Seminaari
Viikko 3: Päivä 2, Oppi ja liitot 4


Viikko 3: Päivä 2

Oppi ja liitot 4

Johdanto

Helmikuussa 1829 Joseph Smith vanhempi ja hänen vaimonsa Lucy kävivät poikansa Joseph Smith nuoremman luona Harmonyssa Pennsylvaniassa. Joseph Smith vanhempi halusi tietää, mitä Herra halusi hänen tekevän, jotta hän olisi apuna palautuksen työssä. Tuon vierailun aikana Joseph Smith nuorempi sai ilmoituksen. Tämä ilmoitus, joka on osoitettu profeetan isälle, on ensimmäinen useiden ilmoitusten sarjasta. Ne annettiin ihmisille, jotka halusivat auttaa Herraa Hänen työssään (ks. myös OL 6; 8–9; 11–12; 14–16; 23; 25).

Oppi ja liitot 4:1–3

Joseph Smith vanhempi kutsutaan tekemään työtä Herran palveluksessa

Oletko koskaan halunnut palvella Jumalaa ja halunnut tietää, miten Hän haluaa sinun voivan olla parhaiten avuksi Hänen työssään? Joseph Smithin isä halusi auttaa Herraa Hänen työssään, mutta hän ei tiennyt, mitä Herra halusi hänen tekevän. Hän pyysi poikaansa – profeettaa – kysymään Herralta hänen puolestaan. OL 4 on Herran vastaus. Tässä ilmoituksessa Herra esitteli ominaisuudet, joita Hän odottaa niiltä, jotka haluavat auttaa Häntä Hänen työssään. Kun luet tätä lukua, huomaa, mitä Herra opetti Joseph Smith vanhemmalle siitä, millä tavoin meidän on määrä palvella Häntä.

Kuva
Joseph Smith Sr.

Kun tämä ilmoitus saatiin, kirkkoa ei ollut vielä perustettu, Mormonin kirjan kääntämistä ei ollut vielä saatu päätökseen eikä pappeutta ollut vielä palautettu. Lue OL 4:1 ja pane merkille, kuinka Herra kuvailee evankeliumin palautusta, joka on juuri alkamassa. Voisit merkitä sanan, jota Herra käytti kuvaillessaan evankeliumin palautusta myöhempinä aikoina. Millä tavoin evankeliumin palautus on ollut ”ihmeellinen”?

Lue OL 4:2 ja pane merkille, mitä Herra pyytää niiltä, jotka ryhtyvät palvelemaan Häntä. Täydennä seuraava periaate jakeen OL 4:2 pohjalta: Jos palvelemme Jumalaa koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme, me voimme .

Voisit myös merkitä jakeesta OL 4:2 ne sanat ja ilmaukset, jotka opettavat tätä periaatetta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että tekee jotakin koko sydämestään, väkevyydestään, mielestään ja voimastaan?

    2. Kuinka tämän periaatteen ymmärtäminen ja toteuttaminen voisi auttaa sinua, kun osallistut Herran työhön?

Lue OL 4:3 ja pane merkille, mitä sellaista meillä tulee olla, jonka avulla voimme menestyä auttaessamme Jumalan työssä. Voisit merkitä, mitä löydät.

Jotkut pitävät lukua OL 4 pääasiassa kutsuna kokoaikaiseen lähetystyöpalvelukseen. Joseph Smith vanhempaa, jolle tämä ilmoitus annettiin, ei kuitenkaan kutsuttu kokoaikaiseksi lähetyssaarnaajaksi. Hän noudatti silti jakeiden OL 4:2–3 neuvoja koko loppuelämänsä ajan palvellen sitoutuneesti missä tahansa ja milloin hänet sitten kutsuttiinkin. Hän oli yksi Mormonin kirjan kahdeksasta silminnäkijästä ja yksi ensimmäisistä, jotka kastettiin, kun kirkko oli virallisesti perustettu 6. huhtikuuta 1830. Hän palveli myös ensimmäisenä kirkon patriarkkana ja ensimmäisen presidenttikunnan apulaisneuvonantajana. Mieti muita tapoja, joilla sinä voit kokoaikaisen lähetystyöpalvelun lisäksi auttaa Herraa Hänen työssään. Esimerkiksi seuraava ote kirjasesta Nuorten voimaksi aiheesta palveleminen antaa ideoita siihen, kuinka sinä voit toimia, kun haluat auttaa Herran työssä tällä hetkellä:

Kuva
home teachers walking

”Muiden palveleminen on Jeesuksen Kristuksen opetuslapsen tärkeä luonteenpiirre. Opetuslapsi on halukas kantamaan toisten kuormia ja lohduttamaan niitä, jotka ovat lohdutuksen tarpeessa. Taivaallinen Isä täyttää muiden ihmisten tarpeita usein sinun kauttasi.

Muita ihmisiä voi palvella monin tavoin. Monesti tärkeintä palvelua on se, mitä voit tehdä omassa kodissasi. Voit palvella myös kirkon tehtävissäsi, koulussa ja yhteiskunnassa. Voit palvella tekemällä temppeli- ja sukututkimustyötä. Voit palvella kertomalla evankeliumista muille nyt ja kokoaikaisena lähetyssaarnaajana tulevaisuudessa. Yksinkertaiset päivittäiset hyvät teot ovat usein merkityksellisintä palvelua. Etsi päivittäin Pyhän Hengen johdatusta tietääksesi, keitä voit palvella ja kuinka voit auttaa heitä täyttämään tarpeensa. Noudata muita palvellessasi Vapahtajan esimerkkiä.” (Nuorten voimaksi, kirjanen, 2011, s. 32.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jokin nimenomainen tapa, jolla haluat auttaa Herraa Hänen työssään tässä vaiheessa elämääsi.

Oppi ja liitot 4:4

Vainio on valmis korjattavaksi

Jakeessa OL 4:4 Herra käyttää maailman ihmisistä nimitystä vainio. Lue OL 4:4 ja pane merkille, mitä Herra sanoo vainiostaan (eli maailman ihmisistä). Sinun voi olla helpompi ymmärtää tämä jae täydellisemmin, kun tiedät, että vehnän tai ohran kaltaiset viljakasvit muuttavat väriä kasvaessaan. Kun viljakasvi on nuori, se on vihreä, mutta kypsyessään se vaalenee. Viljapelto, jota sanotaan myös vainioksi, näyttää silloin vaalealta. Sadonkorjuussa viljakasvien leikkaamiseen käytetään kaarevaa työkalua nimeltä sirppi.

Kuva
man scything grain
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mielestäsi tarkoittaa ilmaus ”vainio on jo vaalennut korjattavaksi”?

    2. Mitähän tarkoittaa se, että ”panee sirppinsä työhön kaikin voimin”?

    3. Mikä palkinto mainitaan jakeessa OL 4:4 niille, jotka panevat sirppinsä työhön kaikin voimin?

Yksi totuus, jonka voimme oppia tämän jakeen perusteella siitä, mitä seuraa, kun me palvelemme Herraa, on se, että kun teemme uutterasti työtä tuodaksemme muita Jeesuksen Kristuksen luokse, me itsekin voimme saada pelastuksen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin olet tuntenut olevasi lähempänä taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta, kun olet työskennellyt auttaaksesi muita tulemaan Heidän luokseen.

Oppi ja liitot 4:5–7

Herra esittelee vaatimukset ja keskeiset ominaisuudet niille, jotka palvelevat Häntä

Ajattele paria kolmea työpaikkaa, uraa tai ammattia. Millaista pätevyyttä ja millaisia välttämättömiä ominaisuuksia tarvittaisiin kussakin niissä menestymiseen?

Etsi yhden lempiruokasi resepti ja lue läpi luettelo aineksista. Mitä tapahtuisi, jos yrittäisit valmistaa ruoan mutta et käyttäisi yhtä tai kahta luettelossa mainittua ainesosaa? Jakeet OL 4:5–6 sisältävät luettelon aineksista eli ominaisuuksista, jotka tekevät henkilön kelvolliseksi auttamaan Herran työssä. Lue jakeet ja merkitse halutessasi kukin lueteltu jumalallinen ominaisuus. Voisit myös merkitä sanoja tai ilmauksia, joissa opetetaan tätä periaatetta: Kun pyrimme kehittymään jumalallisissa ominaisuuksissa, se auttaa meitä tulemaan kelvollisiksi olemaan apuna Herran työssä.

Mieti, kuinka se, että kehityt kussakin näistä jumalallisista ominaisuuksista, voi auttaa sinua paremmin olemaan Herran apuna Hänen työssään.

  1. Valitse jakeista OL 4:5–6 yksi ominaisuus, jossa haluaisit kehittyä enemmän. Käytä apunasi saatavana olevia lähteitä (esim. Pyhien kirjoitusten opasta) ja etsi kolme muuta pyhien kirjoitusten kohtaa, joissa puhutaan samasta ominaisuudesta. (Voisit myös lukea, mitä valitsemastasi ominaisuudesta kerrotaan kirjasessa Lujana uskossa tai Pyhien kirjoitusten oppaan vastaavassa hakusana-artikkelissa.) Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi lyhyt yhteenveto siitä, mitä olet oppinut valitsemastasi ominaisuudesta sekä mitä voit tehdä nyt alkaaksesi kehittää itsessäsi sitä ominaisuutta. Voisit kertoa suunnitelmastasi isälle, äidille tai läheiselle ystävälle.

Lue OL 4:7 ja pane merkille, kuinka voit tavoitella näitä ominaisuuksia ja kehittyä niissä. Pohdi, mitä pyytämisellä ja kolkuttamisella tarkoitetaan. Kuinka rukous voisi auttaa meitä kehittymään jumalallisissa ominaisuuksissa?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 4 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: