwacht, begon met duizelingwekkende snelheid uit elkaar te vallen. Mijn man begon me lichamelijk en emotioneel steeds meer te mishandelen.

Ik was in de war en leed pijn. Ik begreep niet waarom mijn getrouwheid geen verschil in mijn huwelijk leek uit te maken. Ik had een voltijdzending vervuld, mijn verbonden nageleefd, de geboden onderhouden en was zelfs tempelwerkster geweest. Maar hoezeer ik ook probeerde om dichter bij Jezus Christus te komen, mijn huwelijk werd alleen maar moeilijker.

Nu ik terugkijk, besef ik dat ik, hoewel ik onder gebed had overwogen of ik met mijn man moest trouwen en geloofde dat we problemen konden oplossen, signalen van potentiële problemen had genegeerd die later in ons huwelijk aan de oppervlakte kwamen.

Antwoorden zoeken

Na vijf jaar eenzaamheid, mishandeling en misbruik begon mijn relatie met mijn hemelse Vader en Jezus Christus onder de situatie te lijden. Mijn verwachtingen voor mijn leven waren ontspoord en onvervuld.

Ik voelde me ontredderd.

Toen duidelijk werd dat mijn man niet wilde veranderen, vroeg ik God om me uit mijn situatie te bevrijden of me het juiste pad te tonen. Maar toen de antwoorden die ik nodig had niet kwamen, gaf ik mijn hemelse Vader de schuld van mijn pijn.

Ik bleef naar de kerk gaan en mijn verbonden naleven, maar mijn hart was vol verbittering over het gebrek aan leiding.

Op een dag besefte ik dat ik het antwoord op mijn situatie al had: ik moest mijn keuzevrijheid gebruiken om te handelen en mijn situatie te veranderen. En ik wist welke beslissing het beste zou zijn voor mijn einddoel om naar mijn hemelse Vader terug te keren.

Uiteindelijk besloot ik een stap voorwaarts te zetten: ik praatte met mijn man, en wonder boven wonder slaagden we erin onze relatie in harmonie te beëindigen.

Het vermogen om te kiezen

Door deze moeilijke ervaring begreep ik hoe krachtig en belangrijk onze door God gegeven gave van keuzevrijheid is.

President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Als we terugkijken, zien we welke grote gevolgen sommige van [onze] keuzes hebben gehad. We maken betere keuzes en nemen betere beslissingen als we naar andere mogelijkheden op zoek gaan en ons afvragen waar die toe zullen leiden. Als we dat doen, volgen we de raad van president Russell M. Nelson om te beginnen met het eindpunt in gedachten. Voor ons ligt het eindpunt altijd op het verbondspad dat door de tempel naar het eeuwige leven leidt, de grootste van alle gaven van God.’1

Ik besefte dat mijn hemelse Vader zich niet bemoeit met iemands keuzevrijheid. Hij liet mij mijn eigen beslissing nemen om met mijn man te trouwen. Hij zou ook mijn man niet dwingen om te veranderen, ook al hield ik me aan mijn verbonden, omdat een eeuwig huwelijk vergt dat beide partners een geestelijke en stoffelijke inspanning leveren en Jezus Christus volgen.

Als we met moeilijkheden te maken krijgen, kunnen we onze keuzevrijheid gebruiken om ons perspectief, onze houding en zelfs onszelf te veranderen. Dat is de goddelijke gave van keuzevrijheid. Onze hemelse Vader wil dat we Hem en de Geest zoeken, en dan op onszelf vertrouwen om de beste beslissingen te nemen.

Ons tot de Heiland wenden

Aanvankelijk verwachtte ik dat ik snel van mijn huwelijk zou genezen en verder zou gaan, maar dat proces verloopt langzaam en moeizaam. Door therapie, luisteren naar boodschappen van profeten, lezen van de Schriften, gebed, en de liefde en steun van vrienden en familie, krijg ik hoop op een betere toekomst. Nu ik mijn keuzevrijheid gebruik om genezing te vinden, kijk ik uit naar een leven met vergeving en een goede band met anderen, onder wie de Heiland.

Nu ik steeds beter begrijp hoe ik mijn keuzevrijheid kan gebruiken, is mijn verbittering tegenover God in begrip veranderd, en is mijn relatie met Hem hersteld.

Daar draait het evangelie om: onze eigen keuzes maken om tot Christus te komen, gehoor geven aan de raad van de profeten die ons aanmoedigen om onze keuzevrijheid te gebruiken om op de Heer te vertrouwen, en een prachtig, gelovig leven leiden.

Zuster Camille N. Johnson, algemeen ZHV-presidente, heeft gezegd: ‘Het verheven beginsel van keuzevrijheid staat ons uiteraard toe om zelf ons verhaal te schrijven. […] Maar Jezus Christus staat klaar om ons als goddelijk instrument te gebruiken, […] om een meesterwerk te schrijven […] als [wij] het geloof [hebben] om toe te laten dat Hij de schrijver van [ons] verhaal is.’2

Mijn huwelijk beëindigen, was een van de pijnlijkste ervaringen die ik ooit heb meegemaakt. Maar ik heb geleerd dat we, als we met onverwachte beproevingen geconfronteerd worden, naar geestelijke leiding kunnen streven en beslissingen kunnen nemen om vooruitgang op het verbondspad te maken. Als we onze hemelse Vader en Jezus Christus volgen, kunnen we altijd hoop op goede dingen hebben, en op de beloofde zegeningen van vrede en vreugde.

De auteur woont in Chili.