Seminaari
Viikko 23: Päivä 4, Oppi ja liitot 137


Viikko 23: Päivä 4

Oppi ja liitot 137

Johdanto

Tammikuun 21. päivänä 1836 profeetta Joseph Smith ja hänen ensimmäisessä presidenttikunnassa palvelevat neuvonantajansa sekä isänsä Joseph Smith vanhempi kokoontuivat lähes valmiin Kirtlandin temppelin ylähuoneessa. Tässä tilanteessa profeetta sai näyn selestisestä valtakunnasta ja kuuli Herran julistavan, miten Hän tulee tuomitsemaan ne, jotka kuolevat vailla tietoa evankeliumista. Warren Parrish, joka oli tuolloin Joseph Smithin kirjuri, tallensi näyn profeetan päiväkirjaan. Tuon näyn muistiinmerkintä sisällytettiin myöhemmin Oppiin ja liittoihin lukuna 137.

Oppi ja liitot 137:1–6

Joseph Smith saa näyn selestisestä valtakunnasta

Ajattele muutamia tärkeimpiä ihmisiä elämässäsi. Miksi he ovat sinulle erityisen merkityksellisiä?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi sinun on tärkeää tietää, että rakkaillasi on kuolemansa jälkeen mahdollisuus elää selestisessä valtakunnassa?

Luvussa OL 137 on profeetta Joseph Smithin kuvaus näystä, jossa hän näki selestisen valtakunnan.

Lue OL 137:1–4 ja etsi sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat selestistä valtakuntaa. Yritä luoda mielikuva siitä, miltä tuntuisi olla selestisessä valtakunnassa.

Joseph Smith riemuitsi nähdessään perheensä jäseniä selestisessä valtakunnassa. Lue OL 137:3, 5–6 ja ota selville, keitä Joseph Smith näki selestisessä valtakunnassa.

Josephin vanhemmat olivat yhä elossa tässä vaiheessa, ja hänen isänsä oli jopa samassa huoneessa hänen kanssaan tämän näyn aikana. Se viittaa siihen, ettei tässä näyssä ollut kyse niistä, jotka jo olisivat selestisessä valtakunnassa, vaan niistä, jotka lopulta olisivat siellä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi Joseph Smith jakeen OL 137:6 mukaan ihmetteli, kun hän näki veljensä Alvinin selestisessä valtakunnassa?

    2. Mitä muuta arvelet Josephin saattaneen tuntea nähdessään Alvinin selestisessä valtakunnassa?

Kuva
Alvin Smith’s gravestone

Profeetan veli Alvin Smith kuoli 19. marraskuuta 1823, ennen kuin kirkko järjestettiin.

Profeetta Joseph Smith rakasti ja ihaili vanhinta veljeään Alvinia. Alvinkin rakasti Josephia ja tuki Josephia tämän valmistautuessa saamaan kultalevyt enkeli Moronilta. Marraskuussa 1823, kun Alvin oli 25-vuotias ja Joseph 17-vuotias, Alvin sairastui äkkiä vakavasti. Kun hänen tilansa huononi, ja kävi ilmeiseksi, että hän kuolisi pian, hän neuvoi Josephia: ”Haluan, että olet hyvä poika ja teet kaiken mahdollisen saadaksesi levyt. Ole uskollinen ohjeiden vastaanottamisessa ja jokaisen sinulle annetun käskyn noudattamisessa.” (Lainattuna julkaisussa Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 421.)

Alvinin kuolema toi suurta surua Smithin perheelle. ”Perhe pyysi erästä presbyteeripappia Palmyrassa New Yorkin osavaltiossa toimittamaan hänen hautajaisensa. Koska Alvin ei ollut kuulunut tämän papin seurakuntaan, pappi väitti saarnassaan, ettei Alvin voisi pelastua. William Smith, Josephin nuorempi veli, muisteli: ’[Pappi] – – ilmoitti hyvin voimakkaasti, että [Alvin] oli mennyt helvettiin, sillä Alvin ei ollut kirkon jäsen, mutta hän oli hyvä poika, eikä isäni pitänyt väitteestä.’” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 421.)

