Liahona
Etsikää uutterasti, niin te löydätte
Tammikuu 2024


”Etsikää uutterasti, niin te löydätte”, Liahona, tammikuu 2024.

Etsikää uutterasti, niin te löydätte

Herra on ilmoittanut, kuinka me voimme etsiä totuutta ja ohjausta elämässämme.

Kuva
suurennuslasi

Kun vaimoni Regina ja minä palasimme kotiin Brasiliaan palveltuamme Luandan lähetyskentällä Angolassa vuosina 2016–2019, meidän oli tehtävä tärkeä päätös. Olimme myyneet talomme ennen lähetystyötämme. Vuosi kotiinpaluun jälkeen meidän oli valittava, ostaisimmeko vai vuokraisimmeko talon. Kuinka valitsisimme sen, mikä meille on oikein?

Tällainen päätös on yksi niistä monista jokapäiväisen elämän tehtävistä, toiminnoista ja huolista, joita meille kaikille tulee. Toisinaan ne voivat kääntää huomiomme pois niistä loistavista siunauksista ja etuoikeuksista, joita vain Jeesuksen Kristuksen palautettu evankeliumi tarjoaa meille. Kun meillä on niin monia sitoumuksia ja vastuita, voi olla haastavaa tietää, mikä on totta tai mihin suuntaan meidän tulee mennä. Se voi saada meidät yhtäkkiä tuntemaan, että valtavat vaatimukset musertavat meidät.

Onneksi rakastava taivaallinen Isämme ei ole jättänyt meitä yksin selvittämään, mikä on todellista tai mitä meidän pitäisi tehdä.

Kaiken totuuden lähde

Ennen kuin Vapahtajamme Jeesus Kristus lähti tästä maailmasta, Hän lupasi opetuslapsilleen, että Isä lähettäisi Lohduttajan eli Pyhän Hengen siunaamaan heitä. Jeesus sanoi, että Pyhä Henki ”opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken” (Joh. 14:26).

Pyhän Hengen keskeinen rooli on olla totuuden ilmoittaja (ks. Joh. 16:13). Taivaallinen Isämme on kaiken ilmoitetun totuuden lähde, tulipa se sitten profeettojen, näkijöiden ja ilmoituksensaajien kautta tai meille henkilökohtaisesti Pyhän Hengen kautta. Kun pyrimme saamaan Pyhän Hengen kumppanuuden, taivaallinen Isämme opastaa meitä läpi vaikeimpienkin aikojen.

Pyytäkää, etsikää ja kolkuttakaa

Koska taivaallinen Isämme haluaa innoittaa, opettaa, neuvoa ja vahvistaa meitä, meitä on kehotettu: ”Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.” (Matt.7:7, ks. myös Luuk. 11:9; 3. Nefi 14:7.)

Kun Nefi kuuli isänsä Lehin sanat tämän näystä elämän puusta, Nefi sanoi olevansa ”myös halukas näkemään ja kuulemaan ja tietämään näistä asioista Pyhän Hengen voimalla, joka on Jumalan lahja kaikille niille, jotka etsivät häntä uutterasti” (1. Nefi 10:17).

Totuuden etsiminen edellyttää uutteruutta. Kun olemme uutteria, me pyrimme johdonmukaisesti, vilpittömästi ja tarmokkaasti tietämään totuuden sekä Herran tahdon elämässämme. Uutteruus totuuden etsimisessä Herralta tuo meitä lähemmäksi Häntä elämämme kaikissa vaiheissa.

Profeetta Joseph Smith oppi varhain elämässään, että yksi tehokkaimmista tavoista löytää totuus on etsiä uskollisesti vastauksia kysymyksiin (ks. JSH 1:10, 18). Saatamme totuutta etsiessämme esittää seuraavia kysymyksiä. Vastaukset esittävät mallin, jota voimme noudattaa oppiaksemme tuntemaan totuuden.

Kuva
nainen pitelee pyhiä kirjoituksia ja rukoilee

Kenen puoleen käännymme löytääksemme totuuden?

Mormonin kirjan lopussa profeetta Moroni kehottaa jokaista kysymään Jumalalta vilpittömin sydämin, vakain aikein ja Kristukseen uskoen, ”eivätkö nämä asiat ole totta”. Moroni todistaa, että Jumala ”ilmoittaa [Mormonin kirjasta] teille totuuden Pyhän Hengen voimalla. Ja Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta.” (Moroni 10:4–5.)

Jumala, iankaikkinen Isämme, on järjestänyt käytännöllisen ja helposti lähestyttävän tavan, jolla Hänen lapsensa voivat kysyä Häneltä (ks. Jaak. 1:5) ja lähestyä Häntä joka päivä, joka hetki – aina. Tämä yksinkertainen mutta voimallinen tapa on rukous.

Alman opetukset pojalleen Helamanille soveltuvat täysin meihin: ”Huuda Jumalan puoleen kaiken elantosi puolesta.” ”Kaikki tekemisesi – –, ja minne menetkin, tapahtukoon se Herrassa; niin, suuntautukoot kaikki ajatuksesi Herraan; niin, kohdistukoon sydämesi kiintymys Herraan ikuisesti. (Alma 37:36). Alma opetti myös: ”Kysy Herralta neuvoa kaikissa tekemisissäsi, niin hän ohjaa sinua hyväksesi” (Alma 37:37). Me emme tarvitse mitään tiettyä aikaa tai paikkaa, jossa rukoilla. Vaikka emme ehkä aina pysty rukoilemaan ääneen, me voimme aina pitää rukouksen sydämessämme (ks. Alma 34:27).

