Liahona
Discipelschap in het dagelijks leven
Januari 2024


Digitaal thema-artikel: leringen van kerkleiders op sociale media

Discipelschap in het dagelijks leven

Ontdek wat profeten, apostelen en andere kerkleiders op sociale media hebben gezegd over het volgen van de Heer, Jezus Christus.

Afbeelding
Christus geneest de verlamde man

Tijdens zijn aardse bediening zei de Heiland: ‘Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen’ (Johannes 8:31). Volgens de Gids bij de Schriften is een ‘Discipel’ een ‘volgeling van Jezus Christus’. Als we ernaar streven het voorbeeld van de Heiland te volgen, zal Hij ons terug naar onze hemelse Vader leiden.

President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Het evangelie van Jezus Christus is het plan waardoor wij kunnen worden waarvoor wij als kinderen van God geschapen zijn. Die vlekkeloze en vervolmaakte staat wordt bereikt door een gestage opeenvolging van verbonden, verordeningen en handelingen, een opeenstapeling van goede keuzes en voortdurende bekering. “Dit leven is de tijd voor de mens om zich erop voor te bereiden God te ontmoeten” (Alma 34:32).

‘Dit is de tijd dat wij aan onze persoonlijke bekering werken en proberen te worden wat onze hemelse Vader van ons verwacht.’1

Waar we ons ook op onze reis van discipelschap bevinden, deze recente boodschappen van kerkleiders op sociale media kunnen ons helpen om trouwe discipelen van Jezus Christus te blijven.

Leiding op niet-traditionele paden

Afbeelding
President M. Russell Ballard

‘Het hebt misschien het gevoel dat u niet het “traditionele” pad van de mensen om u heen bewandelt. U bent misschien bang om vooruit te gaan omdat u veel verschillende richtingen op kunt gaan. U vraagt zich misschien af wat de Heer van u verwacht – u staat vast op een kruispunt met vele mogelijkheden.

‘In plaats van u zorgen te maken of u het juiste pad bewandelt, kunt u uw energie beter besteden aan de dingen die een verschil maken. Stel duidelijke en concrete doelen om te worden wat u wilt. Streef tijdens dit proces naar leiding van de Heer.

‘Als u twijfelt aan de volgende stap, doe dan alsof u al bent wie u wilt zijn. Als u dat doet, zult u uiteindelijk die persoon worden. Uiteindelijk zullen uw daden en uw houding ertoe leiden dat u de persoon wordt die u wilt zijn.

‘Als u uw best doet om deze persoon te worden en geloof in Gods plan voor u oefent, zult u de gemoedsrust hebben dat uw leven de juiste richting op gaat – ook als uw pad niet helemaal duidelijk is of anders is dan dat van de mensen om u heen.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 23 augustus 2023, facebook.com/mrussell.ballard.

Moeilijke en veeleisende tijden van discipelschap

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

‘God waakt over ons. […] We kunnen Hem altijd vertrouwen. […] Hij verhoort onze gebeden vaak door anderen.

‘Op dagen die het uiterste van ons lijken te vergen, weten we dat er niet meer van ons verwacht wordt dan ons geloof toelaat. Het oude gezegde luidt: “Het uiterste van de mens is een kans voor God.” We ontdekken pas hoe sterk we zijn als we worden beproefd, gezuiverd en nogmaals worden beproefd.

‘Vaak – misschien meestal – zijn de moeilijke, veeleisende periodes in ons leven de periodes waarin we groeien – de periodes die ons vormen. Ze veranderen ons van wie we nu zijn in wie we moeten worden.’

Ouderling Jeffrey R. Holland, Facebook, 6 juni 2023, facebook.com/jeffreyr.holland.

Verenigde discipelen op het verbondspad

Afbeelding
Ouderling Dieter F. Uchtdorf

‘Harriet en ik zijn onlangs teruggekeerd van een geweldig bedieningsbezoek aan Dubai. […]

‘We woonden een prachtige avondmaalsdienst bij in de afgehuurde danszaal van een hotel, waar we met andere discipelen van Jezus Christus uit de hele wereld God aanbaden. Ons hart liep over van dankbaarheid toen de leden van de kerk ons daar omarmden. Het is geweldig om deel uit te maken van een wereldwijde kerk die het universele evangelie van Jezus Christus verkondigt en naleeft.

