Seminarie
Les 23: Leer en Verbonden 18:17–47


Les 23

Leer en Verbonden 18:17–47

Inleiding

Joseph Smith ontvangt deze openbaring in juni 1829 voor zichzelf, Oliver Cowdery en David Whitmer. De Heiland roept de twee mannen om bekering te prediken en legt vervolgens uit hoe belangrijk het is om zijn naam op zich te nemen. Hij noemt de aanstaande roeping van de twaalf apostelen en het verlangen dat zij zullen hebben om de naam van Jezus Christus ‘met een volmaakt voornemen van hart’ (LV 18:27) op zich te nemen. De Heer geeft Oliver Cowdery en David Whitmer vervolgens opdracht om op zoek te gaan naar mannen die als lid van het Quorum der Twaalf kunnen fungeren.

Lessuggesties

Leer en Verbonden 18:17–25

Jezus Christus zegt dat zijn naam de enige is waardoor wij verlost kunnen worden

Laat een of twee cursisten hun achternaam op het bord zetten. Stel ze de volgende vragen:

  • Wat betekent deze achternaam voor jou?

  • Wat voor rechten en plichten horen bij die naam? (Mogelijke rechten: onderdak, liefde, veiligheid en een opvoeding in het evangelie. Mogelijke plichten: het huis veilig houden, gezinsleden met respect behandelen, huishoudelijke taken doen en de familienaam eren.)

Herinner de cursisten eraan dat de Heer Oliver Cowdery en David Whitmer riep om bekering te prediken (zie LV 18:6, 9, 14). Leg uit dat toen de Heer ze die opdracht had gegeven, Hij onze rechten en plichten noemde als we zijn naam op ons nemen.

Zet het volgende schema op het bord, maar laat de antwoorden in de onderste rij weg. Laat de cursisten het schema in hun aantekenschrift of Schriftendagboek overnemen. Laat de cursisten vervolgens Leer en Verbonden 18:17–25 doorlezen en onze rechten en plichten opzoeken als we de naam van Jezus Christus op ons nemen. Laat ze hun bevindingen in de onderste rij van het schema noteren.

Rechten

Plichten

De Heilige Geest ontvangen en door Hem onderricht worden

Anderen uitnodigen om zich te laten dopen en tot het einde te volharden

Eeuwig heil in het koninkrijk van de Vader ontvangen

Geloof, hoop en naastenliefde

Onenigheid met andere kerken vermijden

De waarheid spreken

Ons bekeren en tot het einde volharden

  • Waarom is het volgens Leer en Verbonden 18:23 belangrijk dat wij de naam van Jezus Christus op ons nemen? (De cursisten moeten deze leer noemen: de naam van Jezus Christus is de enige naam waardoor wij verlost kunnen worden. U kunt de cursisten in overweging geven om die lering in hun Schriften te markeren.)

Laat een cursist het volgende citaat van ouderling M. Russel Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen voorlezen. Laat de klas goed opletten hoe we volgens ouderling Ballard de naam van Jezus Christus op ons moeten nemen:

Afbeelding
Ouderling M. Russell Ballard

‘In de wateren des doops nemen we de naam van Christus op ons. Iedere week als we van het avondmaal nemen, hernieuwen we het effect van die doop, waarbij we aangeven dat we gewillig zijn om zijn naam op ons te nemen en beloven Hem altijd indachtig te zijn (zie LV 20:77, 79) […]

‘Ons wordt gevraagd als getuige van Hem op te treden. […] Dat betekent onder andere dat we gewillig moeten zijn om anderen te laten weten wie we volgen en tot wiens kerk we behoren: de Kerk van Jezus Christus. Dat willen we beslist doen in een geest van liefde en getuigenis. We willen de Heiland volgen door eenvoudig en duidelijk, maar nederig, te verklaren dat we lid zijn van zijn kerk.’ (‘De waarde van een naam’, Liahona, november 2011, 79–80.)

  • Hoe moeten we volgens ouderling Ballard anderen laten weten dat wij Jezus Christus volgen?

  • In Leer en Verbonden 18:19–20 zegt de Heer tegen Oliver Cowdery en David Whitmer dat ze geloof, hoop en naastenliefde moeten hebben en geen onenigheid met andere kerken en hun leden mogen hebben. Waarom is het volgens jullie belangrijk om dat als volgelingen van Jezus Christus te doen?

