Liahona
Zoek naarstig en u zult vinden
Januari 2024


‘Zoek naarstig en u zult vinden’, Liahona, januari 2024.

Zoek naarstig en u zult vinden

De Heer heeft geopenbaard hoe we waarheid en leiding kunnen ontvangen.

Afbeelding
vergrootglas

Toen mijn vrouw, Regina, en ik naar ons thuisland, Brazilië, terugkeerden, nadat we van 2016 tot 2019 in het zendingsgebied Luanda (Angola) werkzaam waren geweest, moesten we een belangrijke beslissing nemen. Voordat we op zending gingen, hadden we ons huis verkocht. Na onze thuiskomst moesten we kiezen of we een huis zouden kopen of huren. Hoe konden we de juiste beslissing nemen?

Zo’n beslissing behoort tot de vele taken, activiteiten en zorgen van het dagelijks leven waar we allemaal mee te maken krijgen. Soms kunnen ze ons afleiden van de prachtige zegeningen en voorrechten die alleen het herstelde evangelie van Jezus Christus kan bieden. Met zoveel verplichtingen en taken is het soms moeilijk om te weten wat juist is of welke richting we op moeten. Dan kunnen we ons door een overvloed aan verwachtingen plots overweldigd voelen.

Gelukkig hoeven we van onze liefdevolle hemelse Vader niet in ons eentje te bepalen wat waar is of wat we moeten doen.

De bron van alle waarheid

Voordat Hij deze aarde verliet, beloofde onze Heiland, Jezus Christus, zijn discipelen dat de Vader de Trooster, ofwel de Heilige Geest, zou zenden om hen te zegenen. ‘De Trooster’, zei Jezus, ‘zal u in alles onderwijzen en u [alles] in herinnering brengen’ (Johannes 14:26).

Een belangrijke rol van de Heilige Geest is verkondiger van waarheid (zie Johannes 16:13). Onze hemelse Vader is de bron van alle geopenbaarde waarheid, hetzij door profeten, zieners en openbaarders, hetzij door de Heilige Geest. Als we ernaar streven om de Heilige Geest bij ons te hebben, zal onze hemelse Vader ons zelfs door de moeilijkste tijden leiden.

Bid, zoek en klop

Omdat onze hemelse Vader ons wil inspireren, onderwijzen, instrueren en opbouwen, zegt Hij: ‘Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden’ (Mattheüs 7:7; zie ook Lukas 11:9; 3 Nephi 14:7).

Toen Nephi hoorde wat zijn vader, Lehi, in het visioen van de boom des levens had gezien, zei Nephi dat hij ‘eveneens verlangde die dingen te zien en te horen en te weten door de macht van de Heilige Geest, die de gave van God is aan allen die Hem ijverig zoeken, zowel in tijden van weleer als in de tijd dat Hij Zich aan de mensenkinderen zal openbaren’ (1 Nephi 10:17).

Naar waarheid zoeken, vergt ijver. Als we ijverig zijn, streven we er voortdurend, oprecht en naarstig naar om de waarheid en de wil van de Heer voor ons te leren kennen. Als we ijverig naar waarheid van de Heer streven, komen we in alle fasen van ons leven dichter tot Hem.

De profeet Joseph Smith leerde al vroeg in zijn leven dat oprecht naar antwoord op vragen zoeken een van de doeltreffendste manieren is om waarheid te vinden (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:10, 18). We kunnen de volgende vragen stellen als we naar waarheid zoeken. De antwoorden zijn een patroon dat we kunnen volgen om de waarheid te leren kennen.

Afbeelding
vrouw houdt de Schriften vast en bidt

Tot wie wenden we ons voor waarheid?

Aan het eind van het Boek van Mormon nodigt de profeet Moroni iedereen uit om God met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus te vragen ‘of deze dingen niet waar zijn’. Moroni getuigt dat God ‘de waarheid [van het Boek van Mormon] aan u [zal] openbaren door de macht van de Heilige Geest. En door de macht van de Heilige Geest kunt u de waarheid van alle dingen kennen’ (Moroni 10:4–5).

God, onze eeuwige Vader, heeft een praktische en toegankelijke manier bedacht waarop zijn kinderen Hem vragen kunnen stellen (zie Jakobus 1:5) en elke dag, elk uur – te allen tijde – dicht bij Hem kunnen komen. Deze eenvoudige, krachtige manier is het gebed.

Alma’s leringen aan zijn zoon Helaman zijn volledig op ons van toepassing: ‘Roep God aan voor al je onderhoud. […] Laten al je handelingen tot de Heer zijn, en waarheen je ook gaat, laat het in de Heer zijn, ja, laten al je gedachten tot de Heer uitgaan; ja, laten de gevoelens van je hart voor eeuwig op de Heer zijn gericht’ (Alma 37:36). Alma zei ook: ‘Raadpleeg de Heer bij al je handelingen, en Hij zal je ten goede leiden’ (Alma 37:37). We hebben geen specifieke tijd of plek nodig om te bidden. We kunnen misschien niet altijd hardop bidden, maar we kunnen altijd een gebed in ons hart hebben (zie Alma 34:27).