‘Wie of waar we ook zijn, Jezus Christus is onze kracht. We kunnen vrede in Hem en eenheid met zijn trouwe discipelen ervaren, of we nu in Utah of Dubai, Londen of Brazilië zijn. Waar ter wereld we ook zijn, we zijn allemaal verenigd op het verbondspad naar ons thuis bij onze hemelse Vader.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 16 maart 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Het pad van de Heiland

Afbeelding
Ouderling Dieter F. Uchtdorf

‘Van zijn geboorte tot zijn kruisiging en uiteindelijke opstanding was Jezus Christus in de weer om zijn zending te vervullen. Als zijn discipelen zijn wij gezonden om zijn weg te leren volgen.

‘We hebben deze week het genoegen gehad om de voetstappen van de Heiland geestelijk en lichamelijk te volgen – onder meer in Bethlehem, waar de Heiland werd geboren en aan zijn aardse reis begon.

‘Tijdens ons bezoek aan de Sint-Catharinakerk, die traditioneel als de geboorteplek van Jezus Christus wordt gezien, dacht ik na over de reis van discipelschap waarop wij ons allemaal bevinden. Tijdens een devotional aan het BYU Jerusalem Center deelde ik enkele gedachten over discipelschap.

‘Als volgelingen van Jezus Christus streven we ernaar om als onze Heiland te worden en zijn voorbeeld te volgen in alles wat we doen. Vanaf het moment dat wij het pad van discipelschap betreden, ontvangen wij zichtbare en onzichtbare zegeningen van God.

‘Waar we ook zijn, u en ik kunnen vandaag het pad van discipelschap bewandelen. Laten wij nederig zijn; laten wij met heel ons hart tot onze Vader in de hemel bidden en ons verlangen uiten om dichter tot Hem te komen en van Hem te leren.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 22 april 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Afbeelding
tekening van twee mensen op een pad

Discipelen – leren en volgen

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

‘Doen. Worden. Overwinnen. Delen.

‘Er zijn maar weinig ervaringen zo opbouwend als met de zendelingen in hun opleidingscentrum. Het was inspirerend! Kathy en ik waren er onlangs met enkele familieleden. Ik heb enkele gedachten die op ons allemaal van toepassing zijn.

‘Zendelingen moeten een sterk en duidelijk begrip ontwikkelen van wat ze geloven, weten en voelen. Dat heeft een grote invloed op hun werk. Dat geldt ook voor u en mij.

‘Een discipel van Jezus Christus worden is meer dan alleen over Hem leren. Het vereist dat we Gods woorden in de Schriften bestuderen, in overeenstemming met ons geloof handelen, en het voorbeeld van de Heiland volgen. Leren en volgen gaan hand in hand.

‘Op zending heb ik geleerd op de Heiland te vertrouwen, op Hem te steunen, Hem te zoeken, en Hem mij te laten troosten als ik het moeilijk had. Die lessen hebben mij mijn hele leven geleid, zoals uw ervaringen u leiden.

‘Als zendelingen – en als volgelingen van Jezus Christus – onderwijzen en helpen we mensen die klaar zijn om dichter tot de Heiland te komen. Alle mensen met wie we omgaan zouden door onze daden en woorden moeten voelen dat God hen liefheeft en dat wij toegewijd zijn aan onze Heiland, Jezus Christus.’

Ouderling Neil L. Andersen, Facebook, 23 april 2023, facebook.com/neill.andersen.

De veiligste, snelste en gelukkigste weg voorwaarts

Afbeelding
Ouderling Gerrit W. Gong

‘“Alle dingen kan ik aan door Christus, Die mij kracht geeft” (Filippenzen 4:13). […]

‘Als jonge discipelen van Christus in deze tijd krijgen jullie met grote obstakels op jullie pad te maken. […]

‘Bedenk dat het verbondspad de veiligste, snelste en gelukkigste weg voorwaarts is. Die verbonden – samen met profeten, zieners en openbaarders – zijn de wegwijzers die je op je reis terug naar onze hemelse Vader leiden.’

Ouderling Gerrit W. Gong, Facebook, 30 januari 2023, facebook.com/gerritw.gong.

Vrede uitdragen

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

‘Als volgelingen van Jezus Christus dragen wij de vrede uit die ons door Hem en zijn zoenoffer zo vrijgevig wordt geboden.

‘We verkondigen de vrede van de Heiland ook door de manier waarop we met elkaar omgaan. Een van de duidelijkste signalen dat we dichter tot de Heiland naderen en meer als Hij worden, is de liefdevolle, geduldige en vriendelijke wijze waarop we met onze medemensen omgaan, wat de omstandigheden ook zijn.