U moet misschien uitleggen dat met ‘de kerk van de duivel’ in Leer en Verbonden 18:20 geen specifieke kerk wordt bedoeld. Er wordt elke persoon, groep, organisatie of filosofie mee bedoeld die de Kerk van Jezus Christus en het eeuwig heil van de kinderen van God bestrijden.

Laat de cursisten in hun aantekenschrift of Schriftendagboek noteren hoe zij anderen kunnen laten weten dat zij Jezus Christus volgen.

Leer en Verbonden 18:26–47

De Heer openbaart de roeping en zending van de twaalf apostelen

Leg uit dat de Heer naast Oliver Cowdery en David Whitmer nog andere mannen noemde die de naam van Jezus Christus op zich zouden nemen en zijn evangelie zouden verkondigen. Laat de cursisten Leer en Verbonden 18:27–32 doorlezen en hun antwoorden op de volgende vragen noteren. (Zet deze vragen vóór de les op het bord of maak er voor iedere cursist een uitreikblad van.)

  1. Wat voor verlangen zouden deze twaalf discipelen hebben gehad?

  2. Waarvoor zouden deze mannen worden geroepen? (Zoek drie tot vijf verschillende ideeën op.)

  3. Welke leden van het huidige Quorum der Twaalf Apostelen kun je noemen? (Schrijf hun namen op.)

Laat enkele cursisten na verloop van tijd hun antwoord op de eerste vraag op het bord noemen. Stel dan de volgende vraag:

  • Wat houdt het volgens jullie in om de naam van Jezus Christus met een volmaakt voornemen van hart op ons te nemen?

Vraag enkele cursisten naar hun antwoord op de tweede vraag op het bord. Een van de beginselen die de cursisten moeten noemen, is dat de twaalf apostelen van de Heer geroepen worden om het evangelie in de hele wereld te prediken en te bedienen. Laat een cursist Leer en Verbonden 18:37–39 voorlezen. Laat de klas meelezen en de opdracht van God aan Oliver Cowdery en David Whitmer opzoeken.

  • Wat moesten Oliver en David van de Heer doen? (Mannen zoeken die door de Heer als de eerste leden van het Quorum der Twaalf Apostelen in de laatste dagen konden worden geroepen.)

  • Hoe konden zij te weten komen wie als apostel moest worden geroepen? (De toekomstige apostelen zouden blijk geven van de verlangens en werken die de Heer had genoemd.)

Leg uit dat Martin Harris ook de opdracht had gekregen om naar de twaalf apostelen te zoeken. De eerste leden van het Quorum der Twaalf Apostelen in de laatste dagen werden op 14 februari 1835 geroepen, bijna vijf jaar na de officiële organisatie van de kerk. De openbaring in Leer en Verbonden 18 geeft een beter begrip van dit quorum als we uitleggen wat de rol van de apostelen in de Kerk van Jezus Christus is.

Laat de cursisten de derde vraag op het bord beantwoorden door de namen van de huidige leden van het Quorum der Twaalf Apostelen te noemen. Laat zo mogelijk foto’s zien van deze mannen. Er staan foto’s van hen in de Liahona en op lds.org/church/leaders.

Laat een cursist de volgende uitspraak van ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen voorlezen. Voordat de cursist begint te lezen, legt u uit dat ouderling Holland deze woorden in zijn allereerste toespraak als apostel heeft gesproken.

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

‘Natuurlijk is mijn grootste vreugde dat ik in de gelegenheid gesteld word om, zoals Nephi het gezegd heeft, te spreken over Christus, mij te verheugen in Christus, Christus te prediken en over Christus te profeteren (zie 2 Nephi 25:26), waar ik ook ben en met wie ik ook verkeer, tot aan mijn laatste ademtocht. Er kan beslist geen groter doel of groter voorrecht zijn dan een van de “bijzondere getuigen [te zijn] van de naam van Christus in de gehele wereld” (LV 107:23).

‘[…] Behalve mijn woorden en leringen en getuigenis moet mijn leven deel uitmaken van dat getuigenis van Jezus. Mijn hele wezen moet de goddelijkheid van dit werk uitstralen. Ik zou het niet kunnen verdragen als er iets zou zijn in mijn woorden en handelingen dat op een of andere manier uw geloof in Christus, uw liefde voor zijn kerk of de eer waarin u het heilige apostelschap houdt, zou aantasten.

