Seminarie
Les 123: Leer en Verbonden 115–116


Les 123

Leer en Verbonden 115–116

Inleiding

Op 26 april 1838 ontvangt de profeet Joseph Smith de openbaring die in Leer en Verbonden 115 staat. De Heer openbaart daarin de naam van de kerk, gebiedt zijn heiligen: ‘Staat op en laat uw licht schijnen’ (LV 115:5), en maakt zijn wil betreffende de tempel in Far West bekend. Op 19 mei 1838 ontvangt de profeet Joseph Smith de openbaring die in Leer en Verbonden 116 staat, waarin Spring Hill (Missouri, VS) Adam-ondi-Ahman genoemd wordt.

Lessuggesties

Leer en Verbonden 115:1–6

De Heer gebiedt de leden van zijn kerk om op te staan en hun licht te laten schijnen

Zet voor aanvang van de les de volgende vragen op het bord:

  1. Wat zegt de naam over de organisatie?

  2. Wie staat aan het hoofd van de organisatie?

  3. Wat doet de organisatie?

Toon de naam of het logo van verschillende bekende organisaties. Telkens als u er een toont, geeft u de cursisten even de tijd om de vragen op het bord te beantwoorden.

Toon de naam en het logo van de kerk. Spoor de cursisten aan om bij hun studie van Leer en Verbonden 115 naar antwoorden op de vragen op het bord over de naam van de kerk te zoeken.

Vat Leer en Verbonden 115:1–3 samen met de uitleg dat de Heer deze openbaring door de profeet Joseph Smith aan de mannen in de verzen 1 en 2 en aan de hele kerk gegeven heeft. Laat de cursisten Leer en Verbonden 115:4 in stilte doornemen en vaststellen welke naam de Heer zijn kerk gegeven heeft. Vraag de cursisten naar hun bevindingen en zet de naam van de kerk op deze manier op het bord:

De

Kerk van Jezus Christus

van de Heiligen

der Laatste Dagen

Om de cursisten het belang van de naam van de kerk te laten inzien, vraagt u ze per twee te bespreken wat elk onderdeel van de naam inhoudt. Geef ze even de tijd en laat daarna enkele cursisten de klas over hun inzichten vertellen. Als de cursisten hulp nodig hebben, kunt u dit citaat van ouderling M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen voorlezen:

Afbeelding
Ouderling M. Russell Ballard

‘Het woord De geeft de unieke positie van de herstelde kerk onder andere godsdiensten van de wereld aan.

‘De woorden Kerk van Jezus Christus verklaren dat ze zijn kerk is. […]

‘De woorden der Laatste Dagen betekenen dat ze dezelfde kerk is als de kerk die Jezus Christus tijdens zijn sterfelijke bediening vestigde, maar dan hersteld in deze laatste dagen. […]

‘Het woord Heiligen verwijst naar hen die proberen hun leven te heiligen door een verbond te sluiten dat zij Christus zullen volgen.’ (‘De waarde van een naam’, Liahona, november 2011, 80.)

  • Noem enkele belangrijke waarheden die we uit de naam van de kerk halen.

Vraag een cursist Leer en Verbonden 115:5 voor te lezen. Laat de klas meelezen en nagaan wat de Heer van de leden van zijn kerk verwacht.

  • Wat verwacht de Heer van ons als lid van zijn kerk?

  • Wat betekent het om als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen op te staan en ons licht te laten schijnen?

  • Wat zal er volgens vers 5 gebeuren als leden van de kerk de raad van de Heer opvolgen door op te staan en hun licht te laten schijnen? (De cursisten dienen dit beginsel te vinden: als we opstaan en ons licht laten schijnen, zal ons licht een standaard voor de natiën zijn. U kunt de cursisten aansporen om dat beginsel in vers 5 te markeren.)

Stel de cursisten de volgende vragen om ze meer inzicht in het beginsel te geven:

  • Wat betekent het dat ons licht, ons voorbeeld, een ‘standaard voor de natiën’ kan zijn? (Een standaard is een vlag of vaandel en dient als verzamelpunt of inspirerend symbool. Ons voorbeeld als lid van de kerk kan anderen inspireren en ze dichter tot de Heer brengen.)

  • Hoe kunnen anderen interesse in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen krijgen doordat wij het gebod van de Heiland gehoorzamen om op te staan en ons licht te laten schijnen?

Vraag een cursist het volgende verhaal van president James E. Faust van het Eerste Presidium voor te lezen om de cursisten duidelijk te maken hoe ons licht iemand anders kan helpen:

Afbeelding
President James E. Faust

‘Enkele jaren geleden kreeg een leerling-verpleegster, Constance, opdracht om een vrouw te helpen die een ongeluk met haar been had gehad. De vrouw weigerde medische hulp omdat ze ooit een nare ervaring met iemand in het ziekenhuis had gehad. Ze was bang en zonderde zich helemaal af. De eerste keer dat Constance bij haar langsging, stuurde de vrouw haar weg. Bij haar tweede poging mocht Constance binnenkomen. Ondertussen was het been van de vrouw met grote zweren bedekt en op sommige plekken begon het vlees al te rotten. Maar ze wilde nog steeds niet behandeld worden.

‘Constance besloot te bidden, en na een dag of twee kreeg ze antwoord. Voor haar volgende bezoek nam ze wat waterstofperoxide mee. Omdat het geen pijn veroorzaakte, liet de oude vrouw het op haar been aanbrengen. Vervolgens spraken ze over een daadwerkelijke behandeling in het ziekenhuis. Constance verzekerde haar dat het ziekenhuis haar verblijf zo aangenaam mogelijk zou maken. Na een dag of twee had de vrouw de moed verzameld om naar het ziekenhuis te gaan. Toen Constance haar bezocht, glimlachte de vrouw en zei: “U hebt me overtuigd.” Vervolgens vroeg ze Constance onverwachts: “Van welke kerk bent u lid?” Constance vertelde haar dat ze lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen was. De vrouw zei: “Dat dacht ik al. Ik wist vanaf het eerste moment dat ik u zag dat u naar mij toe was gestuurd. Er straalde een licht van uw gelaat dat ik ook bij andere mensen van uw kerk heb gezien. Ik moest u wel vertrouwen.”

‘Na drie maanden was het zwerende been helemaal genezen. Leden van de wijk waar de oude vrouw woonde, knapten haar huis en haar tuin op. De zendelingen bezochten haar, en kort daarop liet ze zich dopen. [Zie Constance Polve, “A Battle Won”, New Era, april 1980, 44–45.] En dat alles omdat ze het licht in het gelaat van die jonge leerling-verpleegster had gezien.’ (Zie ‘Het licht in hun ogen’, Liahona, november 2005, 22.)

  • Wat deed Constance om op te staan en haar licht te laten schijnen?

  • In welk opzicht was het licht dat ze uitstraalde een standaard voor de gewonde vrouw?

Om de cursisten te laten inzien hoe belangrijk dit beginsel is, laat u ze aan iemand denken die een goed voorbeeld is van opstaan en ons licht laten schijnen. Laat enkele cursisten vertellen aan wie ze dachten. Vraag ze uit te leggen hoe zijn of haar voorbeeld hen tot zegen is geweest. Luister naar hun antwoorden en stel aanvullende vragen waardoor de cursisten hun diepere gedachten en gevoelens gaan vertellen.

Laat de cursisten in hun Schriftendagboek of aantekenschrift noteren wat ze gaan doen om een standaard voor de mensen om hen heen te zijn.

Vraag een cursist om Leer en Verbonden 115:6 voor te lezen. Laat de klas vaststellen welke zegeningen de Heer belooft aan de mensen die in de ringen van Zion bijeenkomen.

  • Welke zegeningen belooft de Heer aan de mensen die in de ringen van Zion bijeenkomen? (Laat de cursisten antwoorden en zet deze zin op het bord: We komen in de ringen van Zion bijeen omdat die een bescherming en een toevlucht zullen zijn.)

  • Waartegen moeten we ons beschermen? Waarom hebben we een toevluchtsoord nodig? Wanneer heb je gezien dat als heiligen bijeenkomen ons meer bescherming biedt en een toevlucht is?

Laat de cursisten nagaan of ze iemand kennen die er baat bij zou hebben om zich bij de heiligen aan te sluiten. Moedig de cursisten aan om hun licht te laten schijnen, zodat anderen de weg vinden naar de vrede, veiligheid en toevlucht van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Leer en Verbonden 115:7–19

De Heer gebiedt de heiligen om de stad Far West te stichten en een tempel te bouwen

Leg uit dat we bescherming en veiligheid van de Heer krijgen als we Hem in de tempel aanbidden. Toen de heiligen in 1836 naar Far West begonnen te verhuizen, maakten de leiders van de kerk plannen om een tempel te bouwen die op de tempel in Kirtland (Ohio, VS) leek. Hoewel er al voorbereidende graafwerken gedaan waren, werd de verdere bouw stopgezet tot Joseph Smith aanvullende instructie van de Heer kreeg. De Heer openbaarde zijn wil betreffende de tempel in de openbaring in Leer en Verbonden 115.

Vat Leer en Verbonden 115:7–16 samen met de uitleg dat de Heer openbaarde dat er in Far West een tempel gebouwd moest worden volgens het patroon dat Hij aan het Eerste Presidium zou geven. De Heer gaf de leiders van de kerk ook de raad om voor de bouw van de tempel geen schulden aan te gaan.

Laat een cursist Leer en Verbonden 115:17–19 voorlezen. Vraag de klas om mee te lezen en vast te stellen wat de heiligen in Far West en omstreken op aanwijzing van Joseph Smith van de Heer moesten doen.

  • Wat moesten de heiligen in Far West van de Heer doen? Wat moesten ze op aanwijzing van Joseph Smith in de omgeving van Far West doen?

  • Waardoor kan de president van de kerk volgens vers 19 in deze tijd het werk van de Heer op aarde leiden? (De cursisten dienen deze leerstelling te vinden: de president van de kerk bezit de sleutels om het werk van de Heer op aarde te leiden.) U kunt de cursisten in overweging geven om die leerstelling in vers 19 te markeren.)

Wijs de cursisten op de vragen op het bord. Laat ze die beantwoorden en daarbij gebruik maken van wat ze in Leer en Verbonden 115 geleerd hebben.

Leer en Verbonden 116:1

De Heer zegt dat Adam-ondi-Ahman de plaats is waar een toekomstige bijeenkomst van de Heer en zijn volk zal plaatsvinden

Leg uit dat Joseph Smith de raad van de Heer in Leer en Verbonden 115:18 opvolgde en het gebied rondom Far West verkende. Laat een cursist de inleiding van Leer en Verbonden 116 voorlezen. Vraag de cursisten om de naam van de plaats die Joseph Smith verkende op te zoeken.

Laat een cursist Leer en Verbonden 116:1 voorlezen en vraag de klas vast te stellen wat de Heer over Spring Hill in Missouri openbaarde. U kunt de cursisten vragen om de kaart en foto van Adam-ondi-Ahman achteraan in hun Schriften te bekijken. (Zie Kaarten kerkgeschiedenis, kaart 5, ‘Gebied Missouri, Illinois en Iowa in de Verenigde Staten’ en Foto’s kerkgeschiedenis, foto 10, ‘Adam-ondi-Ahman’.)

Afbeelding
kaart, westen van Missouri

Leg uit dat deze openbaring de locatie bepaalt van de toekomstige vervulling van een oude profetie door de profeet Daniël (zie Daniël 7:9–10, 13–14). Die profetie beschrijft een gebeurtenis in de laatste dagen, vóór de wederkomst van Jezus Christus, waarbij de Heiland en Adam de aarde zullen bezoeken en een bijeenkomst zullen presideren (zie LV 27:5–14). 

Toelichting en achtergrondinformatie

Leer en Verbonden 115:11–12. De tempel in Far West

De heiligen wilden in Far West een tempel bouwen, maar konden dat niet. Ze gehoorzaamden het gebod van de Heer en legden de hoekstenen op 4 juli 1838. Maar ze konden de bouw van de tempel niet op 26 april 1839 voortzetten zoals de Heer hen opgedragen had (zie LV 115:11), omdat ze in februari van datzelfde jaar uit Missouri verdreven waren. Toch keerden enkele apostelen op 26 april 1839 naar het tempelterrein terug om gehoor te geven aan de openbaring in Leer en Verbonden 118:5, voor ze naar Engeland op zending vertrokken.

Leer en Verbonden 116:1. Wat betekent ‘Adam-ondi-Ahman’?

Ouderling Bruce R. McConkie van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd:

Afbeelding
Ouderling Bruce R. McConkie

Ahman is een van de namen waarbij Adam God kende. Voor Adam-ondi-Ahman, een naam in de zuivere Adamitische taal, hebben we geen geopenbaarde, letterlijke vertaling gekregen. Voor zover we weten – en deze opvatting komt van de broeders die met de profeet Joseph Smith omgingen, die de naam in deze bedeling voor het eerst uitsprak – betekent Adam-ondi-Ahman de plaats of het land van God waar Adam woonde.’ (Mormon Doctrine, 2e uitgave [1966], 19–20.)

Leer en Verbonden 116:1. ‘Adam zal komen om zijn volk te bezoeken’

President Joseph Fielding Smith heeft over het bezoek van Adam aan zijn volk het volgende gezegd:

Afbeelding
President Joseph Fielding Smith

‘Deze bijeenkomst van Adams kinderen, waar duizenden en tienduizenden in het oordeel zullen bijeenkomen, zal een van de grootste gebeurtenissen zijn die deze kommervolle aarde ooit heeft meegemaakt. In die conferentie of raad zullen allen die sleutels van een bedeling gehad hebben verslag van hun rentmeesterschap uitbrengen. Adam zal dat ook doen en vervolgens alle gezag aan Christus overdragen. Dan zal Adam in zijn roeping als prins van zijn nageslacht bevestigd worden. Hij zal officieel aangesteld en eeuwig in die presiderende roeping gekroond worden. Dan zal Christus als Koning der koningen en Heer der heren ontvangen worden. We weten niet hoelang deze raadsvergadering zal duren of hoeveel bijeenkomsten er zullen zijn. Het volstaat te weten dat het een bijeenkomst van de priesterschap van God vanaf het ontstaan van de aarde tot nu zal zijn. Er zullen verslagen gemaakt worden en al wie een bedeling (talent) gekregen heeft, zal zijn sleutels en bediening bekendmaken en volgens de gelijkenis verslag van zijn rentmeesterschap uitbrengen. Zij zullen geoordeeld worden, want dit is een bijeenkomst van de rechtvaardigen, van hen die gezagssleutels in het koninkrijk van God op deze aarde gedragen hebben en dragen. Het zal geen oordeel van de goddelozen zijn. Als alle dingen voorbereid zijn en elke sleutel en macht in orde gebracht is met een volledig en volmaakt verslag van het rentmeesterschap van iedere man, dan zal Christus deze verslagen ontvangen en als rechtmatige Heerser van deze aarde aangesteld worden. In deze raadsvergadering zal hij zijn plaats innemen, gesteund door de eensgezinde stem van de duizenden die er krachtens het priesterschap bijeengekomen zijn. Dit zal voor de grote dag van de vernietiging van de goddelozen plaatsvinden en zal de millenniaanse heerschappij inluiden.’ (The Progress of Man [1952], 481–482.)

Ouderling Bruce R. McConkie van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Bruce R. McConkie

‘[Christus] zal in het geheim zijn levende profeet en apostelen bezoeken. De mannen die sleutels, machten en gezag gehad hebben van Adam tot op de dag van vandaag zullen ook aanwezig zijn. En alle trouwe leden van de kerk die dan in leven zijn of ooit geleefd hebben, zullen aanwezig zijn. Het zal de grootste bijeenkomst van trouwe heiligen zijn die ooit op aarde heeft plaatsgevonden. Het zal een avondmaalsdienst zijn. Het zal een oordeelsdag voor de getrouwen uit alle eeuwen zijn. En die zal plaatsvinden in Daviess County in Missouri, op een plek die Adam-ondi-Ahman heet.’ (The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man [1982], 578–579.)