Liahona
Koulutus – keskeinen perusta tehtävämme toteuttamiselle
Tammikuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä

Koulutus – keskeinen perusta tehtävämme toteuttamiselle

Hartaustilaisuuden puheesta ”The Education, the Mission, and the World”, joka pidettiin opiskelijoille Brigham Young yliopiston Havaijin kampuksella 28. helmikuuta 2023. Koko puhe on osoitteessa speeches.byuh.edu.

Maailman pitää tietää, mitä sinä tiedät niistä suurenmoisista siunauksista, joita Jeesus Kristus tarjoaa niille, jotka seuraavat Häntä.

Kuva
Kollaasi ihmisistä, jotka opiskelevat ja oppivat uusia taitoja

Herra rakastaa sinua ja luottaa siihen, että tuot Hänen valoaan kaikille, joiden kanssa olet tekemisissä. Hän haluaa elämäsi olevan johtotähti ystävillesi ja sukulaisillesi. Hän odottaa sinun todistavan taivaallisen Isämme todellisuudesta – että me kaikki olemme Hänen henkilapsiaan ja siksi koko ihmiskunta on veljiämme ja sisariamme. Herra odottaa sinun myös todistavan Hänen pyhästä tehtävästään tämän maan päällä – että Hän on elävän Jumalan Poika, että Hän oli, että Hän on ja että Hän on tuleva (ks. OL 68:6).

Koulutus uskonnollisena vastuuna

Presidentti Russell M. Nelson, profeettamme, sanoi nuorille aikuisille toukokuussa 2022: ”Koulutus on hyvin tärkeää. Pidän sitä uskonnollisena vastuuna.”1 Herra ei pidä koulutusta erillisenä hengellisyydestä.

Itse asiassa jakeissa OL 88:77–78 Hän antoi meille käskyn opettaa toisiamme luvaten, että Hänen armonsa auttaa meitä oppimaan kaikkea, mikä kuuluu Jumalan valtakuntaan. Ja mitä ovat ne asiat, jotka kuuluvat Hänen valtakuntaansa? Jakeen 79 luettelo saattaa yllättää sinut, koska siinä ei ole mukana vain evankeliumin aiheita kuten usko ja parannus. Siihen sisältyy myös oppia seuraavista (ja joitakin mahdollisia pohdintojani siitä, kuinka ne voisivat liittyä siihen, mitä voimme opiskella): 

  • ”Siitä, mikä on – – taivaassa”: Tähdet ja planeetat? Maan ilmakehä? Ilmailu? (Luulen, että vanhin Uchtdorf olisi kanssani samaa mieltä!) 

  • ”Siitä, mikä on – – maan päällä”: Rakentaminen? Teollisuus? Teollisuusprosessit? Tietotekniikkaa? Terveystiede ja kaikki sen haarat? Eläintiede? Biologia? Biokemia? Maatalous? 

  • ”Siitä, mikä on – – maan alla”: Geologia? Kivennäistiede? Valtameritiede? Meribiologia? 

  • ”Siitä, mikä on ollut”: Historia?

  • ”Siitä, mikä on”: Ajankohtaiset tapahtumat? Valtiotiede? Sosiologia? Liiketoiminta? Hallituksen politiikka?

  • ”Siitä, minkä täytyy pian tapahtua”: Sääennusteet? Talousarviot? Mahdollisten pandemioiden analyysi? Tekniikan edistysaskeleet? 

  • ”Siitä, mikä on kotimaassa”: Kotimaan asiat kuten koulutus, verot, laki, paikalliset kaupunkikehityshankkeet ja ruokatuotannon suunnittelu? 

  • ”Siitä, mikä on ulkomailla”: Ulkomaiden asiat? Kansainväliset suhteet? Diplomatia?

  • ”Kansakuntien sodista ja sekasorrosta; ja tuomioista, jotka ovat maan päällä: Eri hallintomuodot, kulttuurit ja kielet? Antropologia? Taiteelliset ja kirjalliset perinteet eri puolilla maailmaa?

Vau! Tuo on paljon enemmän kuin mitä voisimme oppia koko elämän aikana (ja olen varma, että Herra haluaa meidän oppivan vielä lisää!).

Ja miksi Hän haluaa meidän oppivan kaiken tämän? 