‘Als we ernaar streven om de eigenschappen van de Heiland te ontwikkelen, kunnen we een instrument van zijn vrede in de wereld worden, volgens het patroon dat Hij Zelf heeft gevestigd. Ik nodig u uit om te bedenken hoe wij opbouwende en ondersteunende mensen met een begripvol en vergevingsgezind hart kunnen zijn, mensen die het beste in anderen proberen te zien en dit nooit vergeten: “Als er iets deugdzaam, liefelijk, of eerzaam of prijzenswaardig is, dan streven wij dat na” (Geloofsartikelen 1:13).’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 2 april 2023, facebook.com/soares.u.

Een inspirerende discipel

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

‘Tijdens mijn recente bezoek aan Brazilië had ik een onverwachte – maar onvergetelijke – ervaring met een inspirerende discipel van Christus, Marcos Rossi.

Marcos werd geboren met het syndroom van Hanhart, een zeldzame afwijking waardoor zijn armen en benen zich niet volledig konden ontwikkelen. Volgens de artsen had hij maar 30 jaar te leven, maar zelfs nu hij die leeftijd voorbij is, laat hij zich niet tegenhouden door zijn beperkingen. Hij is echtgenoot en vader, auteur, surfer, skateboarder, diepzeeduiker, zanger, internationaal spreker en nog veel meer.

‘We hebben allemaal beperkingen, maar het draait erom hoe we leren en groeien door de obstakels die ons anders zouden tegenhouden. Ondanks zijn moeilijkheden heeft Marcos een sterk geloof. Hij begrijpt dat zijn beproevingen tijdelijk zijn. Omdat hij dankbaar is voor het eeuwige plan van zijn hemelse Vader, is hij elke dag gelukkig en gemotiveerd.

‘Onze Vader wil dat we op een dag bij Hem terugkeren en er is ons beloofd dat we in de Heiland kunnen worden vervolmaakt. Tot die dag is Hij elke stap op onze sterfelijke reis met ons. Als we ons tot Hem wenden, zullen we ondanks onze moeilijkheden vreugde vinden.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 14 augustus 2023, facebook.com/soares.u.

Dagelijkse toewijding aan God

Afbeelding
Presidente Camille N. Johnson

‘We vinden verlichting – van teleurstelling, hartzeer en beproeving – als we ons hart en verstand op Jezus Christus afstemmen. Om ons op Hem af te stemmen en afgestemd te blijven, wijden we ons dagelijks aan God toe, bidden we en bestuderen we de Schriften. We bekeren ons dagelijks. We dienen. We gebruiken woorden die ‘deugdzaam, liefelijk, of eerzaam of prijzenswaardig’ zijn (Geloofsartikelen 1:13).

‘Door al deze dingen te doen, nodigen we de Geest uit. We luisteren aandachtig naar de manifestaties van de Heilige Geest. We passen onze gedachten en tijdsbesteding zo aan dat we voortdurend in verbinding met de hemel staan.’

Zuster Camille N. Johnson, Facebook, 29 augustus 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Uw tempo en uw vooruitgang

Afbeelding
Zuster Kristin M. Yee

‘Ik heb afgelopen zaterdag een wedloop van 5 kilometer gelopen, met enkele fantastische mannen en vrouwen op de conferentie “Samen in Christus” voor jonge alleenstaanden in Utah. Ik werd geraakt door de Geest die op die avond aanwezig was. We hadden zoveel plezier en energie toen we bijeenkwamen, over Christus spraken en in de buurt van zijn heilige huis hardliepen. Ik wil u een paar vergelijkingen vertellen die mij opvielen.

‘Ten eerste moesten we in ons eigen tempo hardlopen.

‘Mijn doel was om de hele 5 kilometer te blijven lopen, niet te stoppen en de wedstrijd uit te lopen. (Ik hield mijn verwachtingen laag!) Tijdens mijn voorbereiding besefte ik dat ik veel verder kon lopen als ik dat consequent in mijn eigen tempo deed. In deze prachtige wedloop waren sommige mensen snel, andere langzaam, sommige wandelden en sommige duwden vrienden of familieleden in een rolstoel voort. Het ging er niet om wie de eerste of laatste was, maar om elkaar aan te moedigen om door te gaan, het samen te doen en het af te maken.