Vastaukset, joita saamme rukouksiimme, eivät ehkä aina ole sitä, mitä odotamme. Joskus vastaus saattaa olla jopa vastoin tahtoamme. Vastauksen saaminen rukouksiimme voi myös kestää kauemmin kuin toivomme. Toisinaan emme saa minkäänlaista vastausta vähään aikaan. Mutta taivaallinen Isä on perillä meidän tarpeistamme. Hänen vastauksensa ovat aina meidän hyväksemme. Meidän pitää vain kulkea eteenpäin uskoen Jeesukseen Kristukseen. (Ks. Luuk. 11:9–13.)1

Vapahtajamme ja Lunastajamme on julistanut, ettemme milloinkaan saavuta taivaallista Isää, ellei se tapahdu Hänen kauttaan. ”Minä olen tie, totuus ja elämä”, Jeesus sanoi. ”Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani” (Joh. 14:6). Tämä poistaa kaikki muut vaihtoehdot tai jopa minkä tahansa esteen yhteydenpidossamme Jumalan kanssa. Tästä syystä kaikki rukoukset, puheet, todistukset, oppitunnit ja niin monet muut asiat, joita me teemme – kirkossa, kotona perheemme kanssa tai itseksemme – tehdään Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Millainen asenne meillä tulisi olla?

Totuuden löytämiseksi meidän on oltava vilpittömiä ja meillä täytyy olla totuudenmukaiset aikeet. Kun nöyrästi huudamme taivaallisen Isän puoleen, me annamme itsellemme tilaisuuden toimia saamiemme vastausten mukaan ja laajennamme kykyämme tehdä niin.

Vilpittömyys ja vakaat aikeet saavat meidät tekemään asioita, joita taivaallinen Isä haluaisi meidän tekevän, eivät sitä, mitä me itse haluamme tehdä. Osoitamme selvästi taivaalliselle Isälle, että luotamme Häneen, kun olemme alistuvia, sävyisiä, nöyriä, kärsivällisiä, sellaisia, jotka ovat täynnä rakkautta ja halukkaita alistumaan kaikkeen, mitä Herra näkee hyväksi panna meidän kannettavaksemme (ks. Moosia 3:19). Näiden ominaisuuksien avulla me opimme ymmärtämään ja luottamaan, että taivaallinen Isä tekee aina sen, mikä on meidän parhaaksemme.

Kuva
henkilö istumassa ja katsomassa ylös vuorelle

Valokuva Lee Michael Ragsdale

Kuinka vastauksia tulee?

Päättäessämme, ostammeko vai vuokraammeko talon, vaimoni ja minä rukoilimme, pohdimme ja puhuimme asiasta paljon. Lopulta mieleemme ja sydämeemme tuli tunne, ettei meidän pitäisi ostaa taloa. Noudatimme uskossa tuota saamaamme vastausta tietämättä, mitä elämässämme oli tapahtumassa.

Noin puolitoista vuotta myöhemmin, huhtikuussa 2022, minut kutsuttiin johtavana auktoriteettina palvelevaksi seitsenkymmeneksi. Huhtikuun 2022 yleiskonferenssin jälkeen meillä oli vain kolme viikkoa aikaa lähteä Brasiliasta suorittamaan ensimmäistä tehtäväämme. Se, että asuimme silloin vuokratussa talossa, teki muuton paljon helpommaksi. Nykyään Regina ja minä voimme selvästi nähdä, että Herra ohjasi meitä päätöksessämme.

Myös Nefi sai halunsa mukaisesti. Etsimällä uutterasti totuutta sekä uskomalla ja luottamalla siihen, että taivaallinen Isä ilmoittaisi hänelle totuuden, Nefiä siunattiin niin, että hän näki sen, mitä hänen isänsä näki. Hän näki elämän puun, joka kuvaa Jumalan rakkautta – rakkautta, joka ”on kaikkein haluttavinta” ja ”riemullisinta sielulle” (1. Nefi 11:22, 23).

Pyhän Hengen kautta taivaallinen Isämme ilmoittaa totuuden, joka on kaikkien Hänen lastensa ulottuvilla. Herra ilmoitti profeetta Joseph Smithin välityksellä, että Pyhä Henki voi puhua mielellemme ja sydämellemme (ks. OL 8:2), vaikuttaa tunteisiimme (ks. OL 128:1) saattaa sydämemme palamaan sisällämme (ks. OL 9:8), täyttää sielumme ilolla, valaista mielemme tai puhua rauhaa levottomalle sydämellemme (ks. OL 11:13; 6:14–15, 22–23).

Todistan, että Jumalan totuus karkottaa epäilyksen ja pelon ja vahvistaa todistustamme. Nefin kanssa julistan: ”Sillä se, joka etsii uutterasti, löytää” (1. Nefi 10:19). Jumala ilmoittaa totuuden, jos me etsimme sitä uutterasti, sillä Hän ”palkitsee ne, jotka etsivät häntä” (Hepr. 11:6). Ja Hän tekee sen niin selvästi, ettei jää epäilystäkään siitä, että Hänen kätensä ohjaa meidän elämäämme.

Viite

  1. Ks. Richard G. Scott, ”Rukouksen ylimaallisen lahjan hyödyntäminen”, Liahona, toukokuu 2007, s. 8–11.