De antwoorden die we op onze gebeden krijgen, zijn misschien niet altijd wat we verwachten. Soms zijn ze zelfs helemaal niet wat we willen. Het kan ook langer duren dan we willen voordat onze gebeden worden verhoord. Soms kan het een tijdje stil zijn. Maar onze hemelse Vader is Zich bewust van onze behoeften. Zijn antwoorden zijn altijd voor ons welzijn. We hoeven alleen maar met geloof in Jezus Christus voorwaarts te gaan. (Zie Lukas 11:9–13.)1

Onze Heiland en Verlosser heeft gezegd dat we onze hemelse Vader alleen via Hem kunnen bereiken. ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven’, zei Jezus. ‘Niemand komt tot de Vader dan door Mij’ (Johannes 14:6). Daardoor wordt elk alternatief of obstakel in onze communicatie met God geëlimineerd. Daarom worden alle gebeden, toespraken, getuigenissen, lessen en zoveel andere dingen die we doen – in de kerk, thuis met ons gezin, of alleen – in de naam van Jezus Christus gedaan.

Wat moet onze houding zijn?

Om waarheid te vinden, moeten we oprecht zijn en eerlijke bedoelingen hebben. Als we onze hemelse Vader nederig aanroepen, verklaren we onszelf bereid om te handelen naar de antwoorden die we ontvangen en breiden we ons vermogen uit om dat te doen.

Door oprechtheid en een eerlijke bedoeling kunnen we doen wat onze hemelse Vader van ons verlangt, in plaats van wat wij willen doen. We geven duidelijk blijk van ons vertrouwen in onze hemelse Vader als we ‘onderworpen, zachtmoedig, ootmoedig, geduldig, [en] vol liefde [zijn], gewillig [ons] te onderwerpen aan alles wat de Heer goeddunkt [ons] op te leggen’ (Mosiah 3:19). Door die eigenschappen gaan we begrijpen en erop vertrouwen dat onze hemelse Vader altijd doet wat het beste voor ons is.

Afbeelding
persoon aan de voet van een berg kijkt omhoog

Foto, Lee Michael Ragsdale

Hoe krijgen we antwoord?

Toen mijn vrouw en ik ons afvroegen of we een huis moesten kopen of huren, gingen we in gebed, we dachten erover na en spraken erover. Uiteindelijk kregen we het gevoel dat we geen huis moesten kopen. Met geloof gaven we gehoor aan het antwoord dat we kregen, zonder te weten wat er in ons leven zou gebeuren.

Ongeveer anderhalf jaar later, in april 2022, werd ik als algemeen zeventiger geroepen. Na de algemene aprilconferentie van 2022 hadden we maar drie weken de tijd om Brazilië voor onze eerste opdracht te verlaten. Omdat we in een huurhuis woonden, was de verhuizing veel makkelijker. Nu zien Regina en ik duidelijk in dat de Heer ons bij die beslissing heeft geleid.

Nephi ontving ook naar zijn verlangen. Door ijverig naar waarheid te zoeken, te geloven en erop te vertrouwen dat zijn hemelse Vader waarheid aan hem zou openbaren, kon Nephi zien wat zijn vader had gezien. Hij zag de boom des levens, die de liefde van God voorstelt – de liefde die ‘boven alles het begerenswaardigst’ is ‘en het vreugdevolst voor de ziel’ (1 Nephi 11:22, 23).

Door middel van de Heilige Geest openbaart onze hemelse Vader waarheid die voor al zijn kinderen beschikbaar is. Bij monde van de profeet Joseph Smith heeft de Heer geopenbaard dat de Heilige Geest tot ons verstand en ons hart zal spreken (zie Leer en Verbonden 8:2), zich aan ons ‘gevoel schijnt op te dringen’ (Leer en Verbonden 128:1), onze boezem in ons zal ‘doen branden’ (Leer en Verbonden 9:8), onze ziel met vreugde zal vervullen, ons verstand verlichten of ons verontruste hart vrede schenken (zie Leer en Verbonden 11:13; 6:14–15, 22–23).

Ik getuig dat Gods waarheid twijfel en angst verdrijft en ons getuigenis versterkt. Net als Nephi zeg ik: ‘Want hij die ijverig zoekt, zal vinden’ (1 Nephi 10:19). God zal waarheid openbaren als we er ijverig naar zoeken, want ‘Hij beloont wie Hem zoeken’ (Hebreeën 11:6). En Hij doet dat zo duidelijk dat er geen twijfel over bestaat dat zijn hand ons leidt.

Noot

  1. Zie Richard G. Scott, ‘De goddelijke gave van het gebed gebruiken’, Liahona, mei 2007, 8–11.