‘Uw tempo en vooruitgang zijn een kwestie tussen u en de Heer. En ik denk dat Hij Zich niet zo bezighoudt met uw plaats in vergelijking met degene voor of achter u. Ik denk dat Hij u juist wil helpen om door te gaan, waar u zich ook op uw persoonlijke reis terug naar Hem bevindt. Dus vind en geniet van uw tempo, en laat uw hemelse Vader en de Heiland uw stappen sterken en verlichten!

‘Ten tweede rennen we samen beter!

‘Ik vond het heerlijk om zoveel geweldige discipelen van de Heiland te ontmoeten en met ze te hardlopen! Met anderen naast mij was ik gemotiveerd om door te gaan, en leek de afstand niet zo ver. Een zuster zei tegen me: “Ik ren veel beter met u erbij!” Ik vond het fijn om elkaar toe te juichen. Anderen onderweg helpen gaf ons de motivatie om door te gaan. Op de een of andere manier had ik genoeg adem om tijdens het hardlopen te praten. Ik had het gevoel dat ik nog langer had kunnen doorgaan. Dat kwam volgens mij door de mensen met wie ik hardliep en voor Wie we hardliepen. We kwamen in Christus bijeen.

‘En net zoals we elkaar in deze wedloop van 5 kilometer opbeurden en aanmoedigden, werkt de Heiland in onze sterfelijke wedloop vaak door anderen om onze lasten te verlichten, ons kracht te geven, aan te moedigen en veiligheid, troost en vreugde te bieden. Hij biedt ons verlichting door de mensen die naast ons lopen.

‘Het laatste stuk was lang en bergopwaarts en leidde rechtstreeks naar de Saratoga Springstempel (Utah), die ’s avonds verlicht was. Ik zal de vriendschap en liefde op weg naar de finish niet snel vergeten. Mogen we elkaar sterken en meer vreugde voelen als we samen in Christus de wedloop van het leven lopen.’

Zuster Kristin M. Yee, Facebook, 18 augustus 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Het voorbeeld van Jezus Christus in ons dagelijks leven

Afbeelding
Zuster Tracy Y. Browning

‘Jezus Christus nodigt ons uit om zijn voorbeeld in ons dagelijks leven te volgen. Hij belooft ons ook geluk als we ons best doen om Hem te volgen en ons leven volgens zijn voorbeeld te leiden. Ik heb onlangs een groter verlangen gekregen om net als onze Heiland geduldiger te zijn. Jezus Christus was in zijn aardse leven en bediening het volmaakte voorbeeld van geduld. Hij droeg alles en deed alles met gewillige onderworpenheid aan onze hemelse Vader. […]

‘Ik hou van [het] liedje [“Ik wil graag als Jezus worden”] omdat het precies beschrijft wat ik elke dag probeer te doen, namelijk het voorbeeld van onze Heiland volgen. […]

‘In de eerste strofe staat […]: “Ik wil graag als Jezus worden en volg dus zijn voorbeeld na.” Ik vind dat een prachtige boodschap.

‘We leren daarover meer in Johannes 13:15: “Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook u zult doen zoals Ik […] heb gedaan.” Ik vind dat een krachtige uitspraak. De Heiland verschaft ons het patroon dat we moeten volgen, en als we Hem zoeken en dat patroon volgen, gaan we meer op Hem lijken.

‘Daarom moedig ik u aan om te leren hoe Jezus wil dat wij meer als Hij worden. En probeer daar dan heel bewust iets van op te nemen in uw gedrag, handelingen en woordgebruik.’

Zuster Tracy Y. Browning, Facebook, 27 april 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Kinderen als discipelen van Jezus Christus

Afbeelding
Zuster Tracy Y. Browning

‘Kinderen zijn misschien klein van gestalte, maar niet klein van geest. De meeste kinderen gebruiken geen moeilijke woorden maar leggen dingen eenvoudig uit. Ze zijn onbevreesd als ze weten dat iets waar is. Ze verkondigen dingen. Dat doen ze zonder dubbelzinnigheid. Daarom vind ik hun getuigenis altijd zo krachtig, en ik hoop dat we ze als discipelen van Jezus Christus zullen zien.

‘We nodigen ze uit om op 8-jarige leeftijd verbonden te sluiten, en dat doen ze ook. En zij zijn ook discipelen. Als we ze vragen om als discipel op te treden, ze als discipel beschouwen en ze als discipel behandelen, zullen ze aan al onze verwachtingen voldoen.’

Zuster Tracy Y. Browning, Facebook, 11 augustus 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Noot

  1. Dallin H. Oaks, ‘Opdracht tot wording’, Liahona, januari 2001, 41.