‘Maar ik beloof u, zoals ik de Heer en de andere apostelen heb beloofd, dat ik mijn uiterste best zal doen om hun vertrouwen niet te beschamen en met al mijn vermogens te dienen.’ (‘Miracles of the Restoration’, Ensign, november 1994, 31.)

Laat een cursist Leer en Verbonden 18:27 voorlezen.

  • Wat hebben jullie aan de kennis dat de apostelen de naam van Jezus Christus met een volmaakt voornemen van hart op zich hebben genomen? Hoe kunnen we hun voorbeeld volgen?

Laat een of twee cursisten u met deze activiteit helpen. Blinddoek deze cursisten of laat ze hun ogen dichtdoen. Laat enkele cursisten met een normale stem spreken. Laat de geblinddoekte cursisten de naam noemen van hen die spreken. Stel dan de volgende vraag:

  • Waarom zijn sommige stemmen makkelijker te herkennen dan andere? (De cursisten kunnen zeggen dat hoe vaker we een stem horen, die steeds bekender en herkenbaarder wordt.)

Laat een cursist Leer en Verbonden 18:34–36, 47 voorlezen. Laat de klas meelezen en een manier opzoeken waarop we volgens de Heer zijn stem kunnen herkennen. (U moet misschien uitleggen dat ‘deze woorden’ in vers 34 naar de openbaringen in de Leer en Verbonden verwijzen.)

  • Hoe kunnen we volgens deze teksten de stem van de Heer horen? (De cursisten kunnen uiteenlopende antwoorden geven, maar zorg ervoor dat dit beginsel duidelijk is: wij kunnen de stem van Jezus Christus horen als wij door de macht van de Geest de Schriften bestuderen. Zet dit op het bord.)

  • In welke opzichten kunnen we door Schriftstudie de stem van Jezus Christus horen?

Leg uit dat we de stem van de Heer kunnen horen zonder onze oren te gebruiken. Door de Heilige Geest kunnen we gevoelens en boodschappen in ons verstand en in ons hart ontvangen (zie LV 8:2–3).

Verwijs naar het beginsel dat u op het bord hebt gezet.

  • Hoe kan dit onze mening over de Schriften beïnvloeden? En hoe kan het je leiden bij het kiezen van de tijd en de plek om de Schriften te bestuderen?

  • Wanneer heb je gevoeld dat de Heer je inspireerde toen je de Schriften bestudeerde of erover nadacht?

Moedig de cursisten aan om de Schriften dagelijks te bestuderen en ijverig naar de stem van de Heer te luisteren en die te begrijpen. Vat Leer en Verbonden 18:40–47 samen door uit te leggen dat de Heer bevestigde dat Oliver Cowdery, David Whitmer en toekomstige leden van het Quorum der Twaalf Apostelen grote zegeningen zouden ontvangen als ze trouw zijn geboden onderhielden. U kunt tot slot uw getuigenis geven van wat u hebt behandeld.

Toelichting en achtergrondinformatie

Leer en Verbonden 18:20. ‘Bestrijdt […] de kerk van de duivel’

President Joseph Fielding Smith heeft over Leer en Verbonden 18:20 gezegd: ‘We moeten bedenken dat dit instructies zijn om al het kwade te bestrijden, alles wat tegen rechtschapenheid en waarheid indruist.’ (Church History and Modern Revelation, 2 delen [1953], deel 1, 83.) Het is geen oproep om met andere kerken of hun leden te twisten.

Leer en Verbonden 18:44. ‘Door uw handen zal Ik een wonderbaar werk’ tot stand brengen

President Dieter F. Uchtdorf van het Eerste Presidium heeft gezegd:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

‘Als we zijn [de Heiland] volmaakte voorbeeld volgen, kunnen onze handen zijn handen worden; onze ogen zijn ogen; ons hart zijn hart. […]

‘Laten ons hart en onze handen met die gedachte in liefde uitgaan naar anderen, want eenieder wandelt op zijn of haar eigen moeilijke pad. Als discipelen van Jezus Christus, onze Meester, zijn we geroepen om steun en genezing te bieden in plaats van veroordeling.’ (‘Jullie zijn mijn handen’, Liahona, mei 2010, 68–69.)