Kyse ei ole vain siitä, että voi saada hyvän työpaikan – vaikka se on Hänelle tärkeää. Hänen näkemyksensä on kuitenkin sitäkin laajempi, ja Hänen tarkoituksellaan on enemmän iankaikkisia seurauksia. Sitä kuvataan jakeessa 80: ”Jotta olisitte valmiita kaikessa, kun minä lähetän teidät jälleen pitämään kunniassa kutsumusta, johon minä olen teidät kutsunut, ja tehtävää, johon minä olen antanut teille valtuuden.” 

Koulutus valmistautumisena tehtäviimme

Näyttää siltä, että tämä on koulutuksen suuri tarkoitus – valmistautua Jumalan meille antamiin tehtäviin, olla valmiina, kun Hän lähettää meidät jälleen. 

Jotkut teistä saattavat kysyä: ”Lähettää minut jälleen? Olen jo palvellut lähetystyössä. Lähetetäänkö minut uudelleen?” 

Todellisuudessa on olemassa vain yksi tehtävä. Jos palvelit kokoaikaisessa lähetystyössä, se oli ihmeellinen ajanjakso, jolloin keskityit palvelemaan Herraa. Mutta se ei ollut sen tehtävän alku eikä loppu, jonka Hän lähetti sinut tänne täyttämään. Ja mikä on se tehtävä? Pohdi näitä pyhien kirjoitusten kuvauksia: 

  • ”Teemme maan, jonka päällä nämä saavat asua; ja koettelemme heitä näin nähdäksemme, tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä” (Abr. 3:24–25).

  • Herran enkeli sanoi Aadamille ja Eevalle: ”Tee siis kaikki, minkä teet, Pojan nimessä, ja tee parannus ja huuda avuksi Jumalaa Pojan nimessä ikuisesti” (Moos. 5:8). Ja Aadam ja Eeva ”ilmoittivat kaikki asiat pojillensa ja tyttärillensä” (Moos. 5:12).

  • Ylösnousemuksensa jälkeen Vapahtaja sanoi Pietarille: ”Ruoki minun lampaitani” (Joh. 21:17), ja opetuslapsilleen: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” (Matt. 28:19–20.)

  • Ilmestyessään Amerikan mantereella Kristus sanoi: ”Niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä” (3. Nefi 27:21).

  • Joseph Smithin päivinä Hän sanoi: ”Nyt, katso, ihmeellinen teko on tulemaisillaan julki ihmislasten keskuudessa. Ja nyt, oi te, jotka ryhdytte palvelemaan Jumalaa, katsokaa, että palvelette häntä koko sydämestänne, väkevyydestänne, mielestänne ja voimastanne, jotta voitte seistä nuhteettomina Jumalan edessä viimeisenä päivänä. Ja nyt, jos teillä on halu palvella Jumalaa, teidät on kutsuttu työhön.” (OL 4:1–3.)

  • Ja tänä päivänä Herran elävän profeetan, presidentti Russell M. Nelsonin välityksellä Hän sanoo meille: ”Israelin kokoaminen on tärkeintä työtä, mitä maan päällä nykyään tapahtuu. Yksi ratkaisevan tärkeä osa tätä kokoamista on valmistaa kansaa, joka on kykenevä, valmis ja kelvollinen vastaanottamaan Herran, kun Hän tulee jälleen – kansaa, joka on jo valinnut Jeesuksen Kristuksen tämän langenneen maailman sijaan, kansaa, joka iloitsee tahdonvapaudestaan elää Jeesuksen Kristuksen korkeampien, pyhempien lakien mukaisesti. Kutsun teitä, rakkaat veljeni ja sisareni, tulemaan tällaiseksi vanhurskaaksi kansaksi. Vaalikaa ja kunnioittakaa liittojanne yli kaikkien muiden sitoumusten. – – [Antakaa] Jumalan vallita elämässänne.”2

Jos voisin tiivistää tehtävämme, niin sanoisin, että se on tämä: 

  • Pitää Jumalan käskyt, Hänen korkeampi ja pyhempi lakinsa. 

  • Seurata Jeesusta Kristusta koko sydämestämme ja tehdä kaikki Hänen nimessään. 

  • Sekä tuoda kaikki se julki Jumalan muille lapsille, koota heidät takaisin Hänen luokseen valmistauduttaessa Herran toiseen tulemiseen. 

Kuinka koulutuksen hankkiminen voi auttaa sinua valmistautumaan tähän tehtävään? Tähän kysymykseen on monia mahdollisia vastauksia, mutta tässä on muutamia ajatuksia:

  • Taivaasta ja maasta oppiminen voi syventää kunnioitustamme Jeesusta Kristusta kohtaan, joka loi ne.

  • Se, että opimme menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta, voi avata silmämme Jumalan käskyjen noudattamisen – ja tottelemattomuuden – seurauksille kautta ihmiskunnan historian.

  • Se, että opimme ”kansakuntien sodista ja sekasorrosta, – – maista ja valtakunnista”, voi tehdä meistä ymmärtäväisempiä kulttuurieroille. Mitä paremmin tunnemme maailman ihmisten sydämet – heidän tarpeensa, arvonsa ja sen, millä on heille merkitystä – sitä paremmin valmistautuneita olemme kertomaan heille evankeliumista tavalla, jota he ymmärtävät, jonka he ottavat vastaan ja jota he vaalivat. 

Luotan täysin siihen, että sinä ja minä voimme suorittaa tämän tehtävän, koska Jeesus Kristus on suorittanut oman tehtävänsä. Menestyksemme riippuu Hänestä, ja Hän oli uskollinen sille tehtävälle, jonka Hänen Isänsä antoi Hänelle – tehtävälle, jonka vain Hän pystyi täyttämään. 

Todistan, että Jeesus Kristus toteutti tehtävänsä, jotta sinä voit toteuttaa omasi. ”Hän meille polun viitoitti.”3 Nyt sinun tehtäväsi on seurata Hänen polkuaan – liittopolkua – ja tuoda se kaikkien tietoon. Kuten Lehi sanoi, ”kuinka tärkeää sen vuoksi onkaan, että nämä asiat ilmaistaan maan asukkaille” (2. Nefi 2:8). Kerro siitä lapsillesi, veljillesi ja sisarillesi, Herran lampaille, kaikille kansakunnille – aina maailman loppuun asti. Tee se tunnetuksi sanoilla ja esimerkillä, kertomalla ja elämällä sen mukaan, mitä tiedät Vapahtajasta. Tee se tunnetuksi palvelemalla Jumalaa ja Hänen lapsiaan koko sydämestäsi, väkevyydestäsi, mielestäsi ja voimastasi tässä suurenmoisessa työssä Israelin kokoamiseksi, valmistamaen kansaa, joka on kykenevä, valmis ja kelvollinen vastaanottamaan Herran, kun Hän palaa. 

Varotoimia maailmaa vastaan

Tämä on sinun tehtäväsi, ja se on todellakin suurenmoinen tehtävä. Maailma tarvitsee sitä, mitä sinulla on tarjottavana Kristuksen liittoseuraajana. Edessäsi oleva haaste on, että sinun on elettävä tässä maailmassa ja samalla täytettävä tärkeä tehtäväsi. Ja tämä on monimutkainen maailma, jossa vastustaja käyttää hienovaraisia aseita, pyrkii pettämään sinua, saa väärän näyttämään oikealta tai vääristelee hitaasti sitä, mikä oli alun perin oikein, kunnes siitä tulee jotakin väärää. 

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista sanoi lokakuun 2022 yleiskonferenssissa: ”Jokapäiväisen elämämme kiireessä ja nykymaailmamme hälinässä saatamme harhautua iankaikkisista asioista, joilla on eniten merkitystä, asettamalla mielihyvän, vaurauden, suosion ja huomattavan aseman etusijalle elämässämme.”4

Kuinka näin käy meidän elämässämme? Se tapahtuu jokseenkin näin: 

  • Ostamme töitä varten mustat kengät. Ajan mittaan tarvitsemme ruskean parin viikonloppuihin. Sitten tarvitsemme sinisen parin, joka sopii juuri ostamaamme uuteen asuun, mutta ne eivät sovi lempiasuumme – valkoiset kengät näyttäisivät paremmilta sen kanssa. Pian meillä on 10 tai 15 kenkäparia. Meillä on kuitenkin yhä vain yksi jalkapari! 

  • Puolisomme kanssa päätämme, että meidän on tärkeää viettää aikaa yhdessä perheenä. Sanotaanhan asiakirjassa ”Perhe – julistus maailmalle”, että ”onnistuneet avioliitot ja perheet perustuvat [muun muassa] tervehenkisen virkistystoiminnan periaatteille ja säilyvät näitä periaatteita noudattamalla”. Niinpä päätämme, että joka vuosi perheemme lähtee jännittävälle uudelle retkelle. Ajan myötä retkistä tulee pidempiä. Ne ulottuvat sunnuntaisin paikkoihin, joissa ei ole seurakuntakeskusta, jotta voisimme osallistua sunnuntaikokouksiin. Niistä tulee myös kalliimpia, ja päädymme käyttämään kaiken, mitä meillä on – sekä jonkin verran sellaista, mitä meillä ei ole! Luulen, että olet kuullut tämän ilmauksen: ”Me ostamme tavaroita, joita emme tarvitse, rahalla, jota meillä ei ole, tehdäksemme vaikutuksen ihmisiin, joista emme pidä!” Mutta me laitamme hurjasti valokuvia sosiaaliseen mediaan ja toivomme paljon tykkäyksiä! 

Presidentti Nelson viittasi tähän haasteeseen sanoessaan: ”Mitä maailman voittaminen tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että voitamme kiusauksen välittää enemmän tämän maailman asioista kuin siitä, mikä on Jumalan. Se on sitä, että luotamme Kristuksen oppiin enemmän kuin ihmisfilosofioihin. Se on sitä, että iloitsemme totuudesta, tuomitsemme petoksen ja tulemme nöyriksi Kristuksen seuraajiksi. Se on sitä, että päätämme pidättäytyä kaikesta, mikä karkottaa Hengen. Se on sitä, että olemme valmiita ’luopumaan’ jopa lempisynneistämme.”5

Muista nämä profeettamme opetukset. Kirjoita ne muistiin ja lue ne uudelleen, kun tämän maailman huolet houkuttavat sinua: 

  • Välitä enemmän siitä, mikä on Jumalan, kuin siitä, mikä on tästä maailmasta. 

  • Luota Kristuksen oppiin enemmän kuin ihmisfilosofioihin. 

  • Etsi iankaikkista totuutta ja iloitse siitä sellaisena kuin se on pyhissä kirjoituksissa sekä elävien profeettojen ja apostolien sanoissa. 

  • Ole nöyrä Kristuksen seuraaja. 

  • Pidättäydy kaikesta, mikä karkottaa Hengen. Pyhä Henki on todellinen, ja se on suurenmoinen lahja elämässäsi. Sinä voit ja sinun tulee aina tavoitella Hengen kehotuksia. 

  • Hylkää lempisyntisi! 

Presidentti Nelson lainasi myös tätä presidentti Ezra Taft Bensonin (1899–1994) antamaa lupausta: 

”Miehet ja naiset, jotka luovuttavat elämänsä Jumalalle, huomaavat, että Hän pystyy saamaan heidän elämästään irti paljon enemmän kuin he itse saisivat. Hän

  • syventää heidän iloaan,

  • avartaa heidän näkemystään,

  • kirkastaa heidän ymmärrystään, – –

  • kohottaa heidän mielialaansa,

  • moninkertaistakaa heidän siunauksiaan,

  • lisää heidän mahdollisuuksiaan,

  • lohduttaa heidän sieluaan,

  • antaa heille ystäviä ja

  • vuodattaa heille rauhan.”6

Onko maailmassa todellisuudessa mitään, mikä on verrattavissa siihen, mitä Herra tarjoaa sinulle? 

Maailman pitää tietää, mitä sinä tiedät niistä suurenmoisista siunauksista, joita Jeesus Kristus tarjoaa niille, jotka seuraavat Häntä. 

Herra luottaa sinuun

Päätän siihen, mitä kirjoitin alussa: Herra rakastaa sinua ja luottaa siihen, että tuot Hänen valoaan kaikille, joiden kanssa olet tekemisissä. Hän haluaa elämäsi olevan johtotähti ystävillesi ja sukulaisillesi. Hän odottaa sinun todistavan taivaallisen Isämme todellisuudesta ja Herran pyhästä tehtävästä tämän maan päällä.

Koulutuksesi on ratkaisevan tärkeää Jumalan sinulle antamalle tehtävälle. Ja sinun tehtäväsi on ratkaisevan tärkeä, ja sitä tarvitaan kipeästi nykyajan maailmassa.