Oppi ja liitot 137:7–10

Herra ilmoittaa, miten Hän tulee tuomitsemaan ne, jotka kuolevat vailla tietoa evankeliumista

Kun profeetta Joseph Smith ihmetteli, kuinka oli mahdollista, että Alvin pääsi selestiseen valtakuntaan ilman että häntä oli kastettu, Herra antoi vastauksen. Tutki jakeita OL 137:7–8 ja ota selville, minkä opin Herra opetti auttaakseen Josephia ymmärtämään, miksi Alvin pystyisi pääsemään selestiseen valtakuntaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jakeista OL 137:7–8 huomaamasi oppi ja vastaa seuraavaan kysymykseen: Millä tavoin tämä oppi saattaisi lohduttaa niitä, joilla on rakkaita, jotka ovat kuolleet tietämättä evankeliumista?

Herra ilmoitti jakeissa OL 137:7–8 olevan opin ennen kuin Hän ilmoitti opin kasteesta kuolleiden puolesta. Tulevilla oppitunneilla tutkit ilmoituksia kasteesta kuolleiden puolesta.

Tässä ilmoituksessa, joka koski niitä, jotka ovat kuolleet, Herra sanoi, kuinka Hän tulee tuomitsemaan kaikki ihmiset. Lue OL 137:9 ja täydennä seuraava lausuma: Herra tulee tuomitsemaan meidät ja mukaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi omin sanoin, miksi meidän halumme ja meidän tekomme ovat mielestäsi kumpikin tärkeitä.

Jotta ymmärtäisit paremmin, kuinka Herra tuomitsee meidät meidän tekojemme ja halujemme mukaan, tutki kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavia sanoja:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Olemmeko varmasti syyttömiä Jumalan lain mukaan, jos me vain pidättäydymme pahoista teoista? Entä jos meillä on pahoja ajatuksia ja haluja?

Jäävätkö vihan tunteet huomaamatta tuomiopäivänä? Entä kateus? Entä himoitseminen? – –

Vastauksemme näihin kysymyksiin havainnollistavat sitä, mitä voisimme sanoa huonoiksi uutisiksi, eli että me voimme tehdä syntiä ilman varsinaisia tekoja, pelkästään tunteillamme ja sydämemme haluilla.

On myös hyviä uutisia. Jumalan lain mukaan me voimme saada vanhurskauden palkan silloinkin kun emme kykene tekemään tekoja, jotka näihin siunauksiin yleensä liitetään.

Kun joku halusi aidosti tehdä jotakin appeni hyväksi mutta olosuhteet estivät häntä tekemästä sitä, appeni sanoi: ’Kiitos. Hyvä tahto korvaa teon.’ Samalla tavoin uskon, että taivaallinen Isämme katsoo sydämemme todellisten halujen korvaavan teot, jotka ovat aidosti mahdottomia.” (Ks. ”Sydämemme halu”, Valkeus, kesäkuu 1987, s. 23.)

  1. Seuraavat neljä esimerkkiä voivat auttaa sinua paremmin ymmärtämään jakeista OL 137:7–8 löytämäsi opin. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kunkin esimerkin kohdalla vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka tämä esimerkki havainnollistaa halujemme tärkeyttä siinä missä tekojemmekin?

    1. Kirkon jäsenellä on vanhurskas halu solmia temppeliavioliitto. Kun hän on palvellut uskollisesti koko elämänsä kirkossa, hän kuolee saamatta tilaisuutta tulla sinetöidyksi puolisoon temppelissä.

    2. Nuori mies pitää uskollisesti kasteenliittonsa ja hoitaa Aaronin pappeuden velvollisuutensa. Suoritettuaan lukion hänellä on kova halu palvella kokoaikaisessa lähetystyössä mutta hän ei kykene siihen fyysisen vamman vuoksi.

