Seminaari
Viikko 7: Päivä 2, Oppi ja liitot 27


Viikko 7: Päivä 2

Oppi ja liitot 27

Johdanto

Emma Smith ja 12 muuta, kuten Newel Knight ja hänen vaimonsa Sally, kastettiin 28. kesäkuuta 1830 Colesvillessä New Yorkissa. Heitä ei kuitenkaan konfirmoitu silloin, koska paikallinen rähinöitsijäjoukko keskeytti tilaisuuden ja profeetta Joseph Smith pidätettiin ”syytettynä häirinnästä, sekasorron lietsomisesta maassa saarnaamalla Mormonin kirjaa jne.” (Ks. History of the Church, osa 1, s. 87–88.) Joseph vapautettiin kaikista syytteistä, mutta silti vihamielinen väkijoukko piti hänet poissa Colesvillestä elokuuhun 1830 asti, jolloin hän viimein pääsi konfirmoimaan useimmat uudet käännynnäiset. Sitten Joseph Smith palasi kotiinsa Harmonyyn Pennsylvaniaan.

Elokuun 1830 alkupuolella Newel Knight ja hänen vaimonsa matkustivat Harmonyyn tapaamaan Joseph ja Emma Smithiä. Koska Sally Knightia ja Emmaa ei ollut vielä konfirmoitu, päätettiin, että heidät konfirmoitaisiin ja että koolla olleet nauttisivat yhdessä sakramentin. Kun profeetta Joseph oli menossa hankkimaan viiniä sakramenttia varten, hänen luokseen tuli taivaallinen sanansaattaja, ja tämä antoi ilmoituksen, joka on luvussa OL 27 (ks. History of the Church, osa 1, s. 106).

Oppi ja liitot 27:1–4

Herra antaa ohjeita sakramentin vertauskuvista

Mitä ajattelisit, jos näkisit, että sakramentissa käytetään perunankuoria?

Presidentti Ezra Taft Benson kävi sodan runtelemassa Euroopassa heti toisen maailmansodan jälkeen. Siihen aikaan ruokaa oli niukasti ja monet ihmiset saivat nähdä paljon vaivaa hengenpitimikseen. Ruoan niukkuuden vuoksi kirkon jäsenten oli välttämätöntä keksiä eri keinoja siihen, mitä he käyttivät sakramentissa. Presidentti Benson muisteli: ”En voi unohtaa ranskalaisia pyhiä, jotka käyttivät sakramentissa vertauskuvina perunankuoria, koska eivät pystyneet hankkimaan leipää” (Ks. ”Valmistautukaa ahdistuksen aikoja varten”, Valkeus, huhtikuu 1981, s. 68).

  1. Lue OL 27:1–2 ja huomaa, mitä enkeli sanoi Joseph Smithille sakramentin vertauskuvista. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mistähän syystä oli hyväksyttävää, että ranskalaisten pyhien olosuhteissa käytettiin sakramentissa vertauskuvina muuta kuin leipää?

    2. Mihin meidän pitäisi jakeen OL 27:2 mukaan keskittyä, kun nautimme sakramentin?

Täydennä seuraava periaate täyttämällä tyhjät kohdat: Kun nautimme , meidän tulee Jeesuksen Kristuksen sovitusuhri.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että nauttii sakramentin ”silmämääränä vain [Jumalan kunnia]”?

    2. Millä tavoin sinä voit täydellisemmin muistaa Vapahtajan sovituksen, kun nautit sakramentin?

Kohdassa OL 27:3–4 Herra varoitti Joseph Smithiä käyttämästä sakramentissa viiniä tai väkijuomaa (sellaisia juomia, joissa on päihdyttäviä ominaisuuksia), jos se on ostettu heidän vihollisiltaan. Vain pyhien valmistamaa viiniä voitiin käyttää (tämä ilmoitus saatiin yli kaksi vuotta ennen kuin viisauden sana [OL 89] ilmoitettiin). Nykyään sakramentissa käytetään viinin sijaan vettä.

Oppi ja liitot 27:5–14

Herra tulee nauttimaan jälleen sakramentin maan päällä

Pohdi, kuinka sinun kokemuksesi sakramentin nauttimisesta saattaisi olla erilainen, jos tekisit sen Vapahtajan seurassa.

Kun Vapahtaja asetti sakramenttitoimituksen apostoleilleen viimeisellä aterialla, Hän profetoi ajasta, jolloin Hän palaisi maan päälle ja nauttisi jälleen sakramentin opetuslastensa kanssa (ks. Matt. 26:26–29).

Kautta aikojen Herra on antanut pappeuden valtuutta vanhurskaille miehille avuksi evankeliuminsa toimitusten suorittamisessa. Hän on myös antanut pappeusjohtajille pappeuden avaimia, jotta he voivat johtaa, valvoa ja hallita Hänen pappeutensa käyttämistä maan päällä.

  1. Jakeista OL 27:5–12 saamme tietoa muutamista niistä, jotka osallistuvat tähän sakramenttikokoukseen Jeesuksen Kristuksen kanssa. Lue nämä jakeet ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo niistä henkilöistä, jotka tulevat olemaan läsnä tässä kokouksessa, ja kirjoita, mitkä avaimet tai mikä tehtävä heillä on, jos se mainitaan.

Lue OL 27:13 ja huomaa, mitkä avaimet Herra antoi profeetta Joseph Smithille. Voisit merkitä ilmauksen ”evankeliumin taloudenhoitokauden viimeisiä aikoja varten ja aikojen täyttymistä varten”. Tästä jakeesta me opimme, että aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi tuo yhteen aiempien taloudenhoitokausien kaikki evankeliumin avaimet, toimitukset ja totuudet.

Taloudenhoitokausi on ajanjakso, jolloin Herra ilmoittaa evankeliuminsa opit, toimitukset ja pappeuden. Se on aikakausi, ”jolloin Herralla on maan päällä ainakin yksi valtuutettu palvelija, jolla on hallussaan pyhä pappeus ja avaimet ja joka on saanut Jumalalta tehtävän viedä evankeliumi maan asukkaille. Kun näin käy, evankeliumi ilmoitetaan uudelleen, jotta sen taloudenhoitokauden ihmisten ei tarvitse olla riippuvaisia aiemmista taloudenhoitokausista pelastussuunnitelman tuntemuksen suhteen.” (Bible Dictionary, ”Dispensations”.)

Meidän taloudenhoitokautemme on viimeinen taloudenhoitokausi. Usein sitä sanotaan aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudeksi, koska kaikki pappeuden avaimet, jotka Herra on ilmoittanut lastensa siunaukseksi, on palautettu (ks. Ef. 1:10). Profeetta Joseph Smith on tämän evankeliumin taloudenhoitokauden pää eli johtaja, aivan kuten Aadam, Henok, Nooa ja Mooses ovat olleet muiden evankeliumin taloudenhoitokausien johtajia.

Lue OL 27:14 ja huomaa, kuka muu tulee olemaan läsnä tuossa sakramenttikokouksessa Vapahtajan kanssa.

Keitä Vapahtaja mielestäsi tarkoitti ilmauksella ”kaikkien niiden kanssa, jotka minun Isäni on antanut minulle maailmasta”?

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie on esittänyt: ”Jokainen uskollinen ihminen koko maailman historian aikana, jokainen henkilö, joka on elänyt niin, että ansaitsee iankaikkisen elämän Isän valtakunnassa, tulee olemaan läsnä ja nauttimaan Herran kanssa sakramentin” (julkaisussa Opin ja Liittojen Kirja ja kirkon historia, seminaari, opettajan aineisto, 2002, s. 62).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kirjoittamasi nimiluettelon alle oma nimesi. Vastaa sitten seuraavaan kysymykseen: Miltä sinusta tuntuu, kun tiedät, että voisit osallistua tähän sakramenttikokoukseen Herran kanssa?

Oppi ja liitot 27:15–18

Herra käskee kansansa ottaa ylleen Jumalan koko taisteluvarustuksen

Kohdassa OL 27:15–18 on neuvoja, jotka auttavat meitä olemaan kelvollisia saamaan Herran siunauksia, kuten siunauksen osallistua jakeissa 4–14 mainittuun sakramenttikokoukseen.

Miten haluaisit varustautua, jos tietäisit joutuvasi taisteluun?

  1. Lue OL 27:15 ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miten Herra on neuvonut meitä valmistautumaan hengellisiin taisteluihimme?

    2. Herra on luvannut, että jos otamme yllemme Jumalan koko taisteluvarustuksen, kykenemme kestämään pahan päivän. Mihinkähän ilmaus ”paha päivä” viittaa? Mitähän tarkoittaa samaan ajankohtaan liittyvä ilmaus ”pystyssä pysyen”?

Tutki jakeita OL 27:15–18 ja kirjoita seuraavaan kuvioon kunkin varustuksen osan kohdalle näissä jakeissa käytetty sana tai ilmaus.

Kuva
armor of God
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Minkähän vuoksi Herra kutsuu meitä ottamaan yllemme Jumalan koko taisteluvarustuksen?

    2. Millä tavoin taisteluvarustuksen kuhunkin osaan liittyvät ominaispiirteet voivat suojella meitä kiusauksilta ja pahuudelta?

    3. Millä tavoin olet tuntenut suojelua omassa elämässäsi, kun olet pyrkinyt ottamaan yllesi Jumalan taisteluvarustuksen?

Pohdi, mitä voisit tehdä ottaaksesi täydellisemmin yllesi Jumalan koko taisteluvarustuksen, miettimällä, millä elämäsi osa-alueilla sinun täytyy kehittyä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 27 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: