Liahona
Min dåpspakt
Februar 2024


Sagt av siste dagers hellige

Min dåpspakt

Denne sommeren skjedde noe veldig spesielt – jeg ble døpt, og hele min kjære familie, inkludert alle mine tanter og onkler, søskenbarn og besteforeldre, var der sammen med meg. Under dåpen følte jeg en følelse av ren glede som jeg ikke kan beskrive.

Da jeg ble døpt, inngikk jeg spesielle løfter til min himmelske Far. Disse løftene kalles pakter, og det er pakter jeg vil snakke om i dag.

Når vi blir døpt, inngår vi mange pakter. Vi lover alltid å huske Ham. Vi lover å holde Hans bud, og vi lover å alltid følge Ham.

Men å inngå disse løftene er ikke slutten. Etter å ha inngått disse løftene, må vi holde dem. Å holde løfter vi gir til vår himmelske Far er som å følge en sti, fordi en sti er noe du følger for å komme til enden eller komme til rett sted. Paktens sti har mange trinn, og det første trinnet er dåp.

Akkurat som en fjellsti kan ha vanskelige deler, som når vi kommer til en elv, kan vår paktens sti også ha utfordringer. Da Nephi fortalte oss om drømmen sin om livets tre, snakket han om en elv som representerte synd. Vi kan late som om elven på fjellturen vår også representerer fristelser til å gjøre gale ting. Hvis vi ikke er forsiktige når vi går på tur, kan vi falle i elven, og dette er som å synde. Vi synder noen ganger når vi sårer andre mennesker eller får dem til å føle seg dårlige.

Men vår himmelske Far har gitt oss en måte å komme tilbake til stien på, og dette kalles omvendelse anger. Å omvende seg betyr at vi prøver å rette opp det vi gjorde galt og ber om tilgivelse. Grunnen til at vi kan omvende oss, er Jesu forsoning. Jesus tok på seg alle våre synder og alle våre problemer slik at vi kan omvende oss.

Når vi omvender oss, er det som å finne vadesteiner som lar oss krysse den store elven på fjellturen vår.

Vår himmelske Far har gitt oss mange verktøy for å hjelpe oss å holde oss på den rette stien. Noen av disse verktøyene er å lese i Skriftene, be, holde budene, gå i kirken, ta nattverden, og tjene andre. Som det står i Mosiah, når vi tjener våre medmennesker, tjener vi også Gud, og gjør hans vilje.

Men vi er ikke de eneste som inngår løfter når vi blir døpt, vår himmelske Far gir også løfter til oss. Ett av disse løftene Den hellige ånds gave. Den hellige ånd vil være med oss og hjelpe oss å ta de riktige valgene. Vi er lovet at Den hellige ånd vil være en konstant følgesvenn når vi går på paktens sti. Det er som å ha noen som hjelper oss og veileder oss på fjellturen vår.

I Mormons bok, forteller Nephi oss:

“Og nå, mine elskede brødre, etter at dere er kommet inn på denne snevre og smale sti, vil jeg spørre om alt er gjort? Se, jeg sier dere, nei, for dere er ikke kommet så langt uten ved Kristi ord, ved urokkelig tro på ham og ved å stole fullt og fast på hans fortjeneste, han som er mektig til å frelse.

Derfor må dere streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker. Hvis dere derfor strever fremover, nyter Kristi ord og holder ut til enden, se, så sier Faderen: Dere skal få evig liv.”

Jeg vet at hvis vi følger paktens sti, vil vi komme nærmere Jesus og vår himmelske Far.