    3. Nuori nainen kantaa kaunaa toista nuorta naista kohtaan. Hän teeskentelee olevansa ystävällinen mutta salaa toivoo, että tuolle toiselle nuorelle naiselle tapahtuu jotakin pahaa.

    4. Nuori mies ajattelee himokkaita ajatuksia eikä pyydä Herran apua voidakseen muuttaa sopimattomat ajatuksensa ja tunteensa.

Pohdi, mitä sinulle merkitsee tieto siitä, että sinut tullaan tuomitsemaan tekojesi ja sydämesi halujen mukaan.

Lue OL 137:10 ja merkitse totuus, jota siinä opetetaan lapsista, jotka kuolevat ennen vastuullista ikää.

Kuva
Joseph and Emma with infant

Kun profeetta Joseph Smith sai tämän jakeessa OL 137:10 olevan ilmoituksen, hänen ja hänen vaimonsa Emman lapsista oli kuollut neljä, joista yksi oli adoptoitu. Myöhemmin vielä kaksi muuta heidän lapsistaan kuoli. Mieti, kuinka tässä jakeessa ilmoitettu oppi voi tuoda lohtua perheille, jotka surevat lapsen kuoleman vuoksi.

Kuinka tämä oppi auttaa vahvistamaan sinun uskoasi Jumalaan? Miksi on mielestäsi tärkeää luottaa Jumalan suunnitelmaan, kun lapsia kuolee vauvaiässä?

Kuva
Joseph Smith

Profeetta Joseph Smith on opettanut pienten lasten kuolemasta: ”Herra ottaa pois monia jo lapsuudessa, jotta he välttyisivät ihmisten kateudelta ja tämän nykyisen maailman murheilta ja pahuudelta. He olivat liian puhtaita, liian suloisia elämään maan päällä. Sen tähden meillä ei, asiaa oikein tarkasteltuamme, ole syytä murehtia vaan riemuita siitä, että heidät on vapautettu pahasta ja että me saamme heidät pian jälleen.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 182–183.)

Kuva
Presidentti Wilford Woodruff

Presidentti Wilford Woodruff on opettanut: ”Teille ja minulle saattaa herätä kysymys – ’Miksi Herra on ottanut pois lapseni?’ Mutta ei ole minun tehtäväni kertoa sitä, koska minä en tiedä. Se on Herran käsissä, ja niin on ollut maailman luomisesta aina tähän asti. Lapsia otetaan pois, kun he ovat aivan pieniä, ja he menevät henkimaailmaan. He tulevat tänne ja täyttävät tulemisensa tavoitteen eli he tulevat asumaan lihassa. He saavat koetustilansa ja perintönsä maan päällä. He saavat ruumiin eli tomumajan, ja tuo tomumaja säästetään heitä varten, ja ylösnousemuksen aamuna henki ja ruumis yhtyvät, ja kuten täällä perheessä on eri-ikäisiä lapsia äitinsä rinnoilla olevasta vastasyntyneestä aikuiseksi asti, niin on oleva perheorganisaatiossa selestisessä maailmassa. Lapsemme palautetaan meille sellaisina kuin he olivat haudattaessa, jos me, heidän vanhempansa, säilytämme uskon ja osoittaudumme kelvollisiksi saamaan iankaikkisen elämän. Ja ellemme me osoittaudu kelvollisiksi, lapsiamme kuitenkin varjellaan, ja he perivät selestisen kirkkauden. Tämä on minun näkemykseni kaikista pienistä lapsista.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Wilford Woodruff, 2005, s. 85.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä olet oppinut tutkiessasi lukua OL 137 Herran pyrkimyksistä antaa kaikille ihmisille tilaisuus elää selestisessä valtakunnassa?

    2. Miksi nämä totuudet ovat merkityksellisiä sinulle?